Nekromanti Otäckt värre

Isilme

Veteran
Joined
2 Oct 2003
Messages
100
Nu är det jag igen.
Ett litet hemskt scenario slog mig när jag stod och duschade:

Rp sitter och äter middag på t ex ett värdshus, det är nästan tomt men bredvid dem vid ett annat bord sitter en gammal, gammal dam.
De har trevligt och maten smakar gott. Så plötsligt börjar tanten blöda ganska kraftigt ur huvudet. Rp påpekar antagligen det, och hon drar med handen över såret och den blir verkligen full med blod. Hon rycker på axlarna och säger att "äsch, det är väl inget". Måltiden fortsätter, och nu har blodet börjar rinna ner på hennes klänning så att den är helt indränkt i blod. Hon tycks inte märka/känna något utan äter (kanske nynnar hon på en liten sång).
Blodet rinner ner på golvet...
Sen, plötsligt, börjar blod spruta ut ur ögonen på henne, verkligen spruta! Hon tycks inte märka något, men sekunden senare fattar hon eld och brinner upp, alltjämt tyst. Kvar ligger en liten, förkolnad voodoo-docka med nålar i ögonen och huvudet.
Plötsligt börjar en av rps vänner (som är slp) blöda ur huvudet...

Detta kanske snarare blir mer komiskt än äckligt, men i vilket fall.
Detta kan också spinnas vidare på till ett helt äventyr...
Vad är det eg för värdshus de är på?
Vem var damen och varför skulle hon dö?

Om de inte börjar forska i saken kommer de få ett brev adresserat från okänd kvinna som ber dem om hjälp, eller kanske t om ber dem att ta med den uppbrända kvinnans kropp (det som finns kvar) till nåt verkligt skumt ställe. Forskar de vidare kommer de upptäcka att kvinnan de fått brevet från dog för ett par år sen.
Allt är inte vad det ser ut att vara.

Nå...tankar och förslag?

/Glimfrost, som är rädd för att hon egentligen inte har något sinne för skräckiga saker
 

Mörker

Warrior
Joined
21 Jan 2004
Messages
309
Location
Hindenburg
Läskigt... riktigt läskigt!...
- Det hela låter som en alldeles lagom proportionerlig blandning av gåtor, surrealism, övernaturligheter och råbarkad skräck. En kluring kan ju vara huruvida man vill förklara logiken i det hela eller ej; en del frågetecken bör kanske inte rätas ut (halleluja!).
 

Isilme

Veteran
Joined
2 Oct 2003
Messages
100
Wiha. Javisst. Men jag ska inte avslöja något för dig, det kan tänkas att du blir inblandad i äventyret som rp också på något sätt :gremwink: Moaha.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Hmmm, varför reagerar inte kvinnan på att hon blöder? Ok, det kanske inte gör ont, men om jag helt plötsligt skulle börja blöda som ett såll utan anledning så skulle jag antagligen få panik och rusa omkring som en nackad höna.

Fast det är ju jag det...

I övrigt är det en väldigt orginell idé som mycket väl kan bli ett mycket intressant äventyr om man framför det på rätt sätt.

MVH
Marukusu, ty blodet är livet.
 

Isletbranch

Veteran
Joined
17 Jul 2003
Messages
115
Location
Växjö, Campus
Kanske Voodoo-magin fungerar på det sättet att offret inte känner eller märker någon skillnad. Det skulle skrämma mig som spelare om man inte vet att man ligger illa till

Om SL skickar lappar till alla spelare som säger att du blöder ymnigt men du får en lapp där det står att allt är lugnt, då vet man ju inte vad man ska göra eftersom man måste spela som om inget händer, men man vet som spelare att man snart är död, om man inte hinner hindra Voodooutövaren illa kvickt.
 

Isilme

Veteran
Joined
2 Oct 2003
Messages
100
Kvinnan reagerar inte på att hon blöder därför att hon redan är död.
Anledningen till att hon isåfall sitter och äter är väldigt skumm, jag vet, men jag funderar över det. Det kan bli ett ganska surrealistiskt äventyr där rp t ex aldrig riktigt vet om saker och ting utspelar sig i nutid, dåtid, framtid eller allt på en gång...
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
"Det kan bli ett ganska surrealistiskt äventyr där rp t ex aldrig riktigt vet om saker och ting utspelar sig i nutid, dåtid, framtid eller allt på en gång..."

Typ som en mardröm, alltså.
Går det käpprätt åt helvete för RP så kan du ju bara säga att de vaknar upp med ett ryck i sina sängar, dock med sår och blåmärken kvar från drömmen á la Freddy Krueger.
Det får dem nog att ta sig en liten tankeställare. Var allt verkligen en dröm? Sover de fortfarande eller är de vakna på riktigt? Ganska psykiskt påfrestande.

MVH
Marukusu, som själv klurar på hur man skall väva in "The Ring" i Mundana...
 

Isilme

Veteran
Joined
2 Oct 2003
Messages
100
Nejnej, om det går käpprätt åt helvete för rp kommer de inte vakna upp alls, någonsin *evil grin*. Eller jo, det är en bra idé. Ska fundera på saken :gremsmile:
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
[color:\\"red\\"] Hemskt [/color] bra... Jag har verklig fobi för dockor i allmänhet - och då menar jag inte att jag tycker att det verkligen är sketasketatöntigt att leka med dem, utan jag tycker verkligen att de är förfärliga! Tänk om de skulle vakna på natten och, och...
Visserligen är Voodoo också bra, men jag tycker det vore hemskare om det låg kvar en liten gräll docka som nån av rollpersonerna känner i gen från sin barndom. Den är verkligen hemsk, med hemska färger i grällt oranget och urblekt och nött beacht, med knallrosa och sjukligt gröna ögon, stirrande, stirrande...

Fan, nu börjar jag snart grina... :gremblush:

Nåja - jag tycker det blir skräck.

-Hjalle, dockfobiker.
 
Top