Nekromanti [OSR] Kartritning

Fridigern

Swordsman
Joined
23 Sep 2014
Messages
404
Hur gör ni med kartritning? I de flesta kloner jag läst står det att spelarna själva skall rita kartor över labyrinten utifrån SL:s beskrivning, men att SL kan rita "battle maps" när det slåss så man kan flytta runt miniatyrer eller rita vart man är. När vi spelar upplever jag att battle mapsen tar upp ganska stora delar av labyrinten (ofta flera rum iallafall) och gör det väldigt frestande att fortsätta rita ut på dessa då de undersöker vidare. Samt att det blir oerhört mycket missförstånd med spelare som inte förstår vart de själva är i förhållande till saker när de fått rita själva. Kör folk hardcore eller ritar SL upp kartan? Tips för att få det att funka bättre?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
En lösning är att spelarna får rita mindre kartor som får plats på ett A4, medan spelledaren ritar större kartor som täcker flera A4.

Tänk på att förflyttning medan man ritar kartor sker i tiominuters-perioder, d.v.s. långsamt. Då är det ganska osannolikt att en kartritare skulle göra några större fel: d.v.s. du som spelledare beskriver, spelarna ritar, du tar dig en titt på den ritade kartan och påpekar de mest uppenbara felen.

Ritar spelarna kartor får de ganska snart upp hastigheten och gör förvånansvärt exakta kartor. Det är faktiskt inte så svårt som det låter.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Kör inte med miniatyrer så battle maps behövs inte, annan karta får spelarna rita om de vill ha en detaljerad karta, och då rättar jag bara misstag och sånt om de i spelet tar sig tid att undersöka allt (dvs en turn per 10'...). Jag rättar stora uppenbara fel som dörrar som leder åt fel håll såklart...
Ibland kan jag rita någon enkel karta, typ några streck bara för att förklara vad jag menar när jag snubblar över beskrivningen med U-formade Y-korsningar och annat konstigt man drar till med.

Spelleder jag en oneshot på konvent så har jag börjar rita karta själv eftersom det går snabbare och kartritandet inte är prioriterat där.

Tips på att få det att funka är alltså:
  • Förstå, och få dina spelare att förstå att en dungeon nästan aldrig bara består av räta vinklar, det är mörkt, ojämnt åt alla möjliga håll och inte helt symmetriskt. Det går inte bara att kliva in i ett rum och konstatera att det är 30x40 fot. Ska de ha en exakt karta så får de ta tiden det tar att mäta.
  • Träna på hur du beskriver rum. Testa att beskriva rummen själv när du läser äventyret. Anteckna eventuellt lämpliga ord att beskriva delar direkt på kartan. Glöm inte bort korridorerna heller.
  • Börja alltid egna dungeons med en ingång från söder. På så sätt är öster alltid höger och väster alltid vänster i början på en dunge. För mig hjälper det skrämmande mycket.
  • Ha papper och penna till hans för att kunna rita enklare figurer som förklarar vad du menar i värsta fall.
Man lär sig uppskatta dungeons med så enkla rumsformer som möjligt. Jag vet inte hur många konstiga beskrivningar det dykt upp. "Vad menar du med TRATTFORMAT?" eller "Diamantformat? Är du dum eller?" är några favoriter från förra året :D
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,032
Location
Sthlm
Det beror helt på på. I ASE är det jag som ritar kartan åt spelarna, efter som den är aldeles för komplex för att förklara så att de inte har en helt oanvädbar karta. Om det är rimligt att göra typ runda rum med sträck mellan dem eller om en dungeon inehåller 10-20 rum så får spelarna rita.
 
Top