Oväntad AI-twist

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,524
Location
Göteborg
Hittills har alla (?) trådar om AI spårat ur och @Magnus Seter har behövt låsa dem. För att inte förstöra hans semester får vi skärpa till oss den här gången.

Här är AI-twisten som dök upp i mitt flöde idag:

”Should the internet increasingly fill with AI-generated content, it might become a problem for the AI companies themselves. That is because their large language models, the software that forms the basis of chatbots such as ChatGPT, train themselves on public data sets. As these data sets become increasingly filled with AI-generated content, researchers worry that the language models will become less useful, a phenomenon known as ’model collapse’.”

Det är en slags poetisk rättvisa över det här. Och det skulle vara ironiskt om AI-företagen blev tvungna att utesluta AI-skapat material i sina datamängder. Ungefär som att Marabou skulle bojkotta sig själva för sina kopplingar till Ryssland.

Här är hela artikeln:

https://omni.se/sa-fororenar-ai-genererade-sopor-internet/a/nQPad5
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,050
Någon skrev att Internet 2021 kommer att vara det sista som man kan säga var okontaminerat av AI och därför värdefullt, på samma vis som stål tillverkat före 1945 är unikt (och har särskilda användningsområden) genom att inte innehålla någon mänskligt orsakad strålning (en av de bästa reserverna för sådant stål är där den tyska högsjöflottan ligger sänkt i Scapa Flow).
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
I mitt cyberpunk- projekt är AI en av orsakerna till att internet har gåttisönner (som di säger i Skåne). Känns fortfarande som en väldigt rimlig utveckling (om än inte önskvärd).
100%

Jag satt häromdagen och funderade i samma banor. Internet finns där, och innehåller i teorin massor av information. Men Det finns också dröser av AI-baserade virus och annat som försöker replikera vad du än söker efter, och svårigheten blir att försöka lista ut vilka sidor som faktiskt innehåller information, vilka som är AI-genererade hittepå-resultat, och vilka som förvisso är riktiga sidor men som baserat sitt innehåll på AI-generade hittepå-resultat.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,550
100%

Jag satt häromdagen och funderade i samma banor. Internet finns där, och innehåller i teorin massor av information. Men Det finns också dröser av AI-baserade virus och annat som försöker replikera vad du än söker efter, och svårigheten blir att försöka lista ut vilka sidor som faktiskt innehåller information, vilka som är AI-genererade hittepå-resultat, och vilka som förvisso är riktiga sidor men som baserat sitt innehåll på AI-generade hittepå-resultat.
+ all skit som vanligt folk hittat på....mission impossible snart att lista ut vad som stämmer
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,050
I mitt cyberpunk- projekt är AI en av orsakerna till att internet har gåttisönner (som di säger i Skåne). Känns fortfarande som en väldigt rimlig utveckling (om än inte önskvärd).
Jag tyckte om bilden av "the Old Net" i Cyberpunk: Edgerunners som ett helt förstört ställe med virus och vilda AIs som man nöjligen kan skicka Netrunner-expeditioner till men som är alldeles för farligt annars (eventuellt är det så här i normal-Cyberpunk också, det känner jag inte till). Det nya nätet är proofat mot sådant.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
100%

Jag satt häromdagen och funderade i samma banor. Internet finns där, och innehåller i teorin massor av information. Men Det finns också dröser av AI-baserade virus och annat som försöker replikera vad du än söker efter, och svårigheten blir att försöka lista ut vilka sidor som faktiskt innehåller information, vilka som är AI-genererade hittepå-resultat, och vilka som förvisso är riktiga sidor men som baserat sitt innehåll på AI-generade hittepå-resultat.
Ja alltså när jag menar att AI kommer ha katastrofal påverkan på mänsklig kultur så menar jag ju inte bara att folk kommer sluta rita. Jag tror att påverkan på internet (som är mänsklighetens överlägset största bärare av kultur) kommer vara kulturellt apokalyptisk.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Ett sådant av AI förstört internet skulle väl iofs bara fortsätta existera så länge som någon brydde sig om att hålla igång servrarna. När det blivit oanvändbart drar man ur sladden.
Tror det kan finnas tillräckligt med ekonomiska intressen I ett sådant nät även om det innebär en mardröm för oss idag. Men vi har ju också levt i en unik period där personlig integritet för typ första gången någonsin varit möjligt. Det var kanske bara en anomali?
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,842
Location
Off grid
Det är en slags poetisk rättvisa över det här.
Den parallellen jag drar är med danskan, som nu blivit så grötig och otydlig att knappt ens danskarna själva förstår varandra.

Där kanske all information de kan ta till sig i framtiden blir på andra språk? Och danskan blir ett krympande svart hål av obegriplig envägskommunikation?

Den som lever får se…
//EvilSpook
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Den parallellen jag drar är med danskan, som nu blivit så grötig och otydlig att knappt ens danskarna själva förstår varandra.

Där kanske all information de kan ta till sig i framtiden blir på andra språk? Och danskan blir ett krympande svart hål av obegriplig envägskommunikation?

Den som lever får se…
//EvilSpook
Kabeloso?
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,204
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Såg denna häromdagen och sparade den (har inte kollat upp vem tecknaren är). (tydligen så vet jag inte vilken apparat jag satt och sparade på ... men kontentan är att det är två personer som sitter på gatan i en futuristisk miljö. Den ene säger: Jag saknar internet. Den andre tecknar en bild (meme) och texten, "saknar du internet eller alla memes" varpå den förste säger tack ...) ...

(saknad bild)
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
Såg denna häromdagen och sparade den (har inte kollat upp vem tecknaren är). (tydligen så vet jag inte vilken apparat jag satt och sparade på ... men kontentan är att det är två personer som sitter på gatan i en futuristisk miljö. Den ene säger: Jag saknar internet. Den andre tecknar en bild (meme) och texten, "saknar du internet eller alla memes" varpå den förste säger tack ...) ...

(saknad bild)
1689350367820.png
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,652
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Tror det kan finnas tillräckligt med ekonomiska intressen I ett sådant nät även om det innebär en mardröm för oss idag. Men vi har ju också levt i en unik period där personlig integritet för typ första gången någonsin varit möjligt. Det var kanske bara en anomali?
Ja, jag tänkte främst på det som skrevs om Edgerunners (borde ha citerat). Men du har nog rätt i ett hypotetiskt verkligt scenario, ett riktigt dåligt (shitified som Doctorow säger) internet kan nog puttra på länge bara för att andra alternativ saknas.
 

Herr Grönstedt

Swordsman
Joined
29 Dec 2000
Messages
444
Location
Linköping
Om den data som genereras görs på ett smart sätt så går att använda som det som syntetisk träningsdata för maskininlärning. Det är en metod som används när man inte har tillgång till tillräckliga riktiga data.

Det är också relaterat till Generative Adverserial Networks, GAN, där man tränar en generativ modell med en generatormodell som skapar nya exemplar och en diskriminatormodell (om det nu heter så på svenska) som försöker klassificera exemplen som riktiga eller syntetiska. De två modellerna tränas tillsammans i ett nollsummespel (adversarial) tills diskriminatormodell inte kan skilja på riktiga och syntetiska exempel (50/50). GAN är en konkurrerande ansats till latent diffusion systems, som t.ex.Stable Diffusion. Fast jag har sett att det finns synteser mellan ansatserna också.
 
Top