Nekromanti Osthem och andra moduler (frågeställning)

Isilme

Veteran
Joined
2 Oct 2003
Messages
100
Har just skrapat ihop en liten hög med pengar som jag tänkte spendera på något nyttigt inom rollspel. Eftersom jag snart ska börja DoD:a så tänkte jag att det var passande med någon trevlig modul från Riotminds. Frågan är vilken.
De jag hittills spanat in är Jorges, som jag absolut ska ha men den har jag önskat mig till födelsedagen (och har dessutom inte tillräckligt med pengar till den), så den är tills vidare utesluten.
Jag är främst inne på Osthem eftersom jag ska spelleda Vildhjarta med karaktärer som kommer från trakterna därikring. Är den något att ha? Är den informativ? Vill t ex veta en del om seder, om religion, om kända städer och byar, kända personer och eventuellt en del om vanliga monster och växter. Uppfyller den dessa krav?
Vad finns det i övrigt för moduler? Mittland, äventyren Snösaga och Eldsjälv (och Jorges då)... men det har inte kommit så mycket mer om jag förstått saken rätt. Vad planeras mer att släppas? Någon som vet?
Ge mig råd gott folk!
/Glimfrost
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Ja, jag kan rekomendera både Osthen & Mittland.. De båda modulerna ger en bra bild över länderna som inefattar de båda modulerna, så ja, jag är nmer än nöjd med de modulerna. Om du nu ska börja spela i & omkring Vildhjarta, så börja med Osthem isåfall.

Vad planeras mer att släppas? Någon som vet?
Tror att det är nån form av magi-bok som är på G i framtiden.. Kommer att at upp mer om vintner, mer magi, regler & sådan. Så mycket mer vet jag tyvärr inte..

/ Johan K, som hoppas att man gav lite svar iaf..
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,494
Location
En mälarö
Personligen tycker jag att du ska inskaffa någon av äventyrsmodulerna (Vildhjarta kanske?) innan du ger dig i kast med Osthem eller Mittland. Som du redan verkar ha förstått är annars Jorges bestarium prioritet 1A.

/Anders
 

Vaun Vuriche

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
327
Location
Göteborg
Re: Osthem är det som rekommenderas.

Jag har alla böcker som släppts hittills, även om jag låtit ansvaret för äventyren Snösaga och Eldsjäl tillfalla någon annan och därför inte läst dem.

Jag kan iafl varmt rekommendera Osthem eftersom du nu ändå inte kan inhandla Jorges. Det är en mycket välfylld och mustig bok som torde förhöja Trudvangskänslan både ett och två snäpp för er under ert äventyrande. Osthem är för övrigt en bättre volym än Mittland enligt mitt tycke, helt enkelt eftersom den känns mer enhetligt ihopknåpad och innehåller mer inspirerande material än vad Mittland gör.

Komma skall, skola en magibok respektive en bok om dvärgar göra.
 

Gurrgel

Veteran
Joined
14 Dec 2000
Messages
104
Location
Stockholm
Tycker att du borde införskaffa Osthem, då jag tolkar det som att ni redan har Vildhjarta eftersom du skriver att du ska spelleda det. Osthem innehåller en hel del av det du eftersöker, om än inte allting.
Vad gäller Seder, Religion, Kända Städer och byar finns det mycket. I princip varje stad eller känd by i hela osthem är beskriven, tror inte att det står särskilt mycket om kända personer, annat än då de är direkt sammankopplade med en beskriven stad/by. tror det står en del om djur/växter i Osthem, om än inte särskilt mycket, utöver det innehåller den några nya yrken, några vapen, beskrivning av alla Osthems länder, beskrivning av några kända/ökända sekter och sällskap, samt lite annat smått och gott, en mycket bra bok måste jag säga.

Angående planerade böcker kan du ju kolla på Riotminds hemsida under (http://www.riotminds.com/produkter.asp), gå bara in på kommande produkter, rent bokmässigt jobbas det bland annat på en Dvärgbok, en alvbok, en magibok, samt också sista delen i äventyrsserien som börjar med Vildhjarta och fortsätter i Snösaga och Eldsjäl. Det är i alla fall de jag hört talas om.
 
G

Guest

Guest
Jag som vanligt måste väl säga något helt annat än vad andra säger :)

Nåväl... Vi tar det en bok i taget:

Osthem: namnet får mig att tänka på en gigantisk herrgårdsost som börjar lukta as, ur dom små hålen kryper det ut en väldigt massa kvasivikingar som dricker pripps blå och har plasthorhjälmar på huvudet samtidigt bär dom blågula fotbollströjor på bröstet... Lite seriöst. Osthem är en modul som jag hade karat mig bra utan. Alla länder känns lika dana, dom har en mörk skog med mystiska saker [typ troll], dom har höga berg med farliga saker [typ troll], det finns mystiksa gravkumlar [med troll eller gaster] och det finns ett gäng låtsas vikingar som springer omkring och dricker öl o blotar... En tråkig modul som inte kändes "magisk" eller saga, utan bara en historielektin om 900-talet i en nästan riktg värld som heter jorden... [ni förstår]... Dom nya yrkena och den nya tabellen är inte tillräkligt för att jag ska tycka modulen är riktigt användbar [2 kugghjul av 5]

Mittland: Jaha, nu är det inte vikingar som ränner omkring och stinker rutten fisk, nu har vi roirimkopior som stinker hästskit istället! Denna modul var ännu mer ointressant än Osthem. Inte för att den var sämmre skriven eller innehöll ett sämre matrial, utan för att det var en återupprepning av Osthem fast istället för fisklukt så va det stallstank [2 kugghjul utan kuggar av 5]

Jorges: Klart den bästa modulen från Riotminds. Snygg, stämmningsfull [här hittade man sagan och dess atmosfär], innehållsrik och underhållande. Även om jag INTE använder den så ofta när jag är SL så är det stundtals bra inspirationskälla... [3 kugghjul av 5]

Lite om äventyren...

Snösaga: Börjar bra, med en skön fest med massa deltagare där spelarna kan knyta nya kontakter och relationer... tyvärr så slutar äventyren inte lika bra... Jag hade stora förväntningar på Snösaga, men enligt mig kändes äventyret som vilket dussinfantasyäventyr som helst... Tråkigt [2 kugghjul av 5]

Eldsjäl [eller vad det heter]: Har hemma, men ej läst....

Vildhjärta: Klart det bästa Riotminds skrivit till DoD6. Otroligt skön stämmning, bra story, ovanlig vinkling på själva äventyret, tuffa SLP, och klockrent nybörjaräventyr [4 kugghul av 5]

Slutligen: Jag tycker inte Riotminds lyckats så bra med DoD6, jag hade stora förväntningar efter Vildhjärta, men det verkar inte bli bättre... Snarare sämmre... Mer dussinfatasy, mindre saga...

Observera att detta är högst personligt och du tycker säker helt annorlunda, men du frågade och jag gav dig ett ärligt svar :) Dessutom betackar jag mig från alla DoDfanboys som efter läst mitt påhopp vill typ ta död på mig och min familj.... :gremlaugh:
 

Isilme

Veteran
Joined
2 Oct 2003
Messages
100
Jag har skaffat Vildhjarta (vilket jag faktiskt nämnde i inlägget innan) och ska spelleda den om ungefär två veckor. Därför ska jag läsa in mig på någon modul innan dess tror jag så att jag känner till världen runt rp osv, och undrar därför om Osthem kan tillföra något till spelandet. Eller om man ska satsa på något annat (utom Jorges då, som får bli ett senare problem, som jag aboslut ska ha).
/Glimfrost
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Är den något att ha? Är den informativ?

Jodå. Nu råkar Osthem vara modulen som fick bägaren att rinna över, och få mig att skicka ett mejl till Riotminds där jag krävde att få korrekturläsa deras produkter, men har man överseende med den stundtals usla svenskan så är det en finfin modul.

Vill t ex veta en del om seder, om religion, om kända städer och byar, kända personer och eventuellt en del om vanliga monster och växter. Uppfyller den dessa krav?

Ja, du radar upp ungefär precis det som boken består av. Växter och monster är det snålt om, men eftersom du sitter på Vildhjarta är inte detta ett problem.

Vad planeras mer att släppas? Någon som vet?

Magibok som såvitt jag vet är utan namn, alvbok utan namn, dvärgbok "Sot och sten" tror jag, och världsmoduler till resten av världen.

Ska se om jag har tid till veckan, ska ut och fika med Riot-Magnus och kika på det första till magiboken och även systemet, kankse kan avlägga en tjuvkiksrapport framöver.

Men ja. Planerar du att skaffa Osthem och Jorges utöver Vildhjarta har du en bra start. Mittland behöver du inte förrens du ska åt det hållet och äventyra, fast även det är en finfin modul (med mitt namn i sig!) med mysig inspiration.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"...samt också sista delen i äventyrsserien som börjar med Vildhjarta och fortsätter i Snösaga och Eldsjäl. Det är i alla fall de jag hört talas om."

Går det överhuvudtaget att spela alla äventyren i en följd? Vad är den röda tråden som förbinder dem? De verkar nämligen rätt olika till både natur och handling.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Osthem och andra moduler (Spolervarning)

I Vildhjarta får du tag på en artefakt som är viktig för Snösaga, och så kanske man springer in i Blodughadda första gången. Vad Eldsjäl har med resten av "trilogin" att göra har jag dock svårt att se. Lite tråkigt att både Snösaga och Eldsjäl bygger på att man har särskilda rollfigurer, som Ljusets barn och att två måste vara syskon i Eldsjäl.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Osthem och andra moduler (Spolervarning)

Är det en ständigt eskalerande svårighetsnivå på äventyren? Är det samma författare? Kan man verkligen betrakta äventyren som sammanhängande i en gemensam serie?
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Osthem och andra moduler (Spolervarning)

Som konstaterat, det är egentligen bara Snösaga och Vildhjarta som hänger ihop. Det går antagligen bra att spela Eldsjäl efter Snösaga, efter att ha räddat världen kommer de hem och finner sitt pseudo-Island besmittad av en hemsk pest som hotar allt och alla, och ovanpå detta inkvisitionen. Inte esklerande svårighetsgrad, men eskalerande insats (från sina egna liv till sina nära och käras) och iallafall en vändning i storyn istället för en eskalering.

Det är bara den röda tråden som saknas egentligen.
 

Arntsen

Warrior
Joined
2 Mar 2002
Messages
351
Location
Skiptvet/Østfold/Norge
Du behöver egentligen inte läsa in dig på världen runt omkring, i alla fall inte med hjälp av Osthem modulen, det står tillräckligt i Vildhjarta. Men jag tycker nog att du skall skaffa dig modulen ändå, jag gillar den i alla fall, bortsett vissa språkliga missar men det får man väl leva med.
 

Renfield

Swordsman
Joined
20 Feb 2001
Messages
567
Location
Linköping
Röd Tråd.. [Spoiler]

Jag tycker iofs att man kan skönja en röd tråd, även om det inte är säkert att spelarna gör det. Hela Eldsjäl handlar ju om konsekvenserna av Kaan's förberdelser för herravälde över världen. Hela anledningen till att Kaan ens finns är ju att "Första Utstrålningen" misslyckades, dvs Snödrottningen i Snösaga. Nu vet inte jag om jag är ute och cyklar, men i en sån primitiv värld som Trudvang kan man väl ändå se eld och is som två av dom extremaste motpolerna, och då är det väl inte omöjligt att Intigheten, eller Oskopnir som jag också har för mig att den kallas, ser dessa två som sina bästa chanser att lyckas? Att så att säga "välja" ett "område", eller en "väg" för sina utstrålningar att lyckas med sina mål? Och om då kanske dessa två element kan ses som de två ytterligaste punkterna kan det kanske också resoneras att om ingen av dessa lyckades kan inte Intigheten lyckas? Nu kanske inte det här stämmer alls med RiotMinds tankar om saken, men ungefär så resonerade i alla fall min spelgrupp. Och man kan faktiskt få reda på varför Intigheten finns, vad dess mål är, varför Gironde var i just Vildhjarta, och en hel del mycket mer. Så jag tycker nog att det finns en röd tråd. Och om man dessutom har alla äventyren innan man börjar spela och är lite framåtriktad som SL är det inte svårt att modda bort Gwydion och Brand från Eldsjäl, och ersätta dom med Ljusets Barn från Snösaga, även om han nu råkar ha blivit Storkonung över Vildland. Med tanke på kärleken till Maria skulle nämligen en SL kunna få in Linn som en framtida rådgivare åt Ljusets Barn när han väl satt sig på Vildlands tron, och hon håller väl bland annat på med astrologi tillsammans med Järnalverna? "Det står skrivt i stjärnorna att något mörkt lägrar sig över ditt hem.." eller nåt. Lagom på vägen dit kommer en budbärare med brevet [egentligen till Brand], och vips är det klart. Enda kruxet kan ju vara att en Storkonung kanske får för sig att ta med sig en mindre armé, men en vettig SL, en vettig spelare, och trovärdiga omständigheter bör kunna ändra på det. Till exempel kan Vildland behöva alla sina mannar, statskassan kanske inte tål att frakta så många män så långt i onödan, Ljusets Barn kanske vill komma hem till sin familj utan pompa och ståt, eller så kanske han helt enkelt har börjat sakna sina dagar då allting var okomplicerat och nattens himmel var hans enda täcke på natten..?

Ja, det här blev lite rörigt, men jag hoppas jag fick fram nåt vettigt..
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Röd Tråd.. [Spoiler]

Poäng. Men som sagt, det är inget som är uppenbart på samma sätt som att man får Snösaga i Vildhjarta.

Att låta Ljusets barn vara personen som mottar brevet känns väl kaka på kaka. Tror faktiskt det blir roligare om någon som inte är lika viktig som Ljusets barn blir hemkallad, och om då är det ju lite upp till Überkungen av Vildland ifall han kan sätta sina vänner i första rummet och hänga på, eller om han har viktigare saker att fixa på sin nya hemmaplan.

Ja, det här blev lite rörigt, men jag hoppas jag fick fram nåt vettigt..

Jodå. Det var inte rörigt direkt, men inlägget hade mått bra av en styckeindelning. :gremsmile:
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,494
Location
En mälarö
Re: Osthem och andra moduler (mini-spoiler)

>Därför ska jag läsa in mig på någon modul innan dess tror jag så att jag känner till världen runt rp osv, och undrar därför om Osthem kan tillföra något till spelandet.

Eftersom att hela Vildhjarta (förutom en liten snutt i början) utspelas i det område som beskrivs i modulen är inte Osthem till särskilt stor nytta. Så du klarar dig gott med bara Vildhjarta + grundregelboken.

/Anders
 
Top