Oväntade gejmers

mrund

Kummelgast
Var på fackbokfestival idag. Fikade med Lena, en journalist i 60-årsåldern som berättade att hon skriver på en bok om klimataktivister. Hon var intresserad av ekologiskt jordbruk. Blev fascinerad när hon fick höra talas om Sällskapet för Kreativ Anakronism och Tolkiensällskapet. Hon verkade helt främmande för nördkulturen. Sedan berättade hon att hon tillbringat flera år av sin ungdom på landsbygden i Västergötland med att spela AD&D!

Fast nördkulturen är väl ett rätt sent påfund. När jag växte upp så var rollspel inte kopplat till någon slags gemensam kultur, mer än att man tenderade att gilla fantasy och/eller SF, men majoriteten fantasy/SF-fans spelade nog inte rollspel. Man hade lite olika intressen och hobbyer helt enkelt.

Last edited:
Fast nördkulturen är väl ett rätt sent påfund. När jag växte upp så var rollspel inte kopplat till någon slags gemensam kultur, mer än att man tenderade att gilla fantasy och/eller SF, men majoriteten fantasy/SF-fans spelade nog inte rollspel. Man hade lite olika intressen och hobbyer helt enkelt.
Du har rätt i att majoriteten av fantasy/SF-fansen kring 1980 inte spelade rollspel. Men här har vi det omvända: en ung tjej som gjorde det, men helt verkar ha saknat kontakt med fantasy/SF-fandom.

Om hon var född i mitten av 60-talet borde det här dessutom ha varit när AD&D var ganska nytt, beroende på vad man menar med "ungdom" förstås. Slutet av 70-, tidiga 80-talet?

Var detta en del av den alternativa D&D införseln vi hört om på forumet tidigare ...
Vad avses med "den alternativa D&D införseln" i det här sammanhanget? Jag började sälja rollspel på postorder runt 1977, samma år som första GothCon (Konvent '77), så kring 1980 är väl inte så konstigt om det spelades AD&D i närliggande grevskap?

Back