Nekromanti Outpost 13 Ett Star Wars äventyr *vkrok spoil*

Petri

Veteran
Joined
22 Jul 2003
Messages
159
Location
Göteborg
VARNING INLÄGGET ÄR RÄTT SÅ LÅNGT. Och texten är lite rörig så jag hoppas ni orkar med den…

Sven! ( wolfan ) Om du ser det här så sluta läsa nu! Annars får du ett grillspett uppkört i arslet *Petri påpekar allra vänligast* (detta gäller också andra medlemmar i Vkrok)



Jag har hållit på med ett äventyr och har nu nåt en punkt där jag har stannat och skulle behöva nån slags starthjälp för att komma igång igen (elchocker är inte ett alternativ) så jag presenterar de idéer jag har så här långt och hoppas på att någon forumit kritiserar/ger förslag/skriver nåt allmänt inspirerande eller dylikt. Även om det kanske inte har någon större relevans så kan jag nämna att det är Star Wars d20 jag använder. Detta blir mitt andra Star Wars äventyr nånsin och jag använder mig av Star Wars främst för att få rollspela i rymden, har egentligen ingen större förkärlek för ewoker och Ob van Koben m.m. bara så ni vet.

Era: Några år efter sista filmen Jedins återkomst.

Anmärkningar om mina spelare: De är inga utpräglade Star Wars nördar så de har inte sett nått av Star Wars förutom filmerna (i princip). Samma sak kan sägas om mig, har väl läst en och annan serietidning som behandlar tiden efter Jedins återkomst men inte mycket mer. Typer av karaktärer jag väntar mig: En Jedi Guardian, en soldat (tror han var Trandoshan), en Tech specialist, eventuellt en Fringer också. Samtliga på Level 2.

Läget i galaxen: Republiken håller på att sakta byggas upp igen likaså Jedi ordern, Luke Skywalkers skola på Yavin 4 är väldigt nystartad (jag har läst en Young Jedi Knights bok för länge sedan :gremtongue:). I den bit av rymden som är Imperieterritorium råder fullt inbördeskrig. Guvernörer och admiraler (Moffar?) slåss om att få övertaget. Planeter nära imperierymden är oroade över blixtanfall av imperiestyrkor pga att de har viktiga naturtillgångar, och en av dessa planeter är platsen där äventyret utspelar sig.

Äventyrsupplägg: Rollpersonerna är vänner med en högt uppsatt person i "Planetens" (inget namn ännu, förslag välkomna) regering. Han är närmare bestämt ministern för planetär säkerhet. Han har gett jobb åt Rp då och då. Vid de tillfällen nåt ska göras som han inte kan gå igenom officiella kanaler för att få utfört. Likaså denna gång. Han är oroad över att man har tappat kontakten med en viktig rymdstation, Outpost 13. Ministern misstänker att det finns en imperiespion inom regeringen och vill inte gå igenom de vanliga kanalerna för att skicka dit folk att kolla läget. Så nu vänder han sig till Rp för att de ska undrsöka hur det ligger till. Deras order är att ta sig till stationen, undersöka läget och om det finns tecken på imperie närvaro ska de vända tillbaka och rapportera till honom.

Outpost 13: Alla möjliga vägar* till den här planetens territorium (dvs hela solsytsemet) är hårdbevakade och det är hård kontroll på vilka som färdas in och ut. Men det finns en "väg" där det inte går nån trafik igenom varken civil eller militär, för denna del av rymden uppför sig konstigt: farkoster har en otrevlig vana att försvinna eller dyka upp allvarligt skadade, eller så kan besättningen försvinna spårlöst etc. En rymdens bermudatriangel med andra ord. I närheten av det området har man placerat rymdstationen "Outpost 13" för att bevaka ifall någon mot förmodan skulle ta sig igenom. Stationen har cirka 10-15 personers besättning, är tungt bestyckad med minor och laserkanoner.

*okej det är rymden, det finns inga vägar, är ”rutter” ett bättre ord?

Här följer lite bakgrundshistoria. En av Vaders före detta amiraler har mycket riktigt bestämt sig för att invadera planeten ifråga, I vanliga fall skulle hans flotta inte ha några problem med att helt enkelt krossa deras försvar, men i och med inbördeskriget så är hans resurser utspridda på flera fronter så det krävs lite list. Invasionsflottan klarar av att ta hand om planetens egna flotta men i kombination med planetens missilförsvarssystem skulle det bli en allt för dyrköpt seger. Så han har tänkt göra det enkelt för sig: stänga av missilförsvarsystemet. Han har redan mutat assistenten till den ovan nämnda ministern men som en försäkring på att allt ska fungera så har han bestämt sig för att skicka in någon han kan lita på men eftersom gränserna är hårt bevakade så måste denna någon ta sig in igenom ”mysko-rymden” och förbi Outpost 13. (Varför denna person lyckas vet jag inte, enda förklaring jag har är att det är tufft och passar storyn)
Men det går inte riktigt som planerat. Infiltratören råkar ut för nåt slags missöde och skeppet, en Jedi-fighter, blir skadat och piloten blir medvetslös. Men hon kommer ut i ”normalrymden” och blir upptäckt av Outpost 13 dom halar in skeppet och tar in piloten för vård. Hon kvicknar till innan besättningen hinner rapportera hem något om händelsen och mördar hela bestättningen. Men hon upptäcker att hennes skepp är allavarligt skadat och det finns inga lämpliga reservdelar ombord. Och det är ungefär nu Rp anländer till stationen…

Anmärkning: När jag säger imperiet så syftar jag naturligtvis på amiralen som representerar imperiet (=skurken).

Spelledarpersoner Än så länge

Tanglan, ministern för planetär säkerhet. Ser det som ett privilegium att få jobba för sin hemvärld och skydda planeten från alla tänkbara hot, även om han då tvingas ta sådana beslut han önnskar att han slapp.

Ministerns assistent Tena Astragis. Korrumperad av imperiet. När amiralen ska ta över har han blivit lovad både det ena och det andra. I övrigt en lång blek typ.

Amiral Arcius Salanda: Makthungrig. Ser sig själv som kejsarens rättmätige arvtagare och beter sig därefter.

Infiltratören. Heter Taree. En rest från en av kejsarens planer som aldrig hann fullbordas innan han dog. Hon är framklonad för total lydnad och kan bruka Kraften. Tror sig vara den enda som kan använda kraften för hon har aldrig sett någon annan med samma förmågor. Bryr sig egentligen inte om imperiet eller nåt annat, hennes ansiktsuttryck speglar hennes sinnesstämning: likgiltig. Däremot så blir hon nyfiken på
den Rp som brukar Kraften.

Eviane Parome. Hotellägarinnan till hotellet där Rp bor. Trevlig men tolerar inte att man jävlas (ingen viktig slp egentligen, mest för skojs skull)

Jedirollpersonens jedimästare. Fräck gammal gubbe, känd endast som ”Mäster” ingen vet hans riktiga namn antagligen inte ens han själv. Kommer dock inte att finnas tillhands särskilt mycket under äventyret. Men finns där vid SLs behov. Han är fullt upptagen med sina egna göromål nu, så han har inte tid att kolla upp vad hans lärling pysslar med.

Äventyrets händelser i delar:

Rp åker i väg till stationen, händelselös resa. Anländer till stationen upptäcker att en gammal Jedi fighter är dockad med stationen. Och de får inga svar om de anropar stationen. Förhoppningsvis beslutar dom att gå ombord för att undersöka annars får jag skjuta ner dem och sedan dra in dem med en traktorstråle till stationen... eller nä det lät inte bra men jag vill helst att de går går ombord.

Väl där inne så ser man att det finns tecken på att strider har förekommit. Svartnade väggar, allmänt stökigt, blod och ett och annat lik. Minimal ström igång, då fungerar endast gravitationen och syretillverkningen och en del lysen.
Speciellt de områden där det finns reservdelar och andra tekniska prytlar har blivit noggrant genomsökta av någon okänd person. Går man sen till den andra dockningsutrymmet, där den tidigare nämnda Jedi fightern finns och skeppet verkar illa tilltyglat, det är flygdugligt bortsett från att nån viktig del är så skadad att den måste bytas ut.

Captains Logg!
Man hittar kaptenens loggfil efter att man (troligtvis) fått igång datorerna igen där ska det stå lite kryptiskt:

Senaste rapporten:
Den okända farkosten, av gammal Jedifighter-typ, anlände igenom "mysko rymden" (eh..arbetsnamn på fenomenet, okej), allvarligt skadat, doktorn säger att piloten är medvetslös, troligtvis i koma.

Bifogar doktorns rapport:
Patienten är människa, kvinna. Rött hår, vit hy. Armarna är täckta av ärr.
Patienten svarar inte på tilltal och av allt att dömma så är hon i koma. Får återkomma efter noggranare undersökningar.

Slut på rapporten.

Okej nu blir mina tankar om äventyret betydligt mer skissartade. Det är tänkt att Rp ska konfronteras med Taree hur ska jag göra den konfrontationen intressant? Hon kommer också att sabotera rp’s skepp för där fanns den reservdelen som hon behövde. Rp blir då kraftigt försenade och hon hinner till planeten utan vidare missöden. Känslan jag vill ha fram av rymdstations episoden är osäkerhet och en hel del förvirring så hon kommer knappast sätta sig ner och beätta sitt livs historia…

Efter lite om och men så kommer rp tillbaks till planeten och då får de reda på att deras vän, ministern, har blivit arresterad efter anklagelser om att han skulle ha begått förräderi, läckt information till vissa imperiehejdukar. Men sanningen är ju att det är hans assistent som har förfalskat bevisen för att få ministern ur vägen, så att han får friare tyglar och kan sätta planen i verket.
Kommer Rp försöka frita honom?
Kommer de försöka hitta och ta fast den rödhåriga kvinnan (Taree)?
Eller tar de alternativ C som jag inte har förutsett?

Vilka ledtrådar skulle i nuläget vara lämpliga att lägga fram för att driva storyn framåt?

Taree kommer att bryta sig in där man kontrollerar missilförsvaret (militärens högkvarter i huvudstaden, kanske?) och sabotera systemet, hur vet jag inte.. (ett datavirus är en tanke.. vet int)

Och dagen efter att missilsystemet är satt ur spel så kommer planeten vara omringad av en imperieflotta. Hur i helsike skulle man kunna lösa den situationen?

Äventyret är inte slut förräns Amiralen har fått på nöten och retirerat, eller rp dör, eller spelarna. tröttnar.

Jahapp härifrån så kan jag behöva lite hjälp (läs: En massa hjälp), för själv har jag inte den blekaste om hur jag ska gå vidare.


Edit: Varför känns det alltid när man skriver ner sin superduperübertuffa-idé så känns den inte längre så jävla bra...?
 
Top