D&D [OSR] Find Familiar

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Av någon anledning började jag leta efter hur Find Familiar fungerar i olika OSR spel.
Nu har jag bara letat i någon kvart så ni får gätna rätta mig om jag har fel - men familiars fungerar inte alls i OSR.

Find Familiar finns inte i ODD74 och inte i BDnD, den finns däremot i ADnD och OSRIC.

Find Familiar som spell i OSR är problematisk då den inte har någon duration, utan är permanent.
I ADnD löste man detta:
dels genom att det är en dyr spell som kostar 100 gp (OSR har normalt inte material components),
dels genom att magikern förlorade hp permanent om familaren dog,
dels genom att magikern bara kunde kasta spellen en gång om året.

Se om ni tycker att detta är en bra lösning till OSR (B/X).

- Find Familiar är en spell, men man kan inte få den när man går upp i level; man måste hitta den i en annan magikers spell book.

- Find Familiar fungerar helt annorlunda än andra spells. Den använder en permanent spell slot. D.v.s. kastar man Find Familiar får man inte tillbaka spell sloten förrän familiaren försvinner. Det här är för att balansera att familiaren är permanent.

- Man kan kasta Find Familiar max 1g/år.

- Man behöver bränna rökelse för 100 gp, casting time är 4d6 timmar.

- Antingen har man ett djur som är vänligt inställt, eller så kommer ett slumpat djur när casting time är slut. Familiaren börjar alltså som ett vanligt djur, men förvandlas till en familiar av spellen.

- Magikern kan bryta spellen när hen vill - och familiaren återgår till ett vanligt djur.

- Jag tänkte använda DnD3-reglerna:
Där finns en tabell för caster level - detta motsvarar spell slot:
Caster Level 1-2 = level 1 spell
Caster Level 3-4 = level 2 spell
O.s.v.
Så en level 18 magier som använder en level 1 spell slot får en familiar som om castern var level 1-2.

Ändringar från DnD3
-- Djuret måste vara litet, räv är för stor.
-- Castern får något av djurets förmågor (se ADnD/OSRIC eller kom på något lämpligt).
-- Familiaren får 1d4 hp / spell slot level.
-- Familiarens HD är spell slot level / 2.
-- Familiarens Save är som dess HD eller magikerns save, whatever is better.

Magikern och Familiaren har en länk, så när Familiaren dör tar magikern lika mycket skada som Familiarens max hp (läker som vanlig skada) samt får en mental bild av Familiarens dödsögonblick. En mycket traumatisk upplevelse för magikern.

Låter det bra eller dåligt?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Glömde:

-- AC = base +2 + spell slot level

Där base är 10 i ADnD, 9 i BDnD, 12 i LotFP, osv.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
Jag har spelat väldigt lite OD&D, men varför är detta problematiskt?
Jag antar att det är en balansgrej.

Du kastar den dag ett, lägger dig och sover, och dag två har du både fördelen av en familiar och vilken spell du nu läst in i spell-slotten.
 

Cyberhest

Swordsman
Joined
24 Jan 2006
Messages
455
Location
Stockholm
Jag antar att det är en balansgrej.

Du kastar den dag ett, lägger dig och sover, och dag två har du både fördelen av en familiar och vilken spell du nu läst in i spell-slotten.
Det finns ju rätt många formler i AD&D som är permanenta, men det kanske är annorlunda i OD&D?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Ja, ja, ja - jag hör er.
Find Familiar är inget problem.
Trots att det är en ynklig level 1 spell som ger permanenta effekter.
Faktum är att jag kan ta vad som helst från ADnD och trycka in i BDnD utan några som helst problem.
Är alla nöjda nu?

Kan vi släppa den OT-biten och istället diskutera det jag frågar om?

Jag har gjort om Find Familiar.
Är ändringarna bra/dåliga/obalanserade i ODD74/BDnD/OSR?

Dessa saker skiljer ADnD-spellen Find Familiar från vanliga BDnD-spells både om man kör RAW och med mitt förslag:
- Material component är 100 gp rökelse, trots att BDnD normalt inte har material component.
- Man kan bara kasta spellen 1 g/år.
- Magikern får lika mycket hit points som familiaren (1d3+1 hp) och ett av dess sinnen, permanent så länge familiaren lever och är i närheten av magikern.

Detta skiljer mellan ADnD och mitt förslag:

ADnD: casting time 1d24 timmar.
Min version: casting time 4d6 timmar.

I ADnD har magikern ingen kontroll över vilket djur hen får, man slår på en slumptabell.
I min version kan magikern skaffa sig ett husdjur. Om magikern behandlar husdjuret väl, så det är vänligt inställt, blir det automatiskt en familiar om det är närvarande vid ritualen.
I min version kan man inte få special familiar som t.ex. quasit eller imp.

I ADnD är spellen precis som vilken annan 1st level spell.
I min version så kostar familiaren en permanent spell slot, d.v.s. magikern förlorar en spell om dagen.
Vad mer är: magikern kan välja att offra en högre level spell för en mäktigare familiar.

I ADnD, när familiaren dör, förlorar magikern de extra hp hen fick av familiaren + lika mycket till, permanent.
I min version förlorar magikern de extra hp + lika mycket till, men de lika mycket till läker som vanlig skada och hen får tillbaka spell sloten.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,094
Ja, ja, ja - jag hör er.
Find Familiar är inget problem.
Trots att det är en ynklig level 1 spell som ger permanenta effekter.
Faktum är att jag kan ta vad som helst från ADnD och trycka in i BDnD utan några som helst problem.
Är alla nöjda nu?

Kan vi släppa den OT-biten och istället diskutera det jag frågar om?

Jag har gjort om Find Familiar.
Är ändringarna bra/dåliga/obalanserade i ODD74/BDnD/OSR?

Dessa saker skiljer ADnD-spellen Find Familiar från vanliga BDnD-spells både om man kör RAW och med mitt förslag:
- Material component är 100 gp rökelse, trots att BDnD normalt inte har material component.
- Man kan bara kasta spellen 1 g/år.
- Magikern får lika mycket hit points som familiaren (1d3+1 hp) och ett av dess sinnen, permanent så länge familiaren lever och är i närheten av magikern.

Detta skiljer mellan ADnD och mitt förslag:

ADnD: casting time 1d24 timmar.
Min version: casting time 4d6 timmar.

I ADnD har magikern ingen kontroll över vilket djur hen får, man slår på en slumptabell.
I min version kan magikern skaffa sig ett husdjur. Om magikern behandlar husdjuret väl, så det är vänligt inställt, blir det automatiskt en familiar om det är närvarande vid ritualen.
I min version kan man inte få special familiar som t.ex. quasit eller imp.

I ADnD är spellen precis som vilken annan 1st level spell.
I min version så kostar familiaren en permanent spell slot, d.v.s. magikern förlorar en spell om dagen.
Vad mer är: magikern kan välja att offra en högre level spell för en mäktigare familiar.

I ADnD, när familiaren dör, förlorar magikern de extra hp hen fick av familiaren + lika mycket till, permanent.
I min version förlorar magikern de extra hp + lika mycket till, men de lika mycket till läker som vanlig skada och hen får tillbaka spell sloten.
Det känns som en vettig byteshandel att offra en spell slot för extra HP+familiar. Möjligen hade jag funtat på om man skulle kunna lägga spellen en gång i månaden eller så, man kan ju hänvisa till månfaser eller nåt? Olyckor händer ju så lätt och det känns som 1 månads väntetid hade varit fullt tillräckligt för att man skulle vara väldigt försiktig med sin familiar, men ändå inte kännas som det är helt omöjligt att få en ny om den skulle råka ut för något förskräckligt.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Ah okej, nu när jag läser igen ser jag att dina förändringar var betydligt mindre långtgående än jag trodde vid första anblicken.

De enda enligt mig betydelsefulla förändringar du gör är att det binder upp en spellslot så länge familiaren lever, mot att magikern slipper risken att förlora HP permanent.

Det tycker jag är ett generöst byte, som jag hade uppskattat om jag spelat magiker.

Casting time ser jag som irrelevant, detta är något man gör mellan äventyr, och hur familiaren ser ut tycker jag är mer av en flufffråga och borde alltid anpassas efter setting.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
De enda enligt mig betydelsefulla förändringar du gör är att det binder upp en spellslot så länge familiaren lever, mot att magikern slipper risken att förlora HP permanent.

Det tycker jag är ett generöst byte, som jag hade uppskattat om jag spelat magiker.
Hm, jag tyckte det var hårt att låsa en spell slot.
Kastar man Find Familiar vid level 1 kan man inte kasta några spells alls då magikern bara har en spell/dag.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
Hm, jag tyckte det var hårt att låsa en spell slot.
Kastar man Find Familiar vid level 1 kan man inte kasta några spells alls då magikern bara har en spell/dag.
Fast du kan ju använda din Familiar till ganska bra saker. så jag tycker det är fair.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Hm, jag tyckte det var hårt att låsa en spell slot.
Kastar man Find Familiar vid level 1 kan man inte kasta några spells alls då magikern bara har en spell/dag.
Hmm... det är hårt, men jag tycker det är hårdare att förlora HP permanent. I synnerhet för en magiker som sällan har många =)

Jag tänker att find familiar kanske inte är en sån spell man väljer som sin första som wizard, utan kanske efter att man fått ett par spellslots till.

Man skulle också kunna fria upp den lite genom att säga att man måste vänta ett år innan man får kasta den igen _om familiaren dör_, men att man också kan "avskeda" familiaren när man vill för att fria upp sin spellslot, och i det läget förlorar man bara de där extra-HP:na man fick från familaren, man får tillbaka sin spellslot, och man behöver bara vänta en vecka eller så för att lägga den på nytt.

Det friar upp att man som magiker kan uppgradera familiaren till högre spellslots allt eftersom mot att man måste kasta om besvräjelsen med guld och allt vad det innebär.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Hmm... det är hårt, men jag tycker det är hårdare att förlora HP permanent. I synnerhet för en magiker som sällan har många =)

Jag tänker att find familiar kanske inte är en sån spell man väljer som sin första som wizard, utan kanske efter att man fått ett par spellslots till.

Man skulle också kunna fria upp den lite genom att säga att man måste vänta ett år innan man får kasta den igen _om familiaren dör_, men att man också kan "avskeda" familiaren när man vill för att fria upp sin spellslot, och i det läget förlorar man bara de där extra-HP:na man fick från familaren, man får tillbaka sin spellslot, och man behöver bara vänta en vecka eller så för att lägga den på nytt.

Det friar upp att man som magiker kan uppgradera familiaren till högre spellslots allt eftersom mot att man måste kasta om besvräjelsen med guld och allt vad det innebär.
Tanken var att hitta ett likvärdigt alternativ till att förlora hp permanent, samt ha enkla regler för att familiaren ska kunna levla tillsammans med magikern.

En enkel fix är dom du säger att ändra från "en gång om året", till "vänta ett år efter familiaren dör/försvinner".
 
Top