Nekromanti [OSR] luckra upp Vancian magic

Fridigern

Swordsman
Joined
23 Sep 2014
Messages
404
Är det någon som prövat att köra med nya D&D5-varianten istället för med det strikta memoriserandet? Alltså att man kan kasta x st Nivå 1-besvärjelser osv, men att man slipper bestämma vilka det skall vara redan på morgonen. Fördelar och nackdelar med detta?
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Nu vet jag inte riktigt vad du pratar om egentligen, men jag svarar ändå! :p (eller 5th edition har jag kört iofs) men jag tycker så här: att måsta memorisera spells är skittråkigt å dåligt... Det gör bara att man skiter i alla roliga spells som feather fall och fly och sådant för att man måste gardera sig med eldbollar osv..

Eller alltså: Alla utility spells hamnar i skymundan då och de är roligare än attack magier så allt som främjar dem är bra!

OSR brukar väl ändå skita sig för alla så varför inte få ha lite extra kul innan man dör :D
 

Fridigern

Swordsman
Joined
23 Sep 2014
Messages
404
.113;n143141 said:
Nu vet jag inte riktigt vad du pratar om egentligen, men jag svarar ändå! :p (eller 5th edition har jag kört iofs) men jag tycker så här: att måsta memorisera spells är skittråkigt å dåligt... Det gör bara att man skiter i alla roliga spells som feather fall och fly och sådant för att man måste gardera sig med eldbollar osv..

Eller alltså: Alla utility spells hamnar i skymundan då och de är roligare än attack magier så allt som främjar dem är bra!

OSR brukar väl ändå skita sig för alla så varför inte få ha lite extra kul innan man dör :D

Jamen precis min tanke! Sist memorerade de bara "Sleep" allihop, så de roliga spellsen kom liksom inte med.

Faktum är att jag inte vet vad jag pratar om gällande 5:th, jag har inte läst det utan bara hört att det är så
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Jo, de har förbättrat det jämfört med 3.5 och sånt, men det är inte tillräckligt ändå tycker jag. Men åtminstone mer frihet.

Dessutom är det extra kul när man står där framför en hord lättantändliga mumieapor eller något och tänker "Ok, jag förstår visserligen alla språk som går i en timme till, men det hade varit bra med en eldboll nu.." :p
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Det fungerar nog alldeles utmärkt förutsatt att du lyckas få till spelbalansen.

Jag skulle dock göra det i två steg. Börja med DnD3, för att sedan gå till DnD5 - detta för att man ska förstå spelbalansen.

En wizard i DnD3 skiljer sig inte så mycket från en i OSR om man ser till hur många spells man kan kasta per dag. VIKTIGT - nu talar jag inte om några andra 3E-wizardförmågor som extra spells för hög Intelligence, feats och liknande. Jag talar ENDAST om spell slot listan och ingenting annat.

Jämför sedan hur en sorcerer förhåller sig till en wizard i 3E. Sorcereren kan kasta fler spells per dag, men har betydligt färre spells att välja mellan. Försök nu konstruera en OSR-sorcerer.

Efter detta kan du börja titta på 5E-wizard, som i praktiken är en sammanslagning av en 3E-wizard och en 3E-sorcerer (5E-sorcereren är egentligen en helt nykonstruerad klass som inte funnits tidigare i DnD). 5E-wizardern skiljer sig från sina föregångare främst genom att denne kan kasta fler spells vid låg level, men färre spells vid hög level - vilket faktiskt skulle göra den mer välbalanserad i OSR.

Jag hade själv tänkt göra det här, men du får hemskt gärna förekomma mig.
 

Fridigern

Swordsman
Joined
23 Sep 2014
Messages
404
anth;n143198 said:
Det fungerar nog alldeles utmärkt förutsatt att du lyckas få till spelbalansen.

Jag skulle dock göra det i två steg. Börja med DnD3, för att sedan gå till DnD5 - detta för att man ska förstå spelbalansen.

En wizard i DnD3 skiljer sig inte så mycket från en i OSR om man ser till hur många spells man kan kasta per dag. VIKTIGT - nu talar jag inte om några andra 3E-wizardförmågor som extra spells för hög Intelligence, feats och liknande. Jag talar ENDAST om spell slot listan och ingenting annat.

Jämför sedan hur en sorcerer förhåller sig till en wizard i 3E. Sorcereren kan kasta fler spells per dag, men har betydligt färre spells att välja mellan. Försök nu konstruera en OSR-sorcerer.

Efter detta kan du börja titta på 5E-wizard, som i praktiken är en sammanslagning av en 3E-wizard och en 3E-sorcerer (5E-sorcereren är egentligen en helt nykonstruerad klass som inte funnits tidigare i DnD). 5E-wizardern skiljer sig från sina föregångare främst genom att denne kan kasta fler spells vid låg level, men färre spells vid hög level - vilket faktiskt skulle göra den mer välbalanserad i OSR.

Jag hade själv tänkt göra det här, men du får hemskt gärna förekomma mig.
Jag är inte inkörd på något annat system än Basic (LL), wizards i 3 måste väl också välja vilka de memorerar redan på morgonen?

Utifrån Labyrinth Lord, skulle du öka mängden slots på lvl 1 då och minska uppåt sen?
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Nu kommer jag inte ihåg hur reglerna är formulerade i LL exakt, men i tex LotFP så är det klart att spells tar 10(eller 15?) minuter per level att memorera, och att man kan ha tomma slots under dagen. Dvs man kan lämna en slot öppen för att memoreras vid behov (då slipper du välja på identify och read magic, eftersom du oftast har tid till att göra det valet när någon av de spellsen behövs...).
Det utnyttjade mina spelare när de blev lite högre level och fick fler spells och krävde alltså ingen omarbetning av reglerna.

Med det sagt så funkar DCC lite annorlunda, där kan man en begränsad mängd spells och kan byta ut vilka spells man kan, men när man kan en spell kan man kasta den flera gånger om dagen, så länge man lyckas kasta den. Beroende på hur illa man misslyckas när man misslyckas kan man förlora den till nästa dag, men i teorin kan någon kasta magic missile 100 gånger om dagen, men teorin säger också att det inte är särskilt troligt.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Fridigern;n143259 said:
Jag är inte inkörd på något annat system än Basic (LL), wizards i 3 måste väl också välja vilka de memorerar redan på morgonen?

Utifrån Labyrinth Lord, skulle du öka mängden slots på lvl 1 då och minska uppåt sen?
Jag utgår från att du har tillgång till LL och 5E, men inte 3E.
Här är en länk till wizard spells per day i DnD3 om du skrollar ner lite: http://www.d20srd.org/srd/classes/sorcererWizard.htm

Utgå från wizard i DnD3 och se hur wizard i DnD5 skiljer sig, t.ex. fler spells per day.
Gör samma ändringar i LL.

Exempel:
En level 5 wizard i DnD3 kan kasta 3 st 1st, 2 st 2nd, 1 st 3rd level spells.
I DnD5 är det 4 st 1st, 3 st 2nd, 2 st 3rd level spells.
Skillnaden är +1 1st, +1 2nd, +1 3rd level spell.
I LL är det 2 st 1st, 2 st 2nd, 1 st 3rd level spells.
Lägg till skillnaden och det blir: 3 st 1st, 3 st 2nd, 2 st 3rd level spells.

Använd reglerna för "Preparing and Casting Spells" i DnD5.
Färdig. :)
 

Fridigern

Swordsman
Joined
23 Sep 2014
Messages
404
Ja det känns som att de borde ha fler spells helt klart, men MU:s blir ganska mycket mer mäktiga med de ändringarna - nästan så att de har existensberättigande redan på lvl 1 ;)

Jag tror jag istället skall behålla LL:s mängd, men låta magiker få skicka extra besvärelser för kostnad i HP, typ 1T2 HP för en nivå 1, 1T4 nivå 2, 1t6 nivå 3 osv
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Fridigern;n143406 said:
Ja det känns som att de borde ha fler spells helt klart, men MU:s blir ganska mycket mer mäktiga med de ändringarna - nästan så att de har existensberättigande redan på lvl 1 ;)

Jag tror jag istället skall behålla LL:s mängd, men låta magiker få skicka extra besvärelser för kostnad i HP, typ 1T2 HP för en nivå 1, 1T4 nivå 2, 1t6 nivå 3 osv
Det var därför jag föreslog att du skulle göra en sorcerer först och testspela med den.
När du ser att den fungerar så gör du en 5E-wizard. :)
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,088
Location
Göteborg
Om man snackar spelbalans och mäktighet, och vill jämföra system, kanske man skall tänka på att 5E behåller en väsentlig bit av 4E: Cantrips.

Är du spell user i 5E kör du aldrig torrt, liksom. Har du valt dina Cantrips med omsorg kan du bidra med något i ett obegränsat antal fajter.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Bolongo;n143422 said:
Om man snackar spelbalans och mäktighet, och vill jämföra system, kanske man skall tänka på att 5E behåller en väsentlig bit av 4E: Cantrips.

Är du spell user i 5E kör du aldrig torrt, liksom. Har du valt dina Cantrips med omsorg kan du bidra med något i ett obegränsat antal fajter.
Jo, men att införa den typen av cantrips i OSR skulle allvarligt förstöra spelbalansen.
Möjligtvis kanske det skulle fungera med cantrips från ADnD Unearthed Arcana?
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Så länge man håller ner nivån på cantrips så de inte ökar i skada borde det väl inte vara så farligt obalanserat (säger jag utan att ha spelat osr iofs).. Ett armborst eller en pilbåge gör väl inte så mkt mindre skada och de kan man ju skjuta varje runda
 
Top