Outgunned - praktiska erfarenheter?

koraq

spelhamster
Jag har länge kikat på Outgunned och omslaget är ju fantastiskt, men är spelet det? Nu fick jag anledning att slå till, och har läst ungefär häften av boken. Efter att ha läst kapitlet med spelmekanik så börjar jag undra hur det landar vid spelbordet?

Det är väl enkelt nog med att få fler matchande serier än motståndaren, men det var ganska mycket som man lägger på den mekaniken. Det finns Adrenaline och det finns Spotlight, och man kan pusha sina slag. I Savage Worlds har man ju bennies, och det fungerar bra. Men, hur bra fungerar det med både push slagen, och bägge dessa mekaniker?

Så, praktiska erfarenheter? Är det knöligt med allt det där, eller huyr flyter det i praktiskt spel?

Jag har bara kört introduktionsäventyret i regelboken, och det kanske var dåligt konstruerat. Men jag tyckte det var svårt att få action-sekvenserna att kännas spännande eftersom graden av overklighet som författarna antog växlade hejvilt från scen till scen. Dessutom var nog statsen för motståndarna felberäknade, för striderna var mycket segare än vad de vill låta påskina.

Startade Outgunned Adventure igår och ska testa det rätt korta medföljande äventyret - Frozen Legacy. Som men många nya system tar det ett par sessioner innan man blir varm i kläderna.

Adrenalin (kallas för Luck i Adventure) känns väldigt likt bennies, men här känns det lite mer som en resurs spelarna gärna håller på. Främst för att aktivera diverse feats. Som SL vet jag inte riktigt hur ofta jag ska belöna med dem.

Spotlights har vi inte hunnit använda ännu. Så länge man bara har 1 poäng verkar inte spelarna vilja ”slösa” bort den.

Att pressa (slå om) sina slag känns helt okej. Vi har kört på en hel del År Noll. Konsekvenserna av att misslyckas känns inte lika illa som i exempelvis Mutant där man riskerar att tappa grundegenskaper.

Bara haft med en lite strid och den var över på 2 rundor. Alla kunde vara delaktiga och dela ut lite skada och undvika på olika kreativa sätt. Men jag ser en viss risk med att svårare fiender förvandlar det lite till en ping-pong match. Återstår att se.

Tyckte yatzee-momenten tog över för mycket, men bara testat det hastigt. Även korta regeltester blev fort nedtyngda av rullande.

Back