Nekromanti Overkligt eller?

Mannuraj

Veteran
Joined
15 Jun 2002
Messages
21
Location
Karlskrona
När jag skapade en rollperson för ett tag sedan så bestämde jag mig för att hur han än blev (bra eller dålig, stark eller svag, smart eller dum) så skulle jag motarbeta Det Jargiska kejsardömet så mycket jag kunde. Det blev tillslut en halvbra krigare.

Min rollperson började i Camard som en fattig man med sin adoptivson som enda följeslagare. Sedan gick jag systematiskt upp mot Jargien. På vägen upp mot Jargien så slöt sig allt fler och fler till min rollperson och när vi gick in i Drunok var det crika fyrtio man mer än de som hade lämnat Camard.

Väl i Jargien så bygde gruppen ett mindre "fort" (i trä) i vildmarken en bit från Ralborion. När det så kallade fortet var klart så började gruppen leva som rövare och jägare. Vi gick ut till landsvägen och rånade de förbipaserande (även om det var adelsmän med stor eskort).

Tro inte att det här gick fort. När vi hade kommit så här långt så hade vi säkert spelat i en vecka och fyra timmar om dan.

Tillslut så trötnade Jargierna på vårt lilla uptåg och skickade en mindre arme på 300 man för att göra slut på oss. Men gruppen som nu betod av cirka hundra individer lyckades tillsammans med ett Troll (som vi hade blivit vän med ) driva den Jargiska armen på flykt med minemala förluster. I och för sig så bestod gruppen mästadels av krigare men det kändes ändå lite overkligt.

Det var ungefär så här långt vi spelade, och det var skit kul!

Men jag undrar om min spelledare inte va lite väl snäll eller skulle verkligen något sådant kunna hända och då menar jag inte bara slaget på slutet utan allting?
 

sarsassel

Veteran
Joined
15 Feb 2002
Messages
46
Location
Lilla Silpinge, Sveriges kulturella, millitära och
Tja, overkligt och overkligt. För att lyckas samla på sig en skara på hundra man (och ett troll) bör man ha höga värden i PER och ledarskap, men det kanska du hade. Det är väl i och för sig inte särskilt svårt att hitta folk som ogillar Jargien.

Beträffande slutet var nog din SL lite snäll (men vem är inte det?/images/icons/grin.gif). Det känns lanske lite osannolikt att en grupp rövare skulle driva en tre gånger så stor grupp av tränade soldater på flykten.

Men å andra sidan, rollspel handlar ju inte om att skapa realistiska situationer, utan om att ha kul. Och det hade du ju tydligen. Det finns de SL som inför sådana här ideer skulle säga "Nä, det går inte" och sedan göra allt för att motarbeta spelaren, vilket ju inte blir särskilt roligt för någon.
 

AidinElf

Veteran
Joined
15 Jun 2002
Messages
23
Location
Eslöv, Skåne
Att det är fullt verkligt är väl inte det viktigaste alltid!!
Om alla tycker att det är kul så är det väl bara att köra på!!!! Och om du tycker er SL är lite för snäll så kanske du borde snacka med honom och de andra spelarna. I nästa äventyr kanske ni tvärt om kan köra några ganska klena rollpersoner. Det kan ju bli väldigt intressant det med. Då får ni ägna er mindre åt strider och mer åt andra tillvägagångs sätt för att nå RP:ernas mål.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Instämmer i min okunnighet.

Eftersom alla vet att KRIGARE är bätte än SOLDATER i rollspel /images/icons/wink.gif så antar jag att era krigare var skickligare. Ett fort skadar ju absolut INTE, belägring är inte en lätt match.. Okej, nu var det ju helt provisoriskt, men det höll väl under hela striden?
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Enligt mig kan det hända.. men att ni blivit kompis med ett troll och att hela er armé bestod av bra krigare.. då var nog eran SL lite för snäll.. att ni sedan lyckades vinna det lilla slaget.. tycker jag även var lite för snällt av Sl.. Om jag varit SL då slaget utspelades hade alla utaom ungefär 10 man dött.. då hade du fått starta om igen.. med 9 man som följe slagare.. vad jag även sett till var att din adoptivson dött.. så att du verkliegen hade en anledning att gå emot hela Jargien..
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Men jag undrar om min spelledare inte va lite väl snäll eller skulle verkligen något sådant kunna hända och då menar jag inte bara slaget på slutet utan allting?

Jargiska legionärer är generellt sett ganska väldrillade och disciplinerade.
Om dom dessutom har numerärt överläge med 3 till 1 så ser jag inte hur eran bondemilis kan ha klarat sig faktiskt.

Men men, annars låter det som ett fungerande upplägg.
 

Nero_UBBT

Warrior
Joined
28 Jan 2001
Messages
373
Location
Umeå
Det ÄR verkligt!

Det låter inte det minsta overkligt tycker jag.
På Gotland (på medeltiden) så lyckades bönderna (som levde i typ vikingasamhällen) försvara sig väl mot danska armborstskyttar och kavalleri helt utan hjälp från de tyska rika hansa-männen i Visby (som inte var vikinga-aktiga utan inte brydde sig mycket så länge de fick ha kvar sin handel).
Det som gjorde att bönderna sedan blev slagna vid den bro som de förskansat sig vid och som danskarna behövde passera var att en vanligtvis oframkomlig myr som skyddade dem från kavalleri-attacker hade torkat upp. Bönderna blev då anfallna i ryggen. Sedan, vid striden vid Visbys ringmur, samlade man ihop alla puckelryggiga, gamlingar och fjuniga tonåringar som reserver och åkte på moppo.
 

Nero_UBBT

Warrior
Joined
28 Jan 2001
Messages
373
Location
Umeå
Det ÄR verkligt!

Det låter inte det minsta overkligt tycker jag.
På Gotland (på medeltiden) så lyckades bönderna (som levde i typ vikingasamhällen) försvara sig väl mot danska armborstskyttar och kavalleri helt utan hjälp från de tyska rika hansa-männen i Visby (som inte var vikinga-aktiga utan inte brydde sig mycket så länge de fick ha kvar sin handel).
Det som gjorde att bönderna sedan blev slagna vid den bro som de förskansat sig vid och som danskarna behövde passera var att en vanligtvis oframkomlig myr som skyddade dem från kavalleri-attacker hade torkat upp. Bönderna blev då anfallna i ryggen. Sedan, vid striden vid Visbys ringmur, samlade man ihop alla puckelryggiga, gamlingar och fjuniga tonåringar som reserver och åkte på moppo....
... TROR JAG ....
 
Top