[OSR] Varför inte Knave?

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,018
Jag har aldrig lyckats få grepp om Whitehack. Har gjort några försök att läsa det men kommer alltid av mig. Det är som att min hjärna inte kan skapa ett begripligt sammanhang av orden.
Kan förstå det; 2nd edition var oerhört kompakt skriven. Men om du vill testa igen så finns en tredje edition som bl.a. vill göra det enklare att fatta reglerna.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
... om du vill testa igen så finns en tredje edition som bl.a. vill göra det enklare att fatta reglerna.
Jo, jag vet att det finns en tredje utgåva nu. Kommer att bläddra i den om jag får chansen och se om den verkar lättare att ta till sig.
 

.Per.

Rollspelsverket
Joined
3 Feb 2018
Messages
410
Äldre D&D skiner på grund av sina mekaniker som bildar en helhet. Ni kan spendera tid på att undersöka ett rum men då slår vi monstertabellen-slag. Facklor brinner, matklockan tickar, ni kan inte bära hur mycket som helst, o.s.v. Tar man bort den typen av trade-offs har man inte mycket till OSR, mer ett light rules spel.

Tror Knave främst lider av att det är "No classes" samt skrivet för elever på mellanstadiet. Men man bangar ju trots det inte lite Knave. Utgåvan på L.F. OSR är verkligen skitsnygg med tillhörande lyxiga rollformulär. Det är bara inte det första spelet jag tar ut ur hyllan. Mer troligt när mina barn blir äldre. Kommer ju en version 2.0 nu under 2022 med.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Vissa spel, tex LotFL, har någon sorts kultstatus ...
Sedan Zak S-affären upplever jag att LotFP (antar att det var det du menade) dalat ordentligt i popularitet. Det spel folk snackar om nu är OSE. Också det en klon, och så vitt jag kan förstå väldigt välgjord.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag attraheras av OSR, och jag har skummat Knave och blev inte jättesugen.

Jag gillar D&D: De sex grundegenskaperna med -3 till +3, HP (1d4 till 1d8) vid varje level, räddningsslag, avsaknaden av färdigheter, klasser där alla karaktärer är en någorlunda kompetent person (player skill), men där alla har någon extra edge som är användbar i besvärliga situationer. Om det inte ganska mycket ser ut som Basic D&D, så lockar det mig mindre.

Så det som lockar mig med OSR är de enkla, snabbspelade och väl fungerande reglerna. Men jag eftersträvar inte maximal minimalism när det gäller ... estetik, detaljer, beskrivningar, variation och nyanser. Därför tycker jag Knave tar bort utan att tillföra något (med risk för att jag kan för lite om Knave). Det känns som ett Proof-of-concept för det-enklaste-grottutforsknings-spel-som-kan-vara-meningsfullt. DET lockar inte mig - för jag älskar BECMI (eller B/X kanske det visar sig).

Jag vill gärna också att det ska vara generöst med olika monster som gärna får vara hyggligt beskrivna, finnas variation på vapen, rustningar och utrustning och så. Jag är inte emot att det händer lite mer när man stiger i grad, än att man får +1 på någonting, och en extra hit-dice.
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Sedan Zak S-affären upplever jag att LotFP (antar att det var det du menade) dalat ordentligt i popularitet. Det spel folk snackar om nu är OSE. Också det en klon, och så vitt jag kan förstå väldigt välgjord.
Absolut, min poäng var bara att vissa spel av inte helt uppenbara anledningar får kultstatus, och Knave är inte ett av dem.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
... vissa spel av inte helt uppenbara anledningar får kultstatus ...
Det vore intressant att veta om sådan kultstatus faktiskt också leder till bra försäljningssiffror eller att spelet spelas mer än genomsnittet. Mycket möjligt att det är så men samtidigt får jag ibland intrycket att spel kan stanna på snackis-stadiet.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Det vore intressant att veta om sådan kultstatus faktiskt också leder till bra försäljningssiffror eller att spelet spelas mer än genomsnittet. Mycket möjligt att det är så men samtidigt får jag ibland intrycket att spel kan stanna på snackis-stadiet.
Det är ju lättare att få kultstatus om man är "tidig", men samtidigt är det få som spelar tidiga spel.

Ett dumt exempel är 0D&D vs 5e. 0D&D kanska har kultstatus till skillnad från 5e. Men totalt kanske 5e spelats fler timmar i Göteborg, än 0D&D någonsin spelades. Kanske inte.
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Det vore intressant att veta om sådan kultstatus faktiskt också leder till bra försäljningssiffror eller att spelet spelas mer än genomsnittet. Mycket möjligt att det är så men samtidigt får jag ibland intrycket att spel kan stanna på snackis-stadiet.
Jo. Skiljer sig nog mellan olika spel men jag tror kultspel är mer sannolika att adapteras för nya rollspel.
 
Top