RQ Oväntade Glorantha-fakta och en lögn

Vilket av följande påståenden är INTE sant i Glorantha?

  • Hästar är taxonomiskt sett fåglar

    Votes: 5 14.3%
  • I Månimperiet förvandlas oregelbundet hälften av alla tamdjur till kaniner

    Votes: 15 42.9%
  • Det finns två solar med olika utseenden, och vardera är på himlen varannan dag

    Votes: 7 20.0%
  • Runkämpar (Rune Lords) till krigsguden Karrg måste äta upp en släkting varje säsong

    Votes: 5 14.3%
  • En av Gloranthas månar är blå och osynlig

    Votes: 3 8.6%

  • Total voters
    35

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,080
Location
Göteborg
Spännande. Det är bara tre stycken som jag helt säkert vet är sanna, så jag har 50/50 att gissa rätt. ;)
 

Puckohue

Warrior
Joined
9 Feb 2016
Messages
210
Location
Malmö
:)

Två vet jag är sanna, två vet jag inte, och en stämmer inte så vitt jag vet.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,893
Jag som inte vet något om Glorantha undrar hur något kan vara blått och osynligt samtidigt?
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,080
Location
Göteborg
Det här blir ju närmast en filosofisk diskussion, men jag ska inte kapa tråden för den saken 🙂
Frågan är vad osynlighet är.
Om det betyder att något är perfekt genomskinligt, alltså släpper igenom allt ljus, nej då har det ingen färg.
Men om det betyder att ljuset böjs runt föremålet på magiskt vis, eller att en illusion skapas av det som är bakom föremålet, då har det ju kvar sin färg.
 

Puckohue

Warrior
Joined
9 Feb 2016
Messages
210
Location
Malmö
Färg finns inte. Det är bild vår hjärna målar upp för vårt medvetande utifrån tolkningar av de ljusvågor som når våra synceller.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,015
I vår värld alltså. Men antagligen är det annorlunda i Glorantha. :)
Färgerna är associerade med runorna, så antagligen är det något sådant - vatten är blått för att det innehåller mycket av Vattenrunan, och den är blå.

(Om jag ska visa folk varför de måste lägga den vanliga världen åt sidan för att förstå Glorantha brukar jag säga saker som "atomer finns inte, världen är ovansidan av en kub, mord är en civilrättslig fråga".)
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,015
Förresten, en sak som jag gärna hade lagt in på listan men som mer är en fan-teori är att trollvampyrer inte tål mörker utan måste hålla sig i ljus hela tiden. :)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,893
Frågan är vad osynlighet är.
Om det betyder att något är perfekt genomskinligt, alltså släpper igenom allt ljus, nej då har det ingen färg.
Men om det betyder att ljuset böjs runt föremålet på magiskt vis, eller att en illusion skapas av det som är bakom föremålet, då har det ju kvar sin färg.
Finns det någon indignation om på vilket av sätten månen i Glorantha är osynlig?
 
Top