Formation: Sköldpaddan borde i såna fall bara funka mot bågskyttar och avståndsvapen och ge typ dubbla DV eller så?
Japp, låter bra. Samtidigt borde Rör minst halveras.
Att kunna byta ut trötta soldater borde kunna förbättra moralslaget, göra så att man kan räkna bort förluster. Dessutom borde man få plus på moralslaget om man har numerärt överläge, provade 10 riddare mot 150 bönder som började fly väldigt fort, trots att de slog ner ett par riddare.
Utmärkt förslag. Själv hade jag tänkt låta det påverka OV och DV iom att det är hela tiden fräsha soldater som strider och det blir lite mindre krångel på det sättet.
Formation: Spjutvägg borde funka så att spjutnissarna utnumrerar med 2:1 men nackdelen är att deras formation inte får brytas samt att flankering inte är speciellt kul...
Menar du här att spjutnissarna använder 4 till 1 regeln, medan motståndarna får köra med en 2:1 regel? Låter mkt vettigt!
Sköldmuren borde bara gälla så länge enheten håller sig ordnad och bör ge en bonus på DV. Dessutom kan jag tänka mig att så länge den försvarande enheten är ordnad så borde inte alla soldaterna få slåss, man skulle kunna halvera antalet stridande eller liknande, vilket gör att flankering kan vara bra.
Att det gäller enbart så länge sköldmuren är ordnad gillar jag verkligen. Vad säger du om att låta den ökade bonusen på DV motsvara en lika stor minskning på OV då enheten blir mindre offensiv ju 'tätare' den blir? Ett annat sätt att simulera din verision av antalet stridande.
Att ta upp spjuten hade jag tänkt mig endast skulle funka om enheten inte var stridande och om de befann sig på samma position där de släppte spjuten. Dessutom skulle det dröja ett stridsmoment att leta upp alla spjut. Kanske kan funka om man vill ta en besegrad motståndares vapen också?
Personligen tror jag mer på att de skulle vara tvugna att ta sig tillbaka till trossen och skaffa nya spjut. En enhet som förlorat sina åker med största sannolikhet på storstryk och således trycks bakåt. Spjuten kommer då att ligga på fel sida fronten för dem. Tycker även att det ska vara jävligt dyrt att utrusta en enhet med två vapenuppsättningar... det borde vara långt ifrån standard att alla spjutformationer har sekundärvapen.
Tycker att enheterna får välja om de vill anfalla eller försvara sig, om de anfaller borde det krävas ett slag för att de inte ska bli oordnade men fördelen är att de får använda OVc som för övrigt borde vara högre än OV för alla trupper. Ett par riddare som blir anfallna av snabbt kavalleri i flanken borde inte få använda OVc t.ex.
Det är en mycket bra idé! Ska defenitivt införas. Även om inte OVc är så mkt större borde det finnas en liten skillnad.
Antingen kan man slå slag, eller säga att varje trupp kan förflytta sig sin Rörlighet varje stridsmoment, sen om man vill skynda sig så slår man slag (mot anförarens Ledarskap?) och misslyckas slaget blir enheten oordnad. Därmed kan det bli skillnad om enheten väljer att rusa fram mot en motståndare eller bara marschera i lagom takt.
Mycket bättre förslag än mitt. Kanske kombinera med OVc så det krävs lite mer än makligt tempo för att få truppen att gå i chock? Men varför inte slå mot det som är lägst av Ledarskap och Krigsföring för att få med att det gäller att läsa av terrängen. Man slåss ju inte på fotbollsplaner direkt.
Som du märker är jag mycket för att alla special-tekniker ska påverka OV och DV isf att införa en massa specialgrejer. Detta är för att jag tycker att det finns ett stort egenvärde i att alla slag och regler ska likna varandra för att ge ett enkelt uttryck. Dessutom blir det lätt att jämföra olika tekniker. Som vanligt en fråga om tycke och smak.
/ZaiToh