Nekromanti Otherworld Miniatures - IndieGoGo

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Otherworld Miniatures kommer att släppa en mängd äventyrarfigurer i D&D-stil. Dessa kan förbeställas via IndieGoGo.

Det första setet är nog bland de snyggaste äventyrarfigurerna jag någonsin har sett:
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,909
Kommer givetvis att bojkotta dessa, av genusanledningar.


:gremtongue:
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Vitulv said:
Kommer givetvis att bojkotta dessa, av genusanledningar.


:gremtongue:
Ja det verkar som att endast en fjärdedel av de figurer som tillverkas i serien kommer att vara kvinnor (såvida mulan inte är en hona). Det är konstigt att inte moderna miniatyrtillverkare kvoterar sin produktion så att det blir exakt 50/50. Jag funderar på om det inte skulle vara vettigt att lagstifta om att alla spelare måste äga exakt 50% av vardera manliga och kvinnliga figurer. Eller det kanske är exkluderande av folk med oklar könsidentitet. Vore 45/45/10 mer rättvist? Och hur skall man bedöma Lizard Men och Frog Men? Varför driver inte Sverok den här frågan?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,906
Location
Nordnordost
Jag förutsatte naturligtvis att du trollade.

Men, jag håller med. Jag klarar mig inte med bara gubbar som hjältar, partyt består allt som oftast av mer än 50% gummor.

(Sedan har jag inte fått mina Reaper-gubbar/gummor än, så jag hade nog inte nappat på det här i vilket fall.)
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Snygga gobbar, väldigt snygga, men har man inte tusen äventyrargängsgobbar redan? Eller jag har iaf det, jag behöver knäppiga monster och sånt till min samling. Sånt här borde fler göra:

 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,909
Hunk said:
Vitulv said:
Kommer givetvis att bojkotta dessa, av genusanledningar.


:gremtongue:
Ja det verkar som att endast en fjärdedel av de figurer som tillverkas i serien kommer att vara kvinnor (såvida mulan inte är en hona). Det är konstigt att inte moderna miniatyrtillverkare kvoterar sin produktion så att det blir exakt 50/50. Jag funderar på om det inte skulle vara vettigt att lagstifta om att alla spelare måste äga exakt 50% av vardera manliga och kvinnliga figurer. Eller det kanske är exkluderande av folk med oklar könsidentitet. Vore 45/45/10 mer rättvist? Och hur skall man bedöma Lizard Men och Frog Men? Varför driver inte Sverok den här frågan?
Lagar och förbud är alltid en klok väg att gå. Jag ser egentligen inte varför det är tillåtet att tillverka miniatyrer som avbildar manliga personer/väsen. Det har ju redan tillverkats så många att man känner sig lätt kränkt. Jag kan inte ens försöka förstå hur kränkande det måste vara för kvinnor inom hobbyn att behöva se det här eländet.

Nä, lagstifta om att det fr.o.m. nu enbart är tillåtet att tillverka och distribuera miniatyrer föreställandes kvinnor och/eller personer/väsen av oklar könsidentitet.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Sluta trolla

Vitulv, Hunk: sluta trolla. Vi har regler mot sånt.
 

Zimith_UBBT

Warrior
Joined
18 Aug 2010
Messages
257
Location
Nynäshamn
Det här var jättesnyggt! Jag har alltid hållit Reaper för snyggast, men nu får jag nog ändra på det. Vet någon om det går att få tag på i Sverige?

Vitulv said:
Hunk said:
Vitulv said:
Kommer givetvis att bojkotta dessa, av genusanledningar.
:gremtongue:
Ja det verkar som att endast en fjärdedel av de figurer som tillverkas i serien kommer att vara kvinnor (såvida mulan inte är en hona). Det är konstigt att inte moderna miniatyrtillverkare kvoterar sin produktion så att det blir exakt 50/50. Jag funderar på om det inte skulle vara vettigt att lagstifta om att alla spelare måste äga exakt 50% av vardera manliga och kvinnliga figurer. Eller det kanske är exkluderande av folk med oklar könsidentitet. Vore 45/45/10 mer rättvist? Och hur skall man bedöma Lizard Men och Frog Men? Varför driver inte Sverok den här frågan?
Lagar och förbud är alltid en klok väg att gå. Jag ser egentligen inte varför det är tillåtet att tillverka miniatyrer som avbildar manliga personer/väsen. Det har ju redan tillverkats så många att man känner sig lätt kränkt. Jag kan inte ens försöka förstå hur kränkande det måste vara för kvinnor inom hobbyn att behöva se det här eländet.

Nä, lagstifta om att det fr.o.m. nu enbart är tillåtet att tillverka och distribuera miniatyrer föreställandes kvinnor och/eller personer/väsen av oklar könsidentitet.
Ursäkta men kan ni lägga av? Om ni har behov av att sakligt diskutera genus, starta en tråd om det eller haka på någon av de som redan finns. Om det bara handlar om att provocera eller fisa ut frustration, sök upp närmsta gran, knyt handen i byxfickan och svär det värsta ni kan. Tack! :gremsmile:
 
Joined
12 Feb 2004
Messages
834
Location
Umeå
Vad jag hittat så har ingen svensk återförsäljare tagit in dem. Det är ett enmansföretag och efterfrågan har ni inte varit enorm i Sverige. Ta en titt på deras andra figgar, de är underbara :heart:
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,465
Location
Stockholm
Hej!

Jag vill poängtera att hobbymodereringr är en sak att undvika, alldeles särskilt efter att en moderator redan ingripit i tråden. Låt bli det nästa gång.

Tack för din förståelse.

/Magnus
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
lasergreger said:
Vad jag hittat så har ingen svensk återförsäljare tagit in dem. Det är ett enmansföretag och efterfrågan har ni inte varit enorm i Sverige. Ta en titt på deras andra figgar, de är underbara :heart:
När jag drev butik så hade jag en del Otherworldfigurer i lager. Kruxet var att Otherworld ger väldigt låga återförsäljarrabatter och att man måste försäkra att man inte kommer att sälja figurerna på nätet. Hans verksamhet är heller inte momsad i UK (de brittiska reglerna kring momsplikt för småföretag är väldigt generösa), så även om man hade riktigt kassa marginaler så var gubbarna dyrare i butik än att beställa direkt från Otherworld (inkl frakt till Sverige). Så där är nog förklaringen till bristen på svenska återförsäljare.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Jag tycker väl att det här... inte var en så himla bra deal, kanske.


Storuggla, det känns lite lite
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
wilper said:
Men, jag håller med. Jag klarar mig inte med bara gubbar som hjältar, partyt består allt som oftast av mer än 50% gummor.
Om du läser beskrivningen på IndieGoGo-sidan så framgår det ganska tydligt att en tredjedel av alla spelarkaraktärsfigurer som initialt kommer att produceras i serien kommer att utgöras av kvinnor. 33% är inte 50%, men ett hyfsat urval kommer i alla fall att finnas. Om det skulle visa sig att de kvinnliga figurerna säljer bättre än de manliga är det också ganska troligt att fler kvinnliga karaktärer kommer att produceras.
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
anth said:
krank said:
Hunk said:
man måste försäkra att man inte kommer att sälja figurerna på nätet
What? varför?
Antagligen för att Otherworld inte vill ha konkurrens av återförsäljare på nätet.
Helt korrekt, vilket jag också borde ha skrivit i mitt tidigare inlägg. Detta är formodligen vettigt på kort sikt, men riskerar också att minska möjligheten till expansion, eftersom en hel del köpare föredrar att köpa figurer från olika tillverkare från samma nätbutik. Att finnas i bra nätbutiker ökar också exponeringen av figurerna, vilket knappast är någon nackdel.
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Storuggla said:
Jag tycker väl att det här... inte var en så himla bra deal, kanske.


Storuggla, det känns lite lite
Om man jämför med Reapers Kickstarter så är ju den deal man får från Otherworld inte direkt fantastisk. Jag tror att hans motiv till IndieGoGo-kampanjen för det första är att få befintliga fans att förboka mer än de annars skulle ha gjort, och för det andra att få den uppmärksamhet som för tillfället ges när man går via crowdfundingkanalerna. Det är helt enkelt en billig marknadsföringskanal (min spekulation är dock att folk nog kommer att vara trötta på crowdfunding om något halvår och det därför nog kommer att användas i betydligt lägre utsträckning).

Reapers nya linje var betydligt mer lämplig för crowd funding än Otherworlds, eftersom de fasta kostnaderna är väsentligt högre vid tillverkning av plastfigurer jämfört med metall.
 

Owlbearpig

Bäst i Sverige på rollspel
Joined
22 Oct 2012
Messages
241
Det är bara 1 1/2 dag kvar på den här kampanjen så om man är det minsta intresserad är det hög tid att bestämma sig.

Alla stretchgoals som fanns från början är uppnådda (Campsite, Adventurers' Cart, Familiars mm) och det är inte helt orealistiskt att hoppas på en Dwarf Mercenary Warrior också.

Forfarande ett ganska högt pris per gubbe/gumma men det här är figurer för finsmakare. Priset är dessutom inkl frakt som är ganska dyrt om man beställer från deras vanliga webshop. Det har även utlovats möjlighet att kombinera erbjudandet med figurer som de har i produktion redan (inga detaljer om det erbjudandet dock men jag skulle gissa på lite rabatt + kombinerad frakt). Klart intressant för alla som tycker att orcher helst ska ha tryne.

Som ni förstår vill jag bara att ni också ska inse att ni vill ha de här gubbarna så att jag får mer stretchgoal-godsaker.
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Owlbearpig said:
Det är bara 1 1/2 dag kvar på den här kampanjen så om man är det minsta intresserad är det hög tid att bestämma sig.

Alla stretchgoals som fanns från början är uppnådda (Campsite, Adventurers' Cart, Familiars mm) och det är inte helt orealistiskt att hoppas på en Dwarf Mercenary Warrior också.

Forfarande ett ganska högt pris per gubbe/gumma men det här är figurer för finsmakare. Priset är dessutom inkl frakt som är ganska dyrt om man beställer från deras vanliga webshop. Det har även utlovats möjlighet att kombinera erbjudandet med figurer som de har i produktion redan (inga detaljer om det erbjudandet dock men jag skulle gissa på lite rabatt + kombinerad frakt). Klart intressant för alla som tycker att orcher helst ska ha tryne.

Som ni förstår vill jag bara att ni också ska inse att ni vill ha de här gubbarna så att jag får mer stretchgoal-godsaker.
Jag är så satans velig när det gäller detta. Jag vill så klart ha allt, men väger kostnaden på 2 000 spänn mot min och min familjs ekonomi (det är ganska hög risk att jag blir arbetslös i januari, vilket inte är så kul när man är småbarnsförälder), samt att jag bara har målat tre tenngubbar det här året och har ett hundratal omålade (inklusive grisorcher, bugbears, goblins och ogres från otherworld) i en låda hemma. Men på någon nivå kommer jag att pledga, men risken är att det bara blir på $30- eller $85-nivån.
 
Top