Ostrukturerade/kuriosa-böcker till rollspel?

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,534
Location
Slätta
@Måns tråd om hur Karkion blev i Kopparhavets hjältar slog an en sträng i mig, både för att den blev förbaskat najs och även för att det andra uppslaget i boken var om Harmonism. Jag fick en väldigt mysig känsla i kroppen med lite retrovibbar men främst så kände jag (helt omotiverat av bokuppslaget :) ) att jag skulle vilja ha en kuriosabok, någonting ostrukturerat där varje sida bjuder på något nytt, där små blob-faktarutor ligger lite här och där och där det inte finns någon som helst struktur i var i boken saker finns. Tänk dassboken fast för rollspel. Jag tänker på gamla Monster och Män i Ereb Altor eller kanske till viss del Trakorien-modulen (även om den är strukturerad).

Finns det några sådana bra böcker?
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,539
Location
Umeå
Hydra är närmast så, faktiskt. Det finns tio nummer nu, och ju senare nummer desto mer struktur och längre artiklar överlag. Själva tanken är att det ska vara varierande, men jag antar att du kanske ville ha ännu kortare artiklar överlag.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,534
Location
Slätta
Hydra är närmast så, faktiskt. Det finns tio nummer nu, och ju senare nummer desto mer struktur och längre artiklar överlag. Själva tanken är att det ska vara varierande, men jag antar att du kanske ville ha ännu kortare artiklar överlag.
Well, jag ser gärna blandning mellan långt och kort, men jag tror att jag helst vill att det skall vara till ett enda spel eller systemlöst tror jag. :)
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,534
Location
Slätta
Hela Gemini är fullt med sådant där. Reign har rätt mycket kul marginalanteckningar också.
Helst, om jag ändå drömmer, så skulle jag vilja ha 100% kuriosa i en sådan bok. Marginalanteckningar är supercharmiga, men i nuläget bryr jag mig nog egentligen inte om spelet annat än som kontext så att säga.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,512
...en kuriosabok, någonting ostrukturerat där varje sida bjuder på något nytt...
För mig fyller konstböcker den funktionen. Man kan bläddra lite planlöst, inspireras av bilderna och eventuellt läsa någon liten informationstext. Boken med bilder av Nisse Gulliksson är en sådan. Finns en bok med science fiction-bilder av Chris Foss som är superfin. Plockade upp en bok med foton på borgruiner på bokrean för många år sedan. Har även en lyxig tidning som samlar många av Ralph McQuarries konceptbilder till Star Wars samt ett inköp som jag knappt hunnit bläddra i men som är väldigt retro-mysigt...

 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,094
För mig fyller konstböcker den funktionen. Man kan bläddra lite planlöst, inspireras av bilderna och eventuellt läsa någon liten informationstext. Boken med bilder av Nisse Gulliksson är en sådan. Finns en bok med science fiction-bilder av Chris Foss som är superfin. Plockade upp en bok med foton på borgruiner på bokrean för många år sedan. Har även en lyxig tidning som samlar många av Ralph McQuarries konceptbilder till Star Wars samt ett inköp som jag knappt hunnit bläddra i men som är väldigt retro-mysigt...

Ah, alla de här verkar ju så grymt frestande!!
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,534
Location
Slätta
För mig fyller konstböcker den funktionen. Man kan bläddra lite planlöst, inspireras av bilderna och eventuellt läsa någon liten informationstext. Boken med bilder av Nisse Gulliksson är en sådan. Finns en bok med science fiction-bilder av Chris Foss som är superfin. Plockade upp en bok med foton på borgruiner på bokrean för många år sedan. Har även en lyxig tidning som samlar många av Ralph McQuarries konceptbilder till Star Wars samt ett inköp som jag knappt hunnit bläddra i men som är väldigt retro-mysigt...
Tack! Jättebra rekommendationer! Jag hade helt missat Orvars bok om Nisse, den är ett måste i min bokhylla!
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Oktoberlandet?

Sedan finns det sköna faktaböcker i stil med What Jane Austen ATE and Charles Dickens KNEW, som går in på hur folk tvättade sig, vilka mynt det fanns, hur man använde belysning, doktorer, transportmedel, med mera.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,534
Location
Slätta
Stort tack Rickard, skall kolla in dem. Oktoberlandet är väldigt mysigt. Kanske skulle slå till på det. Har alltid gillat settingen och "mythosen".
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,814
Denna kanske är lite gör gammal, men var inte Techno2090 till Cyberpunk-Mutant lite så? Det var allt från olika exempel på stadsdelar till vapen till listor på löner till nya regler etc.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,534
Location
Slätta
Ja, det finns en hel del i den linjen från gamla Ä-spel. Ovan nämnda Monster och män, Efter ragnarök etc. De är awesome, men har några år på nacken. Men jag är förvånad att det inte verkar finnas så mycket annat som är av det stuket, men jag är väl en udda fågel som gillar sådant. :)
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
Ja, det finns en hel del i den linjen från gamla Ä-spel. Ovan nämnda Monster och män, Efter ragnarök etc. De är awesome, men har några år på nacken. Men jag är förvånad att det inte verkar finnas så mycket annat som är av det stuket, men jag är väl en udda fågel som gillar sådant. :)
Efter Ragnarök är fantastisk. Jag hade den i bakhuvudet när vi körde Cyber m/77-projektet.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Stort tack Rickard, skall kolla in dem. Oktoberlandet är väldigt mysigt. Kanske skulle slå till på det. Har alltid gillat settingen och "mythosen".
Det är bara att slå till. Under tvåhundringen för ett av Sveriges mest välproducerade spel. Nästan skamligt, faktiskt.

Själv har jag haft skitsvårt för Monster och män. Förstod aldrig riktigt hur jag skulle använda det. Kan nog säga detsamma om Chronopia och Oktoberlandet också. Däremot har jag älskat blurbarna i Gemini och jag fann de korta stämningscitaten i första Kult riktigt inspirerande. Jag vet OSR brukar älska tabeller, vilket egentligen borde fylla samma syfte, om tabellerna har lite mer matnyttiga saker i sig än "en lång kedja" eller "vikingen Tulli". Funderar även på äventyrsplatserna till Svärdets sång. Har själv inte läst dem, men är nyfiken på dem.
 
Top