Nekromanti Osynlig eller Transparent...

Akutabi Gamma

Veteran
Joined
24 Jun 2002
Messages
157
Location
Metroplexet Dals-Rostock
Läste en artikel i Aftonbladet. Den handlade om några japaner som gjort en rock som fungerade på smma sätt som Bonds bil i Die Another Day.

Min simpla lilla hjärna kunde inte placera ifall japanerna drev med oss eller att den verkligen funkade! De sa att man skulle kunna göra ett föremål helt "osynligt" inom några år.

Då tänkte jag: Men det är ju tjockt att använda i Neotech!
Sen snubblade åter igen min hjärna på ett ämne: Finns den här tekniken beskriven i nån modul? Hmm, kanske i de äldre (Hardware). Om det inte finns nånstans kan man ju ta och använda "döljare" eller vad de heter från Skymningshem.

Är det bara jag som tycker det verkar praktiskt t.ex för insatsförband och liknande? Jag tror faktiskt jag ska använda det nån gång... I framtiden... :gremgrin:
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Det finns kameleonthud som cyberimplant. Det är även en smal sak att täcka bandvagnar och liknande med kameleontlager. Men å andra sidan använder sig militära styrkor inte av vanlig syn, utan av IR och motsvarande. Det finns å andra sidan IR-dämpande väv :)

/RipperDoc
 

Scream112

Veteran
Joined
3 Apr 2002
Messages
67
Location
Gbg
Så om man går helt naken med kameleonthud är man då helt osynlig?? Jag hade uppfattningen att man itne kunde bli HELT osynlig men jag kan ha fel...
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Tja, det beror ju lite på hur man tolkar det. Helt osynlig blir man IMHO inte. Alla typer av rörelser röjer en, speciellt om de är snabba, samt att rörelser i bakgrunden också riskerar att röja en. Men står man still mott en stillastående underlag så blir man nog helt osynlig, på avstånd. På nära håll känner människor av närvaro utan att behöva använda synen.

/RipperDoc
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
In My Humble Opinion [NT]

Påpekar också att isbjörnar inte syns på IR, de är så välisolerade. Deras andedräkt syns dock.
 

Tippis

Warrior
Joined
17 Oct 2001
Messages
356
Location
Uppsala (ina da Flogsta Ghetto)
Skugga

...sedan skall ju nämnas att det forfarande finns sådana problem som skuggor, radar/sonarekon och annat man lämnar efter sig som är synnerligen lurigt att bli av med, i alla fall om man samtidigt vill kunna vara någorlunda mobil.

Det går ju i viss mån att göra på fordon, men vill man som person behålla sin mobilitet och samtidigt vara helt skyddad blir det svårt. Av intresse kan ju vara att redan Ghost in the Shell tog upp problemet, då vi tydligt ser att trots thermoptic camo så lämnar folk skuggor efter sig, och det faktum att de tar bort värmestrålning gärna gör att det blir "svarta hål" i IR-bilden.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,943
Re: Skugga

, och det faktum att de tar bort värmestrålning gärna gör att det blir "svarta hål" i IR-bilden.
Nja, där håller jag inte med dig riktigt. IR-dämpande kamouflage innebär snarare att man försöker emittera lika lite värme som bakgrunden. Följdaktligen blir det inte frågan om några "svarta hål". Däremot är det svårt att bli riktigt lika sval som t.ex vegetation. Resultatet blir att man smälter in ganska bra trots allt.

Har själv kikat på mina egna soldater med ett IR-sikte när de burit personliga IR-dämpande ghillie-suits. De var mycket, mycket svåra att upptäcka.
 

eNo

Veteran
Joined
20 May 2002
Messages
117
Location
Falun, Dalarna
Läs Ghost in the Shell av Masamune Shirow eller se animen. Båda inehåller en hel del optiska kamoflage. Dock mycket lite (om någon alls) tekniska information om kamoflagen.
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Osynlighet som i Predator...

Det är väl så som jag skulle vilja beskriva det. I tät terräng kan man märka att något rör sig genom att man ser overkliga krusningar i luften.

På samma sätt kan man avslöjas av ljud, IR, spår på marken och andra saker som inte kräver att man ser personen med kameleonthud.

/Emil
 

Tippis

Warrior
Joined
17 Oct 2001
Messages
356
Location
Uppsala (ina da Flogsta Ghetto)
Re: Skugga

Naturligtvis beror det mycket på bakgrunden och vilka tekniker som används. Som jag förstått det (utan altför nogrann undersökning) är "IR-dämningen" i ghillie-suits snarare en IR-spridare, dvs de ser till att den värme som strålar ut sprids på så märkliga sätt att de ser ut som det mesta utom just folk som ligger och smyger i buskarna...

Vad jag ville peka på (tror jag :gremwink:) var att tekniska lösningar i form av aktiv IR-dämpning, speciella hudinlägg via cyberware, märkligt fodrade kappor osv osv i sin avancerade approach med ganska stor sannolikhet bara krånglar till det hela.

Sedan är det ju viss skillnad att ligga i ett buskage, med dess brokiga IR-bild, iklädd ghilliesuit och att springa omkring helt öppet i stadsmiljö (med en ganska klar och tydlig, och synnerligen kantig signatur) - i det senare fallet kan även en väl utsmetat IR-blob vara nog så tydlig på grund av att den skiljer sig så från bakgrunden. (Man får anta att eventuella värmekompenseringssystem gör att man blir lika varm/kall som den omgivande luften, men antagligen syns ganska tydligt mot en husvägg som strålar och/eller absorberar helt andra mängder värme).
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,943
Re: Skugga

Naturligtvis beror det mycket på bakgrunden och vilka tekniker som används. Som jag förstått det (utan altför nogrann undersökning) är "IR-dämningen" i ghillie-suits snarare en IR-spridare, dvs de ser till att den värme som strålar ut sprids på så märkliga sätt att de ser ut som det mesta utom just folk som ligger och smyger i buskarna...
Nja, nästan. Snarare är det så att dräkten stänger inne kroppsvärmen (ja, det blir VARMT på sommaren, men inte så varmt som man kan tro). När värmen sedan lämnar kroppen hinner den kylas något på väg ut genom dräktens struktur. Jag kan inte förklara det riktigt, men på den vägen är det.

Här har du en länk till SAAB Barracuda som tillverkar våra dräkter.
IR-dämpande personligt kamouflage

Sedan är det ju viss skillnad att ligga i ett buskage, med dess brokiga IR-bild, iklädd ghilliesuit och att springa omkring helt öppet i stadsmiljö (med en ganska klar och tydlig, och synnerligen kantig signatur)
Ja, det tror jag att du har rätt i. Däremot så dristar jag mig att tro att IR-kameror är mer användbara i terränglådan än i urban miljö. Trots allt så kryllar det av värmekällor i stadsmiljö. Dessutom finns det gott om hinder som eliminerar värmestrålning från människor t.ex väggar, bilar m.m.
Ett fiffigt användingsområde som jag provat en del med bärbara IR-kameror är att man lätt kan spåra personer. Framförallt är det lätt att se var en person har suttit då det tar några minuter innan värmen från kroppen lämnar det omgivande materialet. Personer lämnar "värmeskuggor" som syns ganska tydligt med IR-hjälpmedel. I ett framtidsspel som Neotech borde IR-kamerornas prestanda höjts rejält och man borde lätt kunna se fotspår m.m.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Skugga

För att svara kort: dels tror jag att tekniken på detta området är mycket mer avancerad år 2059, dels används förmodligen en mängd perceptionssystem i samarbete, som kanske sammanställs av en dator (åtminstone i militära sammanhang). Det gör att de brister IR har kanske kan kompenseras av sonar eller lufttryckssensorer, och vice versa.

Skyddsmedlen mot perceptionsutrustningen torde ju vara lika avancerade. När man talar om utrustning som aktiv IR-kamoflage så handlar det ju bara om upplösning och hastighet. Upplösningen kan inte vara några problem alls, eftersom det i Neotech finns knivskarpa och papperstunna bildskärmar. Hastigheten är bara en fråga om datakapacitet, främst, vilket också den borde vara mkt avancerad. En sådan dräkt, eller vad det nu kan tänkas vara, imiterar ju bakgrunden på samma sätt som en dräkt för synligt ljus gör, med enda skillnaden därtill att personens egna värmestrålning måste motverkas. Men ovanpå det dämpningssystemet sitter ju en film som har förmågan att projicera IR-ljus, och således skapa vilken IR-bild som helst. Passiva IR-kameror kommer inte märka någon skillnad alls, medan en aktiv IR-kamera kan kräva av dräkten någon form av aktiv reflektion.

Sedan påverkar inte miljön omkring så mycket det faktum att utrustningen i sin bästa form borde vara avancerad nog. Visserligen är stadsbebyggelse mer komplicerad, men det är knappast några problem att imitera ett par räta, geometriska figurer över IR-filmen. IMHO :gremsmile:

/RipperDoc
 

Tippis

Warrior
Joined
17 Oct 2001
Messages
356
Location
Uppsala (ina da Flogsta Ghetto)
Re: Skugga

Men ovanpå det dämpningssystemet sitter ju en film som har förmågan att projicera IR-ljus, och således skapa vilken IR-bild som helst. Passiva IR-kameror kommer inte märka någon skillnad alls, medan en aktiv IR-kamera kan kräva av dräkten någon form av aktiv reflektion.
Problemet här är ju då en fråga om energinivåer... Jag har inte orkat räkna på (eller slå upp) vilka energimängder som kan behövas för att skapa en IR-bild med rätt energinivåer (jämfört med en strålande bakgrund), men om något så elakt som exempelvis solen ligger på en vanlig husvägg så känns det som om filmen kommer bli tvungen att stråla ut en sjutjäklarns massa energi för att kunna komma upp till samma nivåer, lite beroende på lufttemperatur o.dyl naturligtvis...

Det andra problemet är om bakgrunden är kallare, eller åtminstone har högre värmeabsorbtion än omgivningen - då måste filmen helt plötsligt lyckas ställa in sig så den absorberar motsvarande mängd.

Åter igen, jag påstor inte att det inte går med tillgängligt teknik i N2, jag påstår mest att även med den tekniken är det är antagligen mer möda än det är värt. De som vill komma undan IR-utrustning kommer nog antingen vara få (för att överhuvud taget ha råd med utrustningen) eller så kommer de gå runt övervakningen på andra sätt än att smyga i det öppna...
 

Tippis

Warrior
Joined
17 Oct 2001
Messages
356
Location
Uppsala (ina da Flogsta Ghetto)
Re: Skugga

Här har du en länk till SAAB Barracuda som tillverkar våra dräkter.
Tackar. Intressant att SAAB även tillverkar IR-Otis och påstår att den kan upptäcka saker trots dylika skydd :gremgrin:

Trots allt så kryllar det av värmekällor i stadsmiljö. Dessutom finns det gott om hinder som eliminerar värmestrålning från människor t.ex väggar, bilar m.m.
Precis... Det känns som det i slutändan är betydligt enklare att på det gamla hederliga viset gömma sig, än att släpa runt på kilovis av utrustning bara så man kan klampa runt i det öppna utan att bli upptäckt. :gremwink:
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,943
Re: Skugga

Precis... Det känns som det i slutändan är betydligt enklare att på det gamla hederliga viset gömma sig, än att släpa runt på kilovis av utrustning bara så man kan klampa runt i det öppna utan att bli upptäckt.
Där ser man, vi menade samma sak men uttryckte det på olika sätt. :gremwink:
 
Top