Nekromanti OSR-premiär: Death Frost Doom

Mattis

Swordsman
Joined
23 Feb 2002
Messages
508
Location
Uppsala
Yo.

Tack vare Viskningar från Krypan ska vi på lördag ta spelgruppens OSR-oskuld. Spelet blir Lamentations of the Flame Princess och scenariot Death Frost Doom.

Har ni några råd och tips på vad man borde tänka på? Det som känns som det största orosmomenten är den höga dödligheten - hur man får det att inte kännas godtyckligt och helt enkelt trist när ens karaktär trillas av pinn. Jag undrar också hur jag smidigast för in nya karaktärer.

Puss och kram
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Mattis said:
Det som känns som det största orosmomenten är den höga dödligheten - hur man får det att inte kännas godtyckligt och helt enkelt trist när ens karaktär trillas av pinn. Jag undrar också hur jag smidigast för in nya karaktärer.
Ni har massor av henchmen med er.
Räkna iskallt med att varje spelare får ta över et par henchmen var som nya rollpersoner.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Tipset om henchmen löser både dödlighet och nya karaktärer, och rekommenderas därmed. Var också tydlig med att rollpersoner inte är odödliga och att försiktighet lönar sig.

Gällande Death Frost Doom är mitt tips att låta det ta sin tid. Låt dem ta tid på sig, låt deras egen oro och farhågor hopa sig. Låt dem känna sig övermodiga. För när det väl brakar loss, då brakar det loss, och ju större kontrasten blir desto bättre. En bra sak med Death Frost Doom är att man inte kommer att dö om man inte själv orsakat sin undergång. Det gör att man troligtvis inte upplever det som godtyckligt.
 

Rob_UBBT

Warrior
Joined
25 Jun 2012
Messages
219
Location
Stockholm
  • Att du startar på level 3 (det blir lite roligare för casters) så får du inte riktigt samma dödligthet (oroa dig inte de kommer att dö ändå). Här antar jag alltså att det här är en one-shot.
  • Använda pregens med en kort kort liten bakgrundshistoria (använd en mcguffin på altaret enligt modulens instruktioner). Det här är också ett sätt att ge karaktärerna några spells som kan bli användbara om de är listiga.
  • Gör några fler pregens än du har spelare som fungerar som henchmen och ersättare vid eventuella frånfällen.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,501
Spela upp att de kommer dö som en feature, inte en bugg. Du kommer dö fruktansvärt och det är mörkt komiskt. Dungeon crawl classics rollspelet har den bästa tag-linen för OSR D&D.

You’re no hero

Rörande Death frost doom håller jag med föregående talare om att låta scenariot ta sin tid och att inte falla för frestelsen att lägga till fler fiender. Låt dem också förstå hur satans farligt det är att vara där och ge dem chansen att lämna stället och gå och göra något annat, dungeonen funkar inte riktigt utan det.

Rejäla spoilers bortom detta:
Eftersom twisten är att dungeonen bara är farlig om du är dum nog att förstöra den tjutande plantan måste man ha möjligheten att gå därifrån och inte göra det. För det är hur man vinner. Man snor allt som inte är fastspikat och sedan går man utan att röra något farligt. Och är man god och fortsätter förbi plantan är dungeonen mer eller mindre en garanterad TPK. Så sätt upp en liten stad och en liten dungeon fylld med goblins de också kan äventyra i.

Oh, och glöm inte att det finns en level begränsning på den här dungeonen som är superviktig. Karaktärerna bör helst vara level 1.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Ni kommer ha roligast om ni enas om att rollpersonerna är Murderhobos. Ingen som har alla hästar hemma väljer ett liv som äventyrare istället för bli snickare eller bonde. Rollpersonerna är märkliga personer. De är ute efter rikedomar, berömmelse och är villiga att göra saker som ingen vettig människa skulle göra för att få det.
Och om det inte var farligt, då skulle ju vem som helst kunna göra det.

För DFD specifikt så måste du fundera på om det här ska vara en one-shot eller om det ska vara början på en kampanj. Om det är en one-shot så är det bara att köra. Om man vill ha ut en kampanj av det så fundera på att ge rollpersonerna en väg ut. DFD kan vara starten på en asball kampanj om allt som går åt helvete går åt helvete och den föreslagna utvägen används. Världen innan DFD behöver inte vara så intressant då, rollpersonerna har precis varit med att skapa det som gör spelvärlden intressant...

(nu vet jag hur min nästa episka fantasy-kampanj ska starta...)
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
OSR på låga levels är en fest av död och förnedring. Det viktigaste är att alla är införstådda i bristen på plot-protection. Det spelar ingen roll hur mycket bakgrund en rollperson har, eller hur många subplottar som hänger på denne. En goblin med en pinne kan mycket väl bli din baneman...
Jag håller med om "hench som blir roller". Det är ett smidigt sätt, dessutom kan man ju då inleda med att alla gör två eller tre roller var, varav en räknas som huvudperson.
Eh, spelet blir lite annorlunda än andra spel. Men jag hoppas ni får jättekul.

Sedan tycker jag personligen nog att DFD är en riktigt dryg sak att köra med nybörjare, inte dålig, men som sagt, dryg.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,501
Mattis said:
Var hittar jag bäst pregens?
Jag vet inget bra ställe men det tar bokstavligt talat 2 minuter att rulla upp en NPC och sedan är det bara att ändra lite detaljer för de andra.

Men jag hade inte gjort det själv. Jag hade låtit alla göra tre karaktärer, valt vilken av de tre de vill börja med och sedan skrattat åt dem för att de antagligen kommer gå igenom alla tre första sessionen :gremsmile:
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
God45 said:
Mattis said:
Var hittar jag bäst pregens?
Jag vet inget bra ställe men det tar bokstavligt talat 2 minuter att rulla upp en NPC och sedan är det bara att ändra lite detaljer för de andra.

Men jag hade inte gjort det själv. Jag hade låtit alla göra tre karaktärer, valt vilken av de tre de vill börja med och sedan skrattat åt dem för att de antagligen kommer gå igenom alla tre första sessionen :gremsmile:
Fast i DFD så går man inte igenom flera rollpersoner så lätt. Det är ju större risk att man bara TPKar än att någon lyckas ha ihjäl enbart sin rollperson tre gånger...
 

Mattis

Swordsman
Joined
23 Feb 2002
Messages
508
Location
Uppsala
Stort tack för alla tips!

Hur hanterade ni plantan? Det känns svårt att som spelare förstå att man inte ska hugga ner den ... Jag vill ge dem en chans att vara smarta.
 
G

Guest

Guest
Mattis said:
Stort tack för alla tips!

Hur hanterade ni plantan? Det känns svårt att som spelare förstå att man inte ska hugga ner den ... Jag vill ge dem en chans att vara smarta.
Varför då? :gremgrin:
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Mattis said:
Stort tack för alla tips!

Hur hanterade ni plantan? Det känns svårt att som spelare förstå att man inte ska hugga ner den ... Jag vill ge dem en chans att vara smarta.
Om de är försiktiga kan du låta dem ha sönder några grenar först, låta ljudet öka och stämningen bli hotfull.
Fortsätter de börjar den försvara sig. Snart kommer det vara försent.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Det blir mycket roligare för alla om de hugger ned plantan. Och ja, det är svårt att lista ut att man inte "ska" hugga ned den. Vet faktiskt inte om jag rekommenderar att göra kopplingen tydligare, men i vilket fall så kommer jag inte på något på rak arm för att hinta om det... behöver klura lite.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Mattis said:
Stort tack för alla tips!

Hur hanterade ni plantan? Det känns svårt att som spelare förstå att man inte ska hugga ner den ... Jag vill ge dem en chans att vara smarta.
Häng en skylt på den där det står "Fridlyst" :gremsmile:
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
anth said:
Mattis said:
Stort tack för alla tips!

Hur hanterade ni plantan? Det känns svårt att som spelare förstå att man inte ska hugga ner den ... Jag vill ge dem en chans att vara smarta.
Häng en skylt på den där det står "Fridlyst" :gremsmile:
Bäst förslag hittills :gremlaugh:
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Ja, jag får erkänna att något i den stilen är jävligt smart och roligt. "Dont push this button", så att säga. Sublimt!
 

Rob_UBBT

Warrior
Joined
25 Jun 2012
Messages
219
Location
Stockholm
Mattis said:
Stort tack för alla tips!

Hur hanterade ni plantan? Det känns svårt att som spelare förstå att man inte ska hugga ner den ... Jag vill ge dem en chans att vara smarta.
Som jag ser det så är hela grejen att de skall hugga ned den, det blir helt tyst i grottan och efter ett tag så börjar de höra krafsande... om du har en Mcguffin på altaret så kommer de definitivt att gå igenom plantan.
 
Top