Nekromanti otur

thism terlach

Veteran
Joined
27 Mar 2003
Messages
2
Location
Askersund
otur

tjenare har ni haft riktigt otur nån gång???
ja och ett par spelare mötte ett antal rövare.
min ena kompis trasslade in sig i bågen, min andra kompis trillade omkull tappade vapnet och så.
jag lyckades bara träffa händerna och armarna på fienderna med mitt svärd...
 

maldino

Veteran
Joined
16 Apr 2002
Messages
97
Location
Eskilstuna
Jodå

En av mina spelares gubbar lyckades så sent som under förra spelmötet hugga sig själv i hjärnan när han skulle visa sig på styva linan och hämnas på ett troll för det som trollen gjorde mot hans fina landskap Östmark och drog hans adliga släkt i vaneder under Trollkriget. Så går det när man tror att man är helt osårbar under sin plåtrustning och inte har någon hjälm. :gremgrin: Fast jag vet inte om man kan kalla det otur i strid direkt, det är sådant som händer även den skickligaste.

...Det var synd att han dog, han kunde ha blivit något. Skulle fylla 16år och hade redan 18 i "Soldisk Riddarträning". Värdet 18 hade han tränat sig till igenom 1 1/2 års tung vapenträning tillsammans med andra riddare.
 

Valmar Jordman

Veteran
Joined
23 Jan 2003
Messages
1
Location
Eskilstuna
Re: Jodå

Värt att nämna är kanske att trollet i ögonblicket efter bet huvudet av stackaren. Så det är ju tveksamt om han klarat sig även utan sin lilla "självskalpering"...
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Re: Jodå

Det låter väl snarast som ren dumhet. Med tanke på fummelresultatet som gör att man slår sig själv i skallen med sitt vapen så är varje krigare med tungt vapen men ingen hjälm synnerligen självmordsbenägen...

Mvh / Phelan
 

maldino

Veteran
Joined
16 Apr 2002
Messages
97
Location
Eskilstuna
Re: Jodå

Jag har lite svårt att tänka míg att han hade överlevt med hjärnsubstans som skvälper ur huvudet varje gång hästen tar ett nytt steg. :gremooo:
 

samiis

Warrior
Joined
20 Sep 2002
Messages
355
Location
Kristianstad
Re: otur

jo visst...

...som SL

Jag fumlade kraftigt med FEM rövare i rad, då de skulle utföra ett bakhåll på Khasiriddaren Leoron Henéa och hans väpnare. Tre av rövarna drog av strängen på bågen, en av dem skjöt sig själv i foten och den tredje tappade balansen och bad nästan Leoron att "lansa" ihjäl honom...

Leoron utplånade rövarbandet på fyra rundor
 

maldino

Veteran
Joined
16 Apr 2002
Messages
97
Location
Eskilstuna
Re: Jodå

Ren otur enligt mig. Hade han inte haft den där +1 i hugg skada som gick in så hade skadevärkan blivit 9 och han hade klarat sig utan den där extra skadan.
MEN, jag håller med dig. Att vara riddare utan hjälm är som att åka road racing utan hjälm. Ramlar man gör man sig j-t illa. Enligt mannen som rollspelade med gubben är det smällar man får ta för att se respektabel ut.
 

maldino

Veteran
Joined
16 Apr 2002
Messages
97
Location
Eskilstuna
fundering... (OT)

då de skulle utföra ett bakhåll på Khasiriddaren Leoron Henéa och hans väpnare.

Vad menar du med "Khasiriddaren"? Är det ett eget påhitt? Nu blir en allt nyfiken...
 

samiis

Warrior
Joined
20 Sep 2002
Messages
355
Location
Kristianstad
Re: fundering... (OT)

mmm... ett ganska eget påhitt.

En riddarorden i Asharien, med endast fem eller sex medlemar (kommer inte ihåg...)
De står jarlen Anstir Tyldon mycket nära...

Deras borg ligger mitt emellan Camard, Fala, Nimto och Tuzam Rim.

Har dock inte riddaren... ..än...

så jag har inte brytt mig om att göra några ingående regler o sådant för orden, kan bli mycket att redigera då...


förresten, finns det nån som råkar veta vilken rerligion Anstir Tyldon har?? Khasiriddarna är nån sorts Daak-troende...
 

storken

Warrior
Joined
2 Mar 2003
Messages
298
Location
Fagersta
Re: otur

Nä, men Rivan han fumlade totalt & råkade ramla ner från en mur när han skulle hoppa över från den till ett träd.
Han avled på direkten, utan att ge ett endaste ljud.
 

samiis

Warrior
Joined
20 Sep 2002
Messages
355
Location
Kristianstad
A&P? (ANT)

Hade tänkt att Khasiriddarna skulle ha samma religionsom jarlen, men det funkar väl inte då (vad A&P nu är...)
 

Xzarjo

Warrior
Joined
24 Sep 2002
Messages
204
Location
Göteborg
Lång utlägning om min otur

Jodå, både som spelare och som SL.
Ett tillfelle var när min alv-riddare klättrade upp för en stege och in i huvudstaden vid belägringen av ........ någe land bedvid Soldarn. I alla fall så stormade vi staden och min otur började med ett fummel: jag började med att försöka sprätta upp den första fienden med en uppåtsving vilket resulterade i att svärdet flög i en vid båge tillbaks över muren och landade i huvudet på soldaten som höll i stegen. Härnäst anfaller den lömska fienden och jag försöker mig på en blockering, men pga den hastiga blokeringen låssade skjöldrämmarna och skjölden flög i en vid båge bakåt där soldaten bakom mej som pracis samlat mod och tittar upp bakom muren igen får skjölden rakt i ansiktet och trillar ner på alla dom andra soldaterna. Kvar står en alv med en liten dolk mot 5 fult beväpnade fiendesoldater och undrar var hans back-upp tagit vägen.

Samma alv hade stor sorgestund ett halvår tidigare när hans modige stridshäst Svartzchengnägger dog av svartsvin, han klarade inte sitt sista dödsslag på 22obT6.

Och sist men inte minst som SL. Då skulle dom glada äventyrarna från asharien till muhad för att utföra en hedersam krigares sista önskan (vilket han naturligtvis spottade ur sig på dödsbädden och inte kunde ignoreras av de hedersamma äventyrarna). Nogran planering av resan igenom Sunariskogen (dom hadde en dverg i gänget), över bergen, igenom jargien (det fanns alver i gänget också) och in i öknen.
Och vad tror ni dom jäklarna bräker ur sig? Jo "vi tar båten" säger dom!!! Vilken jäkla båt!!! Hade helt glömt bort att det fanns båtar i mundana. Så ibland när man gör äventyr/kampanjer glömmer man bort de mäst självklara detaljerna
 

Alven_Valdir

Veteran
Joined
23 Mar 2003
Messages
37
Location
Takalorr
Re: otur

Ja det har min spelgrupp..
Plötsligt i ett träsk kom 5 träskmonster upp precis när vi hade börjat springa för att komma fram till en sten där vi såg nått konstigt.

En av mina kompisar snubblade och blev träffad av alla träskmonster samtidigt i huvudet. En kraftig smäll och hans huvud flög av. Jag vände mig om och sköt en pilbåge rakt i benet på min döde vän och en annan kastade en yxa i ryggen på han..

/Ob11t6 skada/
 

Lord decado

Veteran
Joined
21 Jan 2003
Messages
174
Location
Replot
Re: otur

en av mina alver trillade av sin drake från 200 m.. hade en otrolig tur och överlevde!!
sedan dog han av att draken föll honom i huvudet :gremlaugh:
 

Kakan

Veteran
Joined
28 Jan 2003
Messages
159
Location
Lysekil
Re: otur

en liten missla vid namn Tallkotte har hittat ett dvärgiskt automatarmborst, och är delaktig i ett litet bakhåll på några tiraker.. kan kliver fram med armborstet redo och skall fyra av: fummel. slår på fummeltabellen: snubblar och vrickar foten, får något i stil med ob1T6 smärta. skadan blir ganska våldsamm tack vare Ob och lilla Tallkotte däckar. väldigt imponerande anfall.

i Tallkottes sista strid var han den näst siste RP'n som fortfarande stod upp i kampen mot ett skogstroll. den andra RP var magiker som stog och improviserade besvärjelser för fullt, så när de andra går ner är det bara Tallkotte kvar som kan ställa sig mellan trollet och magikern. olyckligtvis så skiter sig undvika slaget och trollet får tag på honom och biter honom- i bröstkorgen. massiv blödningstakt och smärta. däckar, men dör inte än. då tröttnar magikern på sin magi som bara misslyckas och tar sitt slagsvärd och drämmer det i ryggen på trollet så det dör. han ser blodet pumpa ur bröstkorgen på misslan och springer efter ett elexir som kan stoppa blödningen riktigt fort, men jag får slå ett dödsslag till innan det hinner verka.. slaget är på ynka Ob1T6 mot 7. jag slår 8. förväl Tallkotte...

en annan karaktär, en faulkriddare, är med i en fight mot några tiraker. med honom är en väpnare och en alv. alven börjar med att fimpa 4 tiraker på 3 pilar, och släpper därefter bågen för att hjälpa oss andra i närstriden.. den börjar med att jag fummlar och slänger bort mitt svärd samtidigt som jag ramlar omkull. väpnaren OCH hans tirak fummlar båda och gör ungefär samma sak. sen kommer alven med sitt svärd i högsta hugg, och nog fan så fummlar han också och slänger bort sitt svärd, men han blev kvar på benen i alla fall.

faulkriddaren dog i en fight utanför en kyrka mot några råskinn som tänkte bränna den.. utrustad med påk och stridssvärd börjar alltså riddaren att banka på busen och slår snabbt sönder högerarmen för honom, och högerhänt som busen är så kan han inte slå tillbaka med sin planka utan försöker med vänsterlabben istället. missar. haha, tänker jag och lyckas mosa den nästa runda och börjar tro att min tur har vänt och jag kanske kommer stående ur den här fighten, men icke, den nu armlöse busen lyckas skalla mig, och han får en extraskada, och vad blir extraskadan? HJÄRNA. död. suck.
 

Slarn

Excentriker
Joined
6 Dec 2002
Messages
278
Location
Lund
Re: otur

Jo, detta hände när jag var SL:

Det var under en åskvädersnatt som Rp:na fått syn på en flock mörkerhundar, som snart satte fart mot dem. Gänget drog sina bågar/armborst (nyligen "införskaffade", och utan särskilt bra färdighet) och började lassa på med pilar. En av de första sakerna som hände var att en Rp fumlade och sköt sig i foten med ett tungt armborst. Aj, aj. En Rp som saknade båge sprang och lånade läkarutrustning (han hade 15 i Läkekonst, men ingen utrustning...) och började plåstra om sin olycklige kompis.
Hundarna kom närmare.
Nästa runda fumlade ännu en armborstskytt, och träffade... "läkaren" i armen! Trots detta fortsatte denne med sitt värv, hans fumlade slag ledde till att han trasslade in sig i sina egna bandage....
Hundarna kom närmare.
En runda senare lyckades "läkaren" trassla loss sina bandage, bara för att försöka plåstra om kompisen igen. Denna gången blev jag lite sadistisk, och beslöt att han råkat sätta skalpellen (hur han nu fick upp den) i örat på sig själv, då han självklart fumlade.
Resten sköt på, några hundar lyckades de faktiskt fälla.
Sedan anföll hundarna...
Den verkliga "oturen" (hehe) kom för mig som SL, eftersom ingen dog! "Läkaren" och patienten fick dock stanna i ett sjuktält under slutstriden.
Och sensmoralen i sagan är: Om du är magiker och inte kan hantera armborst, använd då inte sådana då du inte måste, speciellt inte tunga sådana! (Fattar fortfarande inte varför den amatören alls plockade upp det.) :gremfrown:
Ett bra alternativ som jag kan tänka mig är ju att använda magi i strid, om man nu är magiker. Eller det kanske bara är min åsikt? :gremconfused:
 

Baelor

Veteran
Joined
30 Mar 2003
Messages
39
Location
Eidskog,Hedmark, Norge
Re: otur

Min spillgruppe hadde en gang VELDIG mye "otur".
Det startet med en gruppe gjøglere (se: gycklare) som drog iveg gjenom en skog i Nordre Asharina-halvøyen. Underveis ble de angrepet av noen få blodflygere (5). (diger ekorre med nussige tenner. :gremwink: Spillerne bestemte seg fort for å vente inn angrepet, for å så kaste kniver mot alle flygerne.
Og det startet:
den første spilleren kom i nærkamp med 3 blodflygere og trassla inn seg med disse. (fummel på undvika og RØR/2)
Deretter kastet de andre spillerne kniver mot blodflygerne. OG akkurat! De som hadde angrepet den første spilleren.

Det endte med 1 kniv i hver hofte. (11 respektive 12 i skade.) Og avsluttet det hele med 2 kniver i buken/ underliv. Se tabell s.169 EON I. resultat 9. og 1-4. 2 ekstraskader. uten lege :gremsmirk:

Har aldri ledd så rått av et uhell før. Og vil nok aldri glemme det. :gremgrin:
 
Top