D&D [OSR] Investering i omvärlden som mekanik?

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Jag har funderat på en mekanik som uppmuntrar spelarna att investera i omvärlden. Tanken är att ju mer pengar och resurser som plöjs ned i omvärlden, ju högre nivå av hantlangare kan man hitta, och ju högre nivå får en nyskapad rollperson börja på. Man levlar sin hemort, helt enkelt. Finns det redan några bra exempel på sådana regler?
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
555
Location
Uppsala
Inte direkt regler, men i min T&T kampanj så utmanade en spelare hövdingen för en grupp hyenamän i min dungeon på duel. Han vann, och satte dem på att bygga ett värdhus utanför igången till grottan och de fick tjäna pengar på det, men han fick en procent. Han fick naturligtvis XP, och makt i området.

Jag gillar dock tanken på att ens hemort får mer förmåga att understödja ens äentyr om man investerar där och kanske uppmuntrar näringslivet.

Det får mig att tänka på ett Mutantäventyr där de startade fackföreningar...
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Det jag tänker är typ såhär:
Investering i värdshus gör det lättare att rekrytera hejdukar.
Investering i biblioteket gör att man lättare kan hitta trollformler och göra efterforskningar om äventyrsplatser.
Investering i garnisonen gör att nya krigarrollpersoner kan börja på högre nivå.
Investering i templen gör att nya prästrollpersoner kan börja på högre nivå.
Tryggande av handelsleder till andra platser möjliggör nya typer av rollpersoner och hejdukar.
Och så vidare. Alltså inte AD&D-varianten som framför allt blir relevant på "name level", utan något man kan göra redan från start.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,096
Det låter skitbra! Nu vill jag ha ett spel som helt inverterar OSR till att bara handla om detta. Lite a la Recettear?
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,920
Location
Umeå
För inspiration så gör ju Torchbearer exakt detta, nya gör det väl till nivån av att penningvärdet ändras när guld börjar flöda in i ett samhälle osv.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Det jag tänker är typ såhär:
Investering i värdshus gör det lättare att rekrytera hejdukar.
Investering i biblioteket gör att man lättare kan hitta trollformler och göra efterforskningar om äventyrsplatser.
Investering i garnisonen gör att nya krigarrollpersoner kan börja på högre nivå.
Investering i templen gör att nya prästrollpersoner kan börja på högre nivå.
Tryggande av handelsleder till andra platser möjliggör nya typer av rollpersoner och hejdukar.
Och så vidare. Alltså inte AD&D-varianten som framför allt blir relevant på "name level", utan något man kan göra redan från start.
Jag tycker detta är en lysande idé. Name-level-systemet i gammel-DnD och rena kloner tycker jag har flera brister. 1) De kommer i spel väldigt sent. 2) De är full av konstiga begränsningar. 3) De bygger på att varje rollfigur ska ha sitt eget projekt istället för ett gemensamt för gruppen. Jag känner själv ett behov av en bra money sink för lågnivågravplundrare och tycker något sånt här hade suttit som en smäck. När kommer Kickstartern?
 
Last edited:

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
Det går kanske att "OSR:ifiera" varianten från År noll systemen? T ex Svärdets sång har ju regler för att bygga ut sitt fäste med olika funktioner som värdshus och bibliotek.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Förutom Strongholds and Followers vill jag tipsa om Iron Heroes.

Iron Heroes gavs ut av Malhavoc Press, som var bolaget som Monte Cook startade efter han lämnat WotC.
Monte Cook är som bekant en av skaparna av DnD3.
Iron Heroes skrevs dock av en annan kille som Monte Cook tyckte var lovande: Mike Mearls.
Mike Mearls började sedan på WotC, skrev bl.a. DnD4 Essentials och var (är?) chef för DnD5-skaparna.

Iron Heroes är ett alternativ till DnD3 med mer fokus på "martial" än "magical", d.v.s. fighter-klasserna har häftiga förmågor och det finns inga magiska föremål.

Men det är inte där det roliga finns, utan i Mastering Iron Heroes, som kan sägas var en DMG.

Här introduceras Wealth Points, ett system där pengar blir "poäng" som kan användas tillsammans med "wealth feats" (som ska ersätta magiska föremål).
Tar jag t.ex. featen "money buys innocense" betyder det att jag mutat vakter, poliser och domare så jag kan komma undan en mordscen där det finns vittnen som pekar ut mig.
Det här är sånt som man annars skulle rollspela (att man mutar vakter et.c.), men här finns mekaniska regler för det.

Saker man kan köpa är:
cohort (one powerful follower)
followers (low level)
manse (your own home)
money buys innocense (bribes get rid of criminal charges)
political connections
social influence
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
OSR brukar använda regeln xp för guld.

Det finns en lite mer hardcore-regel för att efterlikna Conan-novellerna.
En Conan-novell har normalt den här strukturen:
- Conan börjar luspank.
- Conan ger sig ut på fantastiska äventyr.
- Conan hittar en förmögenhet och blir rik som ett troll.
- Conan spenderar allt på vin, kvinnor och sång.
- Conan slutar luspank.
- Ny novell börjar.
...

I den här OSR-varianten får man inte xp när man hittar guld, utan när man spenderar guld på nöjen (vin, kvinnor och sång).
Har man 1000 gp kan man säga "ikväll går jag ut och super skallen av mig och slösar bort 100 gp" - så får man 100 xp.
Man får alltså inte xp om man spenderar pengarna på vettiga saker som en ny häst, ett nytt svärd och en ny rustning.

Man skulle kunna tänka sig ett system där man får xp genom att spendera pengar på "vettiga långsiktiga" saker, ungefär som wealth points från "iron heroes", bygga en fästning från "strongholds and followers", bekosta en pallisadmur runt byn där man bor, o.s.v.

Jag har för mig att det finns något OSR-spel (black hat?) där man måste berätta en anekdot från sitt tidigare liv (innan man blev äventyrare) för att få gå upp i level.
Man samla xp på det vanliga sättet, men man får inte levla förrän man skapat en liten bakgrundshistoria som man berättar för de övriga spelarna.
Denna historia kan sedan användas av spelledaren för framtida plot hooks.
Man skulle kunna tänka sig att varje level kan rollpersonen få 5 % av xp som behövs för att levla om spelaren skriver en liten bakgrundshistoria.

Det finns även spelledare som ger xp-bonus till de spelare som skriver "krönika" för kampanjen.

Min erfarenhet är att om jag säger till mina spelare: "det här får ni xp fför om ni gör, men inte det här", kan man styra spelarna beteende.
Spelarna gör de saker rollpersonerna får xp för.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Ett OSR-äventyr somjag har i bokhyllan har den udda regeln att mest extravagant huvudbonad ger mer social status.
Äventyrar man barhuvad, utan hatt på huvudet, får man minus på reaction rolls, går man däremot runt med ett helt fågelbo på huvudet får man plus.

Man kan utveckla denna regel till att man får xp för att bygga (och bygga ut) det mest fantastiska huset.
Det kommer att resultera i att rollpersonerna till slut bor i hus som överträffar "Winchester Mystery House".
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,848
Location
Nordnordost
Igår lyssnade jag på ett ganska nytt avsnitt av Tenkar's Tavern-podcasten. Han gästades av Courtney Campbell som var där för att prata om sin Shadowrun-klon "Sinless". Det verkade ha rätt mycket regler för återinvestering i närområdet för rollpersonerna. Jag har dock inte läst spelet så jag har ingen förstahandsinfo. Men man får PDF:en direkt när man backar, så har du pengar att kasta i sjön kanske det kan vara värt en titt.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
I den här OSR-varianten får man inte xp när man hittar guld, utan när man spenderar guld på nöjen
I Svärd och Svartkonst är det regel, har jag för mig.

Nöjen, donationer, anordandet av fester, även hus/borgar/slott, tjänstefolk, konst...fungerar.

Det som INTE fungerar är att investera i sådant som man tänker använda när man äventyrar (utrustning, följeslagare).

Jag tror också att man kan sätta in pengarna på en "bank" (och det kanske bara är att man låter en mäktig NPC ha dem i sin skattkammare). Då får man XP direkt, men man får bara använda dem XP-mässigt i framtiden (för att bygga en borg).

...lite oklart hur mycket som är S&S, hur mycket jag läst någon annanstans, och hur mycket som är mina egna fantasier...

Vi körde så när vi körde Titan Games D&D senast. Men nu kör vi DCC, som inte har XP för guld alls.
 
Top