- Joined
- 4 Dec 2010
- Messages
- 7,763
Som sagt låg normalpriset på de nyutkomna böckerna på Adlibris mellan 199 och 349 kronor?Ja, det är vad normalpriset bör landa på om man håller f-pris runt 70-90 kronor.
Som sagt låg normalpriset på de nyutkomna böckerna på Adlibris mellan 199 och 349 kronor?Ja, det är vad normalpriset bör landa på om man håller f-pris runt 70-90 kronor.
Ja, det är vad normalpriset bör landa på om man håller f-pris runt 70-90 kronor.
Hur mycket handlar boken om de amerikanska rollspelens betydelse för det svenska under som jag antar beskrivs?
Boken nämner olika inspirationskällor, men går inte in i detalj på just hur de inspirerat olika svenska spel.
Åtminstone Chronopia o Mutant Chronicles känns mer brittiska/europeiskt än jänkare för mig.Jag uppfattar ju de oftast amerikanska inspirationskällorna som helt centrala i svensk rollspelshistoria. Från Drakar och Demoner och framåt.
Åtminstone Chronopia o Mutant Chronicles känns mer brittiska/europeiskt än jänkare för mig.
Men den övergripande influensen är ändå amerikansk.
Syftar du på att allt började med DnD eller på mer specifika i influenser för specifika spel, så som att Mutant hämtade mycket inspiration från Gamma World?
För de som lyssnade på panelsamtalet om boken på Spelkongressen så adresserade de utländska influenserna. Samtliga menade att scenen av inkluderande och att författare o h kreatörer närmast uppmuntrades att låna från och bygga vidare på andras verk.
Så om @Oscar Silferstjerna menar att detta är något det tigs om så är den tesen inte sann. Sedan tror jag inte just denna bok handlar om det.
Personligen tror inta att man åtminstone sedan 80-talat kunnat prata om isolerad nationell kultur även om det såklart finns tendenser åt det hållet här och var. Det svenska rollspelsundret är alldeles uppenbart en anomali ur ett internationellt perspektiv exempelvis.
Syftar du på att allt började med DnD eller på mer specifika i influenser för specifika spel, så som att Mutant hämtade mycket inspiration från Gamma World?
Precis! Här sticker Sverige ut särskilt tycker jag. Tack för allt Nils G, Kayat, Ackegård, Bergting, Tapia, Fallgren, Bergström, Rosenberg, Egerkrans, Ola Larsson, Lukas Thelin, Nohr m fl.Visuellt känns det som vi har inte tagit in så mycket från USA utan gått vår egen väg, med undantag av Chronopia och Mutant Chronicel då det togs in Games Workshops veteraner (som ju också inte är USA) för några av huvudbilderna.
Precis! Här sticker Sverige ut särskilt tycker jag. Tack för allt Nils G, Kayat, Ackegård, Bergting, Tapia, Fallgren, Bergström, Rosenberg, Egerkrans, Ola Larsson, Lukas Thelin, Nohr m fl.
Deras bilder har visat ’hur det kan och nog skall se ut’ på ett utmärkt och inspirerande sätt!
PS De flesta illustrationerna är inbrända i hjärnbarken efter långvarig exponering…
Men varifrån kommer det övergripande idéinnehållet i de svenska rollspelen?
Det är nog ett ämne för en annan bok.[…] Men varifrån kommer det övergripande idéinnehållet i de svenska rollspelen?