D&D OSR Warlock

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
DnD5 Warlock är en väldigt udda klass som egentligen inte passar in bland de övriga DnD-klasserna.
Warlock är förhållandevis ny.
Den dök upp första gången i DnD3-splatboken Complete Arcane.
Det finns tidigare Warlocks, men den första som har eldritch blast och invocations dyker upp i Complete Arcane.

Fråga: hur gör man en Warlock till OSR?

Det finns givetvis några försök:

Problemet är att där har man utgått från DnD5, så de har gjort en klass som har invocations + eldritch blast + spells + otherwordly patron + pact magic.
Det blir liiite för mäktigt för OSR.

Hur ska man göra en OSR-Warlock så den känns förhållandevis balanserad?

Jag är inne på följande:
hp som cleric
xp som Magic-User
rustning och vapen som thief
slåss som thief
save som wizard
invocations ungefär som i DnD5; 1 invocation vid level 1, sedan ytterligare 1 invocation varje jämn level.
inga spells
eldritch blast, 1/round, ranged attack with CHA instead of DEX, range 60', dmg 1d4 at lvl 1, 2d4 at lvl 5, 3d4 at lvl 9, 4d4 at level 13.
ingen pact magic
patron endast in name and flavour, det ger inga speciella förmågor.

För bra?
För dåligt?
För tråkigt?
Andra förslag?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,382
Jag skrev en Warlock inspirerad klass i Gå vidare, slå dig fri! Min är flulfmässigt lite weird men baserade på att man har en magisk laser man kan skjuta på folk hur mycket man vill.

Den har fungerar helt ok i spel vid de två speltest där någon kört en. Man kan panga folk helt okej för alltid och kan kanske överleva en smäll även om man inte är en frontliner.

Lidandepräst
De som är dedikerade till alltings slut. Lidandepräster tror att all existens i hela multiversum är lidande. De förespråkar att förinta hela universum, eller åtminstone allt intelligent liv, och verkar för att åstadkomma detta. Detta gör dock inte att de är småaktiga monster, det hjälper inte att bränna en by eller tortera någon. När du anser att all existens är lidande, varför skulle då då göra det värre för någon? Vissa Lidandepräster använder sådana medel men alltid för att åstadkomma något, aldrig som ett mål i sig självt. Prästerna är lika varierade som anledningarna till varför du skulle vara en filosofisk pessimist. Vissa bara känner djupt i sina hjärtan att allting är meningslöst och ett hån medan andra har kommit till ståndpunkten genom filosofiska studier. Lidandeprästerna är nästan alltid förföljda och deras religion förbjuden i nästan alla länder, något som inte stoppar dem. De flesta Lidandepräster är äventyrare eller kringresande predikanter.

Krav: En lidandepräst måste ha minst 13 i intelligens och måste vara kaotisk.

Livspoängs tärning: 1d8.

Skydds/undvika rullningar: Som en prästs.

Utrustning: Lidandepräster kan använda lätta rustningar, knivar/dolkar, piskor och klubbor.

Specialförmågor
Dödande energi: En Lidandepräst kan skjuta dödande energi ur en fri hand en gång per stridsrunda. Detta ignorerar alla magiska och normala rustningar och träffar offret som om hen vore naken. Den Dödande energin gör 1d4 skada per erfarenhetsnivå i Lidandepräst klassen. Den Dödande energin ignorerar alla immuniteter och gör alltid sin fulla skada om den träffad oavsett magiska eller andra skydd. Den dödande energin har en räckvidd på 20 fot + 10 fot per erfarenhetsnivå i Lidandepräst klassen. Håller Lidandeprästen i ett magiskt vapen som hon kan använda som ökar hennes chans att träffa ökar detta också chansen för henom att träffa med den Dödande energin.

Pessimistisk uthållighet: En gång per dag kan en Lidandpräst läka sig själv lika många livspoäng skada som henoms erfarenhetsnivå.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Eldritch blast är svår att balansera.
Det är en "at will" förmåga.
Den vanliga 1st lvl magic-usern kan kasta en spell per dag, medan warlocken kan kasta eldritch blast varje runda.
Säg att man låter skadan öka med ett tärningssteg per level, säg att man får 2 tärningar vid lvl 6, 3 vid lvl 9, 4 vid lvl 12:
lvl dmg
1 d2
2 d4
3 d6
4 d8
5 d10
6 2d6
7 2d6
8 2d8
9 3d6
10 3d6
11 3d6
12 4d6
Varje tärning är en egen blast och man slår separata attack-slag per blast.
Är detta bättre?

I gammel-DnD och OSR är det ovanligt att magic-users slår attackslag för spells, istället slår målet ett save.
Är det bättre att det är save på blasten istället för attackslag?
Och om så, vilket save ska det vara?
(jag tycker att breath weapon passar bäst in då målet försöker hoppa undan)
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Specialförmågor
Dödande energi: En Lidandepräst kan skjuta dödande energi ur en fri hand en gång per stridsrunda. Detta ignorerar alla magiska och normala rustningar och träffar offret som om hen vore naken. Den Dödande energin gör 1d4 skada per erfarenhetsnivå i Lidandepräst klassen. Den Dödande energin ignorerar alla immuniteter och gör alltid sin fulla skada om den träffad oavsett magiska eller andra skydd. Den dödande energin har en räckvidd på 20 fot + 10 fot per erfarenhetsnivå i Lidandepräst klassen. Håller Lidandeprästen i ett magiskt vapen som hon kan använda som ökar hennes chans att träffa ökar detta också chansen för henom att träffa med den Dödande energin.
Blir inte 1d4/level för mycket skada jämfört med vad andra klasser kan göra per runda?

I klasserna jag länkade till ovan använde de short spell range från DnD3; 25'+5'/2 lvls.
Jag tycker personligen bäst om att range inte ökar per level, men det är en smaksak.

Jag tycker om idén att lidandeprästen kan använda magiska vapen för att öka chansen att träff med blasten, det är så där weird som jag vill att warlocken ska vara.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,382
Blir inte 1d4/level för mycket skada jämfört med vad andra klasser kan göra per runda?

I klasserna jag länkade till ovan använde de short spell range från DnD3; 25'+5'/2 lvls.
Jag tycker personligen bäst om att range inte ökar per level, men det är en smaksak.

Jag tycker om idén att lidandeprästen kan använda magiska vapen för att öka chansen att träff med blasten, det är så där weird som jag vill att warlocken ska vara.
Det har känts lite för mäktigt tror jag. Din progression lista känns mycket bättre när jag ser på det spontant. I och med att man kan göra det varje runda så blir det seriöst med skada över tid ändå. Och man kan göra det hela dagen utan att vara i närstrid och utan att spendera resurser vilket är great!

Edit: Magiska vapen grejen kom från att jag ville inte att Warlocken skulle behöva egna magiska föremål vilket skulle skapa mer jobb för en spelledare för att det fanns en Warlock i gruppen.
 
Last edited:

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Jag är inne på följande:
hp som cleric
xp som Magic-User
rustning och vapen som thief
slåss som thief
save som wizard
Det här tycker jag är klockrent. Klart.

invocations ungefär som i DnD5; 1 invocation vid level 1, sedan ytterligare 1 invocation varje jämn level.
inga spells
eldritch blast, 1/round, ranged attack with CHA instead of DEX, range 60', dmg 1d4 at lvl 1, 2d4 at lvl 5, 3d4 at lvl 9, 4d4 at level 13.
ingen pact magic
patron endast in name and flavour, det ger inga speciella förmågor.?
Jag vet inte. Läskig blästring känns så väldigt inte alls OSR. Och jag tycker det känns tråkigt, att spendera hela kampanjer med att säga "eldritch blast". Men, visst, krigare gör ju inte mer än att hugga och hugga, så det kanske är orättvist.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Det här tycker jag är klockrent. Klart.



Jag vet inte. Läskig blästring känns så väldigt inte alls OSR. Och jag tycker det känns tråkigt, att spendera hela kampanjer med att säga "eldritch blast". Men, visst, krigare gör ju inte mer än att hugga och hugga, så det kanske är orättvist.
Jag håller med om att blasten är tråkig.
Man skulle kunna vända på det: ta bort blasten, men lägga till patreon och pact. istället.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag hade inte gjort en Eldricht blast som man kan använda varje runda. Alls. Jag tycker det funkar kass i 5e också.

I dungeon crawl classics slår man för att använda en formel. Om man lyckas får man använda den igen. Om man misslyckas får man inte använda den igen (samma dag), lite förenklat. Det hade kanske varit en möjlig mekanism för att göra warlocken annorlunda, och eventuellt möjliggöra (typ) magic missile flera gånger?
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Man skulle kunna göra så att häxaren får alla tre pakter från början, alltså formelsamling, tjänsteande och vapen, men att man varje dag måste lägga en timme på preppa och då väljer en av de tre som är aktiv den dagen.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Man skulle kunna ge OSR-Warlock Eldricht Blast, säga att den göra 1d12-4 i skada, och om man gör 0 i skada med den så får man inte kasta den igen. Om det är balancerat (eller om det ska vara 1d10-4, eller 1d12-5, eller 1d8-2) det vet jag inte. Men jag tycker idén känns ok i OSR.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Eller att skadetärningen minskar i storlek, från d10 till d8 till d6 till d4 till slut på soppa. Kanske plus nivå i skada, så förmågan skalar. Då blir det i alla fall ett intressant val av när man ska blästra och inte.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,382
Det jag gillade med 3.5 Warlocken var att man kunde ge den till en helt ny spelare som ville vara fluffmässigt magisk men att den var mekaniskt offatbart simpel och ökade i komplexitet långsamt. Varje runda skjuter du en laser. Med tiden kan du modifiera lasern så att den blir eldig, skjuter flera, skjuter längre och så vidare. Det är det jag tycker är kärnan i klassen. Sedan hade man några andra tricks som att kunna flyga eller vara osynlig.

4ed versionen av klassen kändes inte som den grejen utan var mest en blastig wizard,

5ed versionen har en massa olika grejer med pakter och spells och stuff. Den känns sjukt komplex. Medan det är en mycket bättre balanserad och mekaniskt engagerande klass än i 3.5 så spelas den fortfarande mest som att man skjuter en laser varje runda.
 
Last edited:

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
5e-locken är den enda klassen som jag när jag läser den inte fattar hur jag ska spela den. Utom då att skjuta dödsstrålar var sjätte sekund.

I min kampanj gjorde min ena spelare en sjukt fräck striker. Hexblade plus Pact of the Blade. Mördade mer än paladinen och barbaren. Men det är kanske inte normalt?
 
Last edited:

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Det balla med warlocken är pakten med en högre/lägre makt. Det töntiga med warlocken är laserskjutandet.
Skulle jag göra en OSR-warlock skulle den helt vara i händerna på pakten, antagligen något i stil med DCCs Invoke Patron, eller som en präst vars tillgängliga spells dagen till ära baseras på hur nöjd man gjorde sin högre makt dagen innan. Kanske med tvist om att man kan offra något för att få tillgång till andra krafter.

(SKR innehåller en level 1-spell för att sluta avtal med högre/lägre makter, eftersom faustiansk magi ofta är viktig för den sortens kampanjer jag vill spela. Det ersätter bitvis det jag skulle vilja att en warlock-klass ska göra, men det är väl för att jag ser alla magiker som potentiella warlocks, snarare än att det skulle vara någon särart av magiker som ska ha en egen klass.)
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Ni har nog helt rätt i att Warlock blir roligare utan Eldritch Blast.

Problemet är att Warlocken i DnD3 och DnD5 (har inte koll på DnD4) bara har Eldritch Blast för att göra skada.
De flesta invocations som en Warlock kan lära sig är non-combat (de ska gärna vara kusliga, men är inte till för strid).
Vilka offensiva förmågor ska Warlocken få istället för Eldritch Blast?

Och att det blir roligare om det finns regler för kontraktet Warlocken har med sin patron.

En lösning från "ADnD2 Player's Option: Spells & Magic" är att man snor reglerna för "embrace" från första Ravenloft campaign-boken: där finns 6 steg och för varje steg får rollpersonen mer fördelar, men får samtidigt matchande nackdelar - så det är något som inte är bundet till levels.
(Ni som har tillgång till DnD5 Van Richten's Guide kan läsa om det första steget av de sex)
Låter detta som något att arbeta vidare på?

En annan lösning jag såg i DnD5-äventyret Curse of Strahd; i bärnstenstemplet kan man stöta på "vestiges" som kan ge en krafter mot att man betalar ett pris (man får en fördel och en balanserande nackdel).
Idén med vestiges kommer från DnD3 Tome of Magic.
Skillnaden mot ovan är att i Ravenloft har man bara EN patron, men med vestiges skapar man flera kontrakt med flera olika mäktiga varelser.
Låter detta som något att gå vidare med?
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Jag har tänkt på två saker sedan jag skrev ovan.

1) Jag tycker inte att man i ett spel som DnD ska behöva göra något (framförallt inte något DM ska sitta och bedöma) för att få sina (klass)förmågor. Alla ska ha tillgång till allt utan att behöva samla brownie-points. Detta dikterar att det som är fräckt med häxaren inte funkar med DnD. Alltså; ingen häxar-klass.

2) I gamla Stormbringer fanns ett system för att samla poäng kaos-, lag- och (senare) balanspoäng. Dessa kunde användas för olika saker, i fallet kaos och lag be gudarna intervenera. Det var inte kopplat till en klass eller färdighet, utan alla rollfigurer kunde samla poäng och åkalla gudar. Det var ett fräckt system och man skulle kunna göra något liknande till OSR. Det finns makter, vilken klass som helst kan åkalla dessa, om man gör vissa saker så kan dessa makter göra något åt dig i gengäld.

Och nu skriver du ju typ samma sak, anthraxus!

Så jag tror det är en bra idé, och jag tror att det går att göra på många olika sätt. Det här med vestiges låter för mig som en framkomlig väg.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
I DnD5 så är både inspiration från backgrounds och hur warlockens patron reagerar en bedömningsfråga för DM.
Man skulle kunna säga att även paladin och cleric är bedömningsfråga, då bägge klasserna kan ådra sig guds vrede och förlora sina förmågor.
Även i gammel-DnD och OSR är spelarna utlämnade till DMs godtycke: det är DM som bestämmer hur mycket guld (och därmed xp) som rollpersonerna hittar, det är DM som bestämmer hu mycket magiska föremål gruppen hittar, och det är DM som bestämmer hur många spellbooks och vilka spells de hittar.

Med det sagt (och ur vägen) - så håller jag med dig.
En warlocks förmågor ska INTE bero på DMs godtycke.
En Warlock får sina förmågor när denne går upp i level, så den enda prestationen som warlocken behöver göra är att samla xp.

###

Jag tycker nog att DM, i rollen av patron, kan ge warlocken någon form av quest som warlocken måste genomföra för att behålla krafterna. Om inte kan warlocken förlora sina krafter, precis som en paladin (men att ge quest är inte samma sak som att bedöma hur spelaren rollspelar, antingen lyckas eller så misslyckas questen).

###

DnD3 Oriental Adventures (som byggde på 5 rings) hade taint. Samma system fanns även i DnD3 Unearthed Arcana.

d20 Conan hade något liknande, corruption, som sorcerers kunde få.

d20 Star Wars har givetvis "The Dark Side"

Symbaroum har väl ett system för korruption med?

Vanligtvis brukar taint/corruption/dark side kunna drabba alla, inte bara spellcastern.
Skulle det vara kul att ha ett corruption-system som bara warlocken kan använda/drabbas av?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,382
Man kan inte förlora sina förmågor som en Cleric eller Warlock i 5ed för att ens sugar daddy är sur på en. Alltså, folk gör den grejen hela tiden som spelledare. Men det finns noll mekaniskt stöd för det. Paladinen har Oathbreakern så de kan få andra krafter, men inte ens de kan bli av med dem.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Man kan inte förlora sina förmågor som en Cleric eller Warlock i 5ed för att ens sugar daddy är sur på en. Alltså, folk gör den grejen hela tiden som spelledare. Men det finns noll mekaniskt stöd för det. Paladinen har Oathbreakern så de kan få andra krafter, men inte ens de kan bli av med dem.
Ja, folk gör det och det suger. 5e är inte det spelet.
 
Top