Nekromanti OSR-fanzin

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Vi behöver dela upp de här i "levande" och "döda". Samt "print" och "pdf".
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Yes, sen får folk som känner till innehållet gärna skriva en rad eller två om det också.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
ZinePrint/PDFDödSystem/Fokus
&PDF AD&D
6 Iron Spikes & a Small HammerPrint Typ B/X
AFS MagazinePrint
Black Magic, Black PowderPrint & PDF DCC Western
Brave the LabyrinthPrint & PDF LL
Crawl!Print & PDF DCC
Crawling Under a Broken MoonPrint & PDF DCC
CrawljammerPrint & PDF DCC Spelljammer
Dungeon LordPrint
Fight On!Print & PDFKanske?
Green Devil FacePrint & PDFJaLotFP
GrottzinePrint & PDF
KnockspellPrint & PDFJa?
Metal Gods of Ur-HadadPrint & PDF DCC
Mystic PangolinPrint
OubliettePrint & PDF LL
The Hanging GardenePub
The ManorPrint & PDF Typ B/X
The UndercroftPrint & PDF LotFP
Underworld LorePDF
Vacant Ritual AssemblyPrint & PDF LotFP
Wizards Mutants Laser PistolsPrint & PDF
WizardzinePrint & PDF





https://docs.google.com/spreadsheets...it?usp=sharing
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,724
Det ju faktiskt print och (fördröjd) pdf på GrottZine!
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
DeBracy;n55939 said:
Det ju faktiskt print och (fördröjd) pdf på GrottZine!

Jag vet! Jag la in det felet med flit för att se om någon annan orkade lägga till det i kalkylbladet...
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,724
chrull;n55963 said:
Jag vet! Jag la in det felet med flit för att se om någon annan orkade lägga till det i kalkylbladet...
Sneeeaky!
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
DeBracy;n55939 said:
Det ju faktiskt print och (fördröjd) pdf på GrottZine!
Fast i nuvarande försäljningstempo blir det print only :) Fortfarande 6 ex kvar av GZ2, och jag kommer inte släppa det som pdf förrän tidigast när de fysiska kopiorna är slut.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Vacant Ritual Assembly dök upp på posten här för någon dag sedan. Den var riktigt bra. Numret innehåller framförallt ett komplett äventyr där en översvämmad stad ska utforskas och en underjordisk och magisk marknad som styrs av demoner och ghouls där rollpersonerna kan tänkas få tag på lite allt möjligt och om de saknar pengar går det att betala med sin egna essence (ability scores). Jag gillade Hexmarks, oheliga tatueringar som ger dig möjligheten att kasta en Magic-User spell en gång om dagen, eller två, men då bränner du permanent bort den. Ingen tidigare spell-casting ability krävs, så länge du har en spellbook eller scroll med spellen på och inte har något emot att en demon som heter The Skinwalker karvar i dig. Vad är det värsta som kan hända?
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Metal Gods of Ur-Hadad är nästan lika smal som Crawljammer (som alltså är ett fanzin för en spelljammer-influerad kampanjvärld för DCC). Metal Gods of Ur-Hadad är nämligen ett fanzin som riktar sig mot DCC-spelare som tycker att CAS, REH, ERB, HPL och MM var bra författare, men de hade alla varit bättre om de hade levt idag och kunnat skriva sina böcker till tonerna av Motörhead, Bongripper och Black Sabbath och fått se Spinal Tap.

Ur-Hadad är en stad på världen Ore. Människor och Dvärgar dyrkar gudar som finns i Metallen, gudar som Lemm The Killmaster eller Joodah med sitt stora prästerskap. Gudarna som hjälpte dem att slå sig fria från sitt slaveri från de Äldre (som i sin tur slog sig fria från Ödle/Orm-männen).

Jag har läst #1 och #2. Första nummret innehåller en generator för områden och gäng i Ur-Hadad, tanken är att de ska gå att använda för att generera en 0-level Funnel också. Generatorerna är av typen "roll all dice", där man ska slå en av varje sort för att läsa av de olika tärningarna på olika tabeller, men eftersom det här är DCC betyder det att du slår d3, d4, d5, d6, d7, d8, d10, d12, d14, d16, d20, d24 och d30 för att nå ditt resultat. Eftersom det är Metal så betyder tre 6or som resultat att något speciellt händer.
Andra nummret innehåller ett äventyr som heter Secrets of the Serpent Moon vilket också är tänkt att genereras fram via tabeller. Tabellerna är helt vansinniga och författaren varnar för att det kan bli alldeles för weird och gonzo och det kan riskera att bli omöjligt att fortsätta spela med rollpersonerna som drabbas av äventyret.

Eftersom det är metal har de också en egen tärningsvariant. d11. Slå en d12, får du 12 slår du om tills du inte får 12. Att du slog tolv ändrade dock resultatet, är resultatet du faktiskt får fram jämnt så Blev Saker Bättre, är det udda Blev Saker Sämre. Är det en tabell för random encounters och resultatet blev sämre? Alla i gruppen har max HP! Är det en skatt och saker blev bättre? Maxa värdet på något!

Det är ett bra fanzin, men absolut inte för alla. Metal-biten gör det antagligen svårsmält för många och DCC-riktningen skapar visst konverteringsbehov om det inte är ens systemval. Jag gillar det som sagt, men skulle nog aldrig ge mig på att ta metal-biten hela vägen. Släng in lite lagom mängder fånigheter och fokusera mer på stämingsfull metal åt Doom-hållet däremot så är jag nog på.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag köpte JamesMals nya Empire of the Petal Throne-fansin:

The Excellent Travelling Volume
Print
EPT
http://grognardia.blogspot.se/p/blog-page.html

28 sidor i a5-ish storlek. Det är ett väldigt snyggt layoutat fansin, och illustrationerna är väl gjorda. Texterna är välskrivna och relativt ekonomiska. Första numret bjuder på ett gäng uppdragsgivare, en ny klass, nya monster, nya magiska föremål och ett kortare äventyr. Uppdragsgivarna är ganska användbara, vissa mer än andra. Klassen, Shaman, som är en slags "vild" magiker, är väldigt bra och är antagligen något jag skulle ha med i en EPT-kampanj. Varelserna är helt ok, medan de magiska föremålen är skitbra och går att sno till vilken rollspelskampanj som helst nästan. Äventyret är väl gjort antar jag, och har en ganska cool premiss, men är tyvärr otroligt tråkigt och verkar skittråkigt att faktiskt spela. Man kan kanske sno kartan och premissen för vad som pågår där, men innehållet i rummen är bedövande tråkigt.
 
Top