Nekromanti Ovanliga djur

pejon_88

Veteran
Joined
9 Feb 2007
Messages
14
Location
Sollentuna
Jag undrar om man måste hitta på egna grundvärden om man vill få ordentliga värden för tex en skogsduva och hur man då får dessa någorlunda realistiska. Kanske det redan finns några sådana redan, var isf?
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Välkommen till forumet! Värst vad många nya som kommer :gremsmile:

Det finns en gammal modul (Monster och varelser, tror jag den heter) som jag tror innehåller värden av den typen, och som senare skulle utökas till tre separata moduler: Monster i Mundana, Bestialiska folk samt Vilddjur och Bruksdjur. De två första har kommit, men VoB, som är den du söker, är fortfarande på releaseplansstadiet, vilket enligt Neogames betyder att den ges ut inom de närmaste tre åren.

Så, kan du inte få tag på MoV får du troligen hitta på dem själv. Jag har dock en lista på ett par djur som fanns med i ett äventyr på internet, som jag bifogar. Jag kan inte säga något om korrektheten, men den är förhoppningsvis bättre än inget.
 

pejon_88

Veteran
Joined
9 Feb 2007
Messages
14
Location
Sollentuna
Tack så mycket för hjälpen. Tyvärr finns det inga sådana värden i MoV, bara på hästar och hundar :/
Längtar tills Vild- och bruk-djursboken kommer ut dock.
 

Annchen

Veteran
Joined
6 Nov 2005
Messages
35
Location
Uppsala
Ovanliga djur (men gäss är kanske inte ovanligt)

Jag modifierade krokodilen från Diamantäpplet till en björn när jag ville ha ett vilddjursmöte och har också förökt tillverka andra djur genom att snegla lite på monstren i Monster i Mundana. Så här långt kom jag. Gässen kan med fördel användas som en irriterande och oväntad motståndare om spelarna lallar runt på landsbygden eller försöker gena över fel gårdsplan.

En flock gäss (Ob2T6 stycken)

Vita och bruna gäss med rödorange näbb och ben. Betar i flock och är aggressiva mot inkräktare på deras territorium. Används med fördel som “vakthund”. Hotar genom att väsa, flaxa och göra utfall. De gör inte mycket skada

STY 3
TÅL 3
RÖR 13
PSY (5)
VIL 5
SYN 12
HÖR 13
AGG 10, Anfaller (Hotar)

Bett (11) Ob1T6-1 (hugg eller kross?)
Flyga (5) Undvika (16) Stridsvana ?
Rustning: Fjädrar [H1, K2, S1]
FÖR: 6 m/runda
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Re: Ovanliga djur (men gäss är kanske inte ovanligt)

Bah! Gäss är grymt starka! Tjoff, slafs, slakt, liksom. :gremsmile:

-Hjalle, åtminstone född i Skåne, faktiskt. My bad.
 

Annchen

Veteran
Joined
6 Nov 2005
Messages
35
Location
Uppsala
Re: Ovanliga djur (men gäss är kanske inte ovanligt)

Måste vara ganska dåligt för moralen att bli nypt av ett gäng skitsura gäss om inte annat... Tanken var att de inte ska kunna göra mycket skada men ska vara svåra att träffa, vet inte om det skulle funka så i praktiken. Jag har dessvärre inte lyckats få in ett gåsbakhåll i något av mina äventyr än. *suck* Nästa gång kanske :gremelak:
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Re: Ovanliga djur (men gäss är kanske inte ovanlig

Och om man börjar slå ijäl en bondes gäss kommer antagligen han springande också och då har man lite problem oavsett vad man gör.

Yay, jag skrev inlägg 93900 bara 6100 kvar till 100.000
 

pejon_88

Veteran
Joined
9 Feb 2007
Messages
14
Location
Sollentuna
Re: Ovanliga djur (men gäss är kanske inte ovanligt)

Tackar kommer till bra användning, men har du någon idè för vad man ska utgå ifrån om man vill ge grundegenskaper till ett helt nytt djur. Sen undrar jag även på bettet om grundskadan redan är inräknad då, det brukar vara så monster i mundana annars va?
 

Gripen

Veteran
Joined
4 Jan 2007
Messages
15
Location
Oskarshamn
Vill bara tillägga att det i modulen Riddaren finns värden för en del jaktbyten till exempel björn, hjort, räv, vildsvin med mera. Finns även lite information om olika jaktfåglar i den modulen.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Den information om väl lite är så underbart bra att ha.

Liksom hur ofta har man inte fått improvisra råddjur älgar hjort och likande när RP´s skall jaga.
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Re: Ovanliga djur (men gäss är kanske inte ovanligt)

Tackar kommer till bra användning, men har du någon idè för vad man ska utgå ifrån om man vill ge grundegenskaper till ett helt nytt djur.

Utgå från den varelse (som redan finns beskriven) som mest liknar det djur du vill sätta värden på och gör som det känns troligt och var konsekvent

Sen undrar jag även på bettet om grundskadan redan är inräknad då, det brukar vara så monster i mundana annars va?

Skulle gissa att det är så. Och ja grundskadan är inräknad i skadan på anfallsmanövrerna i Monster i Mundana liksom i de andra böckerna.
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Jag har dock en lista på ett par djur som fanns med i ett äventyr på internet, som jag bifogar. Jag kan inte säga något om korrektheten, men den är förhoppningsvis bättre än inget.

Tja, eftersom dessa djur verkar vara direkt avskrivna ur M&V är det så korrekt som det kan vara.
 
Top