Nekromanti Ouppmärksammad mytologi...

Renfield

Swordsman
Joined
20 Feb 2001
Messages
567
Location
Linköping
Mytologi är som vi alla vet en fantastisk källa till inspiration, men i många fall så känns det mesta lite kopierat därför att så många hämtar bitar från samma källor, som t ex pegaserna, drakarna, alver, dvärgar, osv..
Därför undrar jag enkelt om det finns någon som råkar sitta på informationskällor, gärna på nätet, som behandlar mytologi som inte är så allmänt uppmärksammad. Om jag rippar från Adam och Eva-legenden, då vet ju alla precis varifrån jag fått det om jag inte gör det genialiskt, men som min bror så ofta sagt, man får plagiera om man gör det så att ingen märker det..
Myter, legender och dylikt som inte alla känner till. Vart hittar man det utan att plöja genom ett biblioteks samlade verk från pärm till pärm..?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Därför undrar jag enkelt om det finns någon som råkar sitta på informationskällor, gärna på nätet, som behandlar mytologi som inte är så allmänt uppmärksammad."

Har du tittat i Encyclopedia Mythica?
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Wow, mäktig sida!

"In Persian legend Simurgh is a gigantic, winged monster in the shape of a bird; a kind of peacock with the head of a dog and the claws of a lion. Its natural habitat is a place with plenty of water. According to legend, the creature is so old that it has seen the world destroyed three times over. In all that time, Simurgh has learned so much that it is thought to possess the knowledge of all ages. "

Re'em är ju inte heller helt fel..
Och Yara-ma-yha-who passar ju suveränt i rollspel! En liten buse en listig hjälte kan förhandla med kanske? /images/icons/smile.gif
 

Jade

Warrior
Joined
20 Nov 2001
Messages
254
Location
Rockmetropolen Hultsfred
Hm... vet ingen direkt sida på nätet, krilles tips verkar lite osalgbart....

men om mytologier i allmänhet som är lite förbisedda har vi ju de sydamarikansa mytologierna. aztecer, inka å gänget. befjädrade ormar och jaguarer. mysit, helt klart.

de asiatiska mytologiern är nog lite uttjatade kanske.

afrikansk mytologi??? måste finnas massor, har tyvärr ingen egen erfarenhet så jag kan inte uttala mig, bara spekulera.

aboriginernas mytologi då? också ganska ouppmärksammad....

Det var några tips från lilla mig. Om det kan vara till någon hjälp.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Aborigin-mytologi

Mjae...Aboriginernas myter om drömtiden, regnbågsormar etc är väl trots allt rätt flitigt använd? Gud, Regnbågsormar har ju tillochmed varit med i 'Conan' :)

Å andra sidan...Conan-författarna, inte minst REH, tenderar att sköta rippnings-biten ganska bra, även om det är onödigt mycket rippar. Min erfarenhet är iaf att det är märkligt få som känner till IRL-företeelserna bakom namn som Yezdigerd, Kathay, Hyrkania, Hyperborea, Mithra, Ishtar, Erlik...

Likväl...'Asgård' är att betrakta som en rätt dålig ripp, om man frågar mig...

Ojsan...där flummade jag visst iväg rejält. F'låt.

- Ymir, flummade som sagt var iväg rejält.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Asatron

Säga vad man vill om Asatron, synnerligen välanvänd inom fantasyn är den iallafall. Men likväl, den innehåller tusentals guldkorn som ingen plockat än. Sök bortom de allra mest välkända myterna, så finns där en massa som är helt nytt.

- Ymir, självutnämnd asatroexpert
 
Top