Nekromanti [OSR] Where is our Brother? Ensides spelscenario

deusexmatteo

Warrior
Joined
13 Mar 2014
Messages
341
Hej forumet! Jag skrev ihop det här i veckan och tänkte be om er feedback. Kanske finns det sånt som jag missat som någon av er kan se vid första ögonkastet, om så är fallet får ni gärna hojta till :)

Ambitionen med rollspelet är att det ska vara något man kan kolla på sin telefon/läsplatta om man tex. är ute på landet med sina småsyskon och inte har någonting att göra. Det var så reglerna blev till nu under Påskhelgen. De är såklart inspirerade av andra, bättre rollspel men jag har försökt lägga ihop dem till en enkel stomme som passar ett one-shot äventyr. Inspirationen kommer främst från Whitehack och de förenklade reglerna till Fantasy! old school roleplaying.

Läs Where is our Brother? här < Har uppdaterat med ändringar baserade på feedback. Tack! Även lagt till ett par bilder. Lägger till dem här i högre upplösning

Den gamla versionen finns kvar här



 

Attachments

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
Well, en sak du missat är att det är på två sidor, inte en. Och det är ett regelsystem, snarare än ett scenario.

vad gäller reglerna så är det första jag observerar att man kommer dö jäkligt fort om nån slår på en.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
Ytterligare, det står att krigare får använda alla vapen och rustningar, men jag ser inte vilka vapen och rustningar de andra inte får använda. Jag förstår inte heller varför vapnen gör +-1 i skada. Vad innebär det?
 

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
Rymdhamster;n85833 said:
Well, en sak du missat är att det är på två sidor, inte en. Och det är ett regelsystem, snarare än ett scenario.

vad gäller reglerna så är det första jag observerar att man kommer dö jäkligt fort om nån slår på en.

Han lär ju ska mena enbladsscenario?
 

deusexmatteo

Warrior
Joined
13 Mar 2014
Messages
341
MattiasLejbrink;n85843 said:
Han lär ju ska mena enbladsscenario?
Så är det - "enblads" är inte samma sak som "ensides". Eftersom att det är på engelska tänkte jag Onepage (som en one page dungeon) och översatte slarvigt.
 

deusexmatteo

Warrior
Joined
13 Mar 2014
Messages
341
Rymdhamster;n85833 said:
Well, en sak du missat är att det är på två sidor, inte en. Och det är ett regelsystem, snarare än ett scenario.

vad gäller reglerna så är det första jag observerar att man kommer dö jäkligt fort om nån slår på en.

Ja, spelscenario var mitt försök att göra ett ord som både är spel och scenario - men det kan såklart även tolkas som ett scenario till ett spel, även om det kanske mest kallas scenario och att det är till ett spel är underförstått. Det är definitivt mer regler än scenario nu.

Sant, det var väldigt dödligt när det väl kom till riktig strid. Dock gör klassernas förmågor och användandet av magi att de har en viss edge över vanliga orker och sånt. Men det är sant, det är väldigt dödligt.

Angående rustning och vapen för krigare: Bra upptäckt, det ska ju så klart vara tydligare! Tack :)

+-1 i skada betyder att vapen kan ha -1 eller +1 i skada, så att alla vapen i en kategori inte är exakt likadana. Till exempel kan en korpnäbb göra T6+1 och ett rostigt svärd göra T6-1 men eftersom det inte är tydligt stryker jag det, en SL lägger troligen till det där det passar ändå.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
mo.;n85860 said:
Ja, spelscenario var mitt försök att göra ett ord som både är spel och scenario - men det kan såklart även tolkas som ett scenario till ett spel, även om det kanske mest kallas scenario och att det är till ett spel är underförstått. Det är definitivt mer regler än scenario nu.
Jag nittpickar lite här så klart, och det är inte menat så allvarligt. Borde nog slängt in en smiley eller två men det är sent och smiley kräver ju typ att jag skriver extra tecken =)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
mo.;n85860 said:
+-1 i skada betyder att vapen kan ha -1 eller +1 i skada, så att alla vapen i en kategori inte är exakt likadana. Till exempel kan en korpnäbb göra T6+1 och ett rostigt svärd göra T6-1 men eftersom det inte är tydligt stryker jag det, en SL lägger troligen till det där det passar ändå.[/FONT]
Ah, eller ett rostigt skräpsvärd vs ett fint armesvärd. Inte en dum idé, men då reglerna verkar eftersträva enkelhet och översiktlighet så rekomenderar jag nog att plocka bort det och lite till SLs hittepåförmåga.
 

deusexmatteo

Warrior
Joined
13 Mar 2014
Messages
341
Rymdhamster;n85861 said:
Jag nittpickar lite här så klart, och det är inte menat så allvarligt. Borde nog slängt in en smiley eller två men det är sent och smiley kräver ju typ att jag skriver extra tecken =)
Regelfeedbacken är svinbra, uppskattar verkligen att du läser det och lägger märket till detaljerna!

Håller med, var tvungen att kolla så att smilys inte manifesterar sig som en gul gif. bild med döda ögon och ett tvetydligt snett leende, som i vissa IM program, innan jag satte dit den i meddelandet :)
 

Fridigern

Swordsman
Joined
23 Sep 2014
Messages
404
Silket bra litet spel!

Är det något speciellt skäl till att man inte får slå om vilken egenskap man vill direkt när man börjar höja level?

En grej du har med (som jag sett i många andra spel också) är att det blir enklare att träffa en stor fiende. Borde det inte egentligen förhålla sig tvärtom, iallafall i närstrid? Om man tänker sig att man skall slå på en lagårdsvägg är det såklart enklare ju större den är, men om man skall möta svårighetsgraden i att träffa och göra skada på ett jättetroll respektive en arg tjock bäver (något som är litet men inte snabbt), så torde det vara enklare att manövrera sig in mot den lilla och svårt att komma innanför räckvidden på den stora. Om man skulle angripas av lilleputtar; det skulle ju inte vara omöjligt att träffa dem iom att de skulle röra sig omkring en decimeter per stridsrunda i full sprint...

Har för mig att Trudvang gick snäppet längre och bara lät stora varelser angripa varannan stridsrunda. Om jag var en stor varelse och lilleputtarna angrep skulle jag schmack-schack-schmack-schmack, klart på en runda. Lilleputtarna skulle dock få ett schå med att anfalla varje runda.
 

deusexmatteo

Warrior
Joined
13 Mar 2014
Messages
341
Fridigern;n86086 said:
Silket bra litet spel!

Är det något speciellt skäl till att man inte får slå om vilken egenskap man vill direkt när man börjar höja level?

En grej du har med (som jag sett i många andra spel också) är att det blir enklare att träffa en stor fiende. Borde det inte egentligen förhålla sig tvärtom, iallafall i närstrid? Om man tänker sig att man skall slå på en lagårdsvägg är det såklart enklare ju större den är, men om man skall möta svårighetsgraden i att träffa och göra skada på ett jättetroll respektive en arg tjock bäver (något som är litet men inte snabbt), så torde det vara enklare att manövrera sig in mot den lilla och svårt att komma innanför räckvidden på den stora. Om man skulle angripas av lilleputtar; det skulle ju inte vara omöjligt att träffa dem iom att de skulle röra sig omkring en decimeter per stridsrunda i full sprint...

Har för mig att Trudvang gick snäppet längre och bara lät stora varelser angripa varannan stridsrunda. Om jag var en stor varelse och lilleputtarna angrep skulle jag schmack-schack-schmack-schmack, klart på en runda. Lilleputtarna skulle dock få ett schå med att anfalla varje runda.

Tack! Jag gillar dina exempel, en tjock arg bäver borde inte ha några plus - men det kanske går att avgöra från fall till fall? Eller så skulle man kunna göra villkoren för modifikationen beroende av någonting annat än storlek.

?Tog en paus medan jag skrev det här, låter det förra stå men tror att det här kanske är en elegant lösning baserad på dina iakttagelser:

Stora mål är svårare att träffa i närstrid, men enklare att träffa på avstånd - och tvärt om. Det är enkelt att förklara och gör en ganska intressant regel som gör att närstrid är effektivt mot vissa mål men inte mot andra.
 
Top