PROMOTION [OSR] Knivlycka släpps den 30 september

PowerNap

Veteran
Jag gjorde lite väsen om Knivlycka i vintras när jag bad om hjälp med rollformuläret, men mest har arbetet pågått i tysthet under en lång tid.

Nu är spelet klart och har ett releasedatum: Onsdagen den 30 september ska det finnas som pdf och PoD här:
https://www.drivethrurpg.com/en/product/560870/knivlycka

På en separat storefrontsida finns allt som behöver skrivas ut gratis. Jag tänker att det är praktiskt i synnerhet för den som bara har ett fysiskt exemplar, men bland annat golvplaner är också bättre att skriva ut härifrån än från spel-PDF:en.
https://www.drivethrurpg.com/en/product/580240/knivlycka-utskriftsfiler

Jag beklagar att det inte finns som PoD på närmare håll än England, men om man inte nöjer sig med en pdf kan man fånga mig i Malmö när jag fortfarande har några att sälja, passa på att beställa annat jox från DTRPG för mindre plågsam frakt eller vänta på att det blir så populärt att jag tar itu med att ge ut det på Publit.

Knivlycka promo 1.jpg

Den som vill bli påmind kan skriva upp sig på min hemsida. Eller den som bara vill göra mig glad. Det var ett omak att förstå sig på och skaffa sig MailerLite, så det är roligt om det kommer till nytta.

Jag vände mig till OSR-gruppen på fejsburk i vintras för att fråga om lämpligheten i att kalla det här OSR-lätt. Jag tror att en repris på det jag skrev då kan tjäna väl som en detaljerad presentation:

"Saker som gör Knivlycka till OSR:
* Inspirationen till reglerna kommer främst spel som väl alla tillhör den OSR-lätta kategorin: Knave, Into the Odd, Whitehack och The Black Hack, Mörk Borg.
* De inkluderade äventyren är platsbaserade och handlar om att utforska, övervinna hinder och hantera vandrande fiender.
* Rollpersonsskapandet är snabbt och slumpmässigt. Backstory och drivkrafter klaras av med ett par tabellslag.
* Inga färdigheter. Problem ska lösas med spelarnas egna geniknölar om inte med väpnat våld.

Saker som distanserar spelet från OSR:
* Spelet avråder aktivt från detaljerad resurshatering för att istället lägga fokus på behändig speltid och one-shots. Man räknar inte facklor eller ens pilar i kogret.
* Äventyren är designade för att man ska nå en slutboss under loppet av en spelkväll, till skillnad från att släppa loss gruppen i en livsfarlig miljö och se vad som händer. Inspirationen kommer mer från semi- och ickelinjära datorspel, inklusive point'n click adventures, än från klassiska grottkrälarmoduler.
* Magin är helt stridsfokuserad för att kontrollera spelarnas problemlösningsmöjligheter i one-shotfokuseringens tjänst.
* Inga utrustningslistor, utöver vapen och rustningar. Återigen för att tjäna one shot-syftet.

Andra detaljer som väl varken är det ena eller andra:
* Spelet är extremt lore-lätt. Det enda i flavorväg i reglerna är besvärjelselistorna och deras tillhörande fummeltabeller. De båda ingående äventyren har varsin setting som presenteras i en koncis introtext.
* T12, rulla högt. Player facing med konstant målvärde (7), med bara advantage/disadvantage för att reglera svårigheten.
* Inga egentliga klasser. Använder en belastningsregel för att skilja krigare från magiker, som Knave fast helt annorlunda.
* Använder en tabell för att balansera upp klent rullade grundegenskaper med bättre vapen och mer magi, inspirerat av Into the Odd."

Back