Nekromanti [OSR Tips på weird/gonzo dunge för en eller två kvällars spelande?

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Har ni några tips på riktigt feta weird/gonzo-dungar för en till två kvällars spelande? Ska lira med ett par 5E-sålda själar och tror att något riktigt far out konstigt skulle kunna vinna över dem till en bättre spelstil! Mest gonzo, mest bra!?
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
ASE - ge dem ett uppdrag som tar ca 2 spelmöten att genomföra därnere.
Eller plocka någon av DCC-modulerna som har ett namn som passar din smak för weird/gonzo.

Vill du ha mer specifika tips så får du förklara vad du menar med weird/gonzo, för enligt mig är weird (tänk HPL eller CAS) en sak och gonzo (cyborgapor med automatvapen i en fantasyvärld!) något helt annat...


edit:
... bara för det kom jag på en enkel förklaring på skillnaden mellan weird och gonzo.
Weird: The Monkeys Paw av WW Jacobs
Gonzo: The Monkeys Cyberclaw av Terry Pratchet
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Psychedelic Fantasies-serien finns som PDF och borde matcha din beskrivning:

https://www.drivethrurpg.com/browse/...ffrey-McKinney

En av dem är dessutom skriven av en framstående forumit! (Proteus Sinking av Bjorn Warmedal)


Ett kortare angrepp in i Maze of the Blue Medusa borde även det kunna vara nog så tillfredställande (men då behöver man skärma av lite så att rollpersonerna inte börjar springa runt i fel riktning).
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
chrull;n305610 said:
ASE - ge dem ett uppdrag som tar ca 2 spelmöten att genomföra därnere.
Eller plocka någon av DCC-modulerna som har ett namn som passar din smak för weird/gonzo.

Vill du ha mer specifika tips så får du förklara vad du menar med weird/gonzo, för enligt mig är weird (tänk HPL eller CAS) en sak och gonzo (cyborgapor med automatvapen i en fantasyvärld!) något helt annat...


edit:
... bara för det kom jag på en enkel förklaring på skillnaden mellan weird och gonzo.
Weird: The Monkeys Paw av WW Jacobs
Gonzo: The Monkeys Cyberclaw av Terry Pratchet

Gillar ASE men har kört första nivån ett par gånger och är lite less på den, skulle vilja ha något lite mer kompakt och med något mer kul klurigt interaktivt lite närmare ingången. Visst, jag kan ändra grejer men skulle vara najs att bara få läsa och spela.

Ah, men det spelar liksom ingen större roll så länge det är annorlunda och utmanar trad-fantasy-spelarnas bild av vad "fantasy" kan vara :) Är det tydligare?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Eksem;n305611 said:
Psychedelic Fantasies-serien finns som PDF och borde matcha din beskrivning:

https://www.drivethrurpg.com/browse/...ffrey-McKinney

En av dem är dessutom skriven av en framstående forumit! (Proteus Sinking av Bjorn Warmedal)


Ett kortare angrepp in i Maze of the Blue Medusa borde även det kunna vara nog så tillfredställande (men då behöver man skärma av lite så att rollpersonerna inte börjar springa runt i fel riktning).

Tack, ska kolla! Har tänkt köpa Maze of the Blue Medusa ett tag, kanske blir nu!
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,220
Location
Stockholm
Det jag kommer på spontant som inte redan nämnts är The Monolith out of Space and Time och Thulian Echoes. Monolith är eventuellt ospelbar, och det säger jag trots att vi faktiskt har spelat igenom den. Thulian Echoes är knasig (man spelar samma äventyr men med typ tusen år emellan) och annorlunda och jag hade mycket kul med den när vi spelade den. Finns en del riktigt galna och roliga möjligheter. Annars kanske någon DCC-modul (The One Who Watches from Below eller Frozen in Time kanske).

EDIT: kanske Idea from Space annars? Kan inte Scenic Dunnsmouth men den kanske är bra också?
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
RasmusL;n305612 said:
Ah, men det spelar liksom ingen större roll så länge det är annorlunda och utmanar trad-fantasy-spelarnas bild av vad "fantasy" kan vara :) Är det tydligare?

Om The Thing/Lovecraft-skräck i historiska europa är tillräckligt för att utmana dina spelare så kan det vara värt att titta på scenic dunnsmouth (utforska en mycket märklig by som du delvis generar med ett papper, tärningar och en kortlek) eller forgive us (mer klassisk dungeon men där dungen är ett kvarter i en stad, kvarteret kontrollerades tidigare av ett gäng banditer och nu är det mystiskt öde).
 

Cyberhest

Swordsman
Joined
24 Jan 2006
Messages
455
Location
Stockholm
RasmusL;n305612 said:
Gillar ASE men har kört första nivån ett par gånger och är lite less på den, skulle vilja ha något lite mer kompakt och med något mer kul klurigt interaktivt lite närmare ingången. Visst, jag kan ändra grejer men skulle vara najs att bara få läsa och spela.
Gillar man ASE-grejen men inte vill ha just den dungen tycker jag att det finns bra kortäventyr för samma setting här:

http://dungeonofsigns.blogspot.com/p/pdfs-to-download.html

Kolla under LAND OF 1000 towers en bit ner. Inte spelat något av äventyren men de verkade bra när jag skummade igenom dem.
 
Top