Nekromanti OSR för nya rollspelare

talgboll

Rollspelskollektivet
Joined
24 Apr 2014
Messages
242
Jag tänkte testa att spela lite rollspel med två som aldrig spelat innan. Efter en liten sondering verkar OSR/OSG vara det de skulle kunna tänkas gilla (grottröj som liknar datorspelshack'n'slash). Om jag nu ska smida medan järnet är varmt, vilket gratis digitalt spel (svenska eller engelska) ska jag välja? Det behöver vara korta enkla regler så jag orkar/hinner läsa in mig och det ska finnas gratis digitala simpla dungeon crawl-äventyr de kan testa.

LotFP verkar bra men spretigt. Inte direkt fantasy eller grottslakt. D&D 5 finns ju basic rules till men finns det äventyr någonstans? Sen har jag hittat Dungeon Slayers och Basic Fantasy som har både regler och äventyr för gratis nedladdning.

Vad hade ni valt?

Tack på förhand!
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Om du vill ha ett spel som är gjort för hack'n'slash så är 5e betydligt bättre än OSR-spelen som ju är gjorda för en spelstil där grottkrälandet går mer ut på att undvika hackandet och slashandet än att uppleva det. Vill du ha enkla regler så rekommenderas då Basic-versionen av 5e. Googla på 5e adventure så hittar du en hel del gratis. När du känner dig bekväm med regelsystemet och vad som gör monster intressanta i det så finns det gott om gratis äventyr till äldre D&D-versioner som kan konverteras utan större huvudbry.
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,036
Location
Carapalea
Jag skulle vilja slå ett slag på min egen trumma och föreslå Queens and Quests. Som är ett väldigt, väldigt avskalat OSR. Dock så har jag inga exemplar kvar av första tryckningen och kommer inte trycka fler förens efter nyår. Så kan du vänta tills efter nyår så. Dock är det inte helt gratis i nuläget.

Men annars så föreslog Nässe Svärd och Svartkonst som också är ett liknande spel, men inte lika avskalat. Jag spelade det på Grottröj 12 och tyckte det verkade kul.
 

talgboll

Rollspelskollektivet
Joined
24 Apr 2014
Messages
242
Tack alla! Jag testar Svärd & Svartkonst. Svenska ökar tillgängligheten men annars såg Dungeon Slayers tilltalande ut. Till saken hör att denna genre inte alls är något för mig, så jag kommer nog inte vara kritisk till något spel annat än om det är för regeltungt. Enkla och korta regler och lättförberedda äventyr är ju ett gigantiskt plus om man bara vill testa på.
 

talgboll

Rollspelskollektivet
Joined
24 Apr 2014
Messages
242
Ångrar nog mig haha Verkar lite omständligt. Dungeon Slayers verkar enklare. Vi får se :)
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
Varför ska du spelleda OSR när det inte ser ut som att du gillar osr och det inte verkar vara vad dina spelare vill ha?

Köp D&D 5E startboxen. Äventyret som följer med räckte till min grupp i fem-sex möten. Slagsmål som går att vinna. Rollpersoner som känns som hjältar. Ett inte helt ogenomtänkt äventyr som läger på mer och mer regler till sl för varje del.
Det finns färdiga gubbar.
Alla blir glada.

Inte är den så dyr heller.

Bor du i Stockholm kan du till och med få LÅNA min box om du har tid att komma förbi mitt jobb nån dag i vekan.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
Men för att gå över till ursprungsfrågan. Jag spelledde LotfP och äventyret Tower of the Stargazer när jag spelade rollspel med icke-rollspelare senast. Det gick jättebra. Det är vad jag själv skulle välja att göra igen.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
När jag kör OSR blir det oftast Labyrinth Lord eller LotFP.

Eller Fantasy! (och RQ) såklart. om men räknar in icke-ODD i begreppet.
 

Fridigern

Swordsman
Joined
23 Sep 2014
Messages
404
Jag tror det rätta är att köra en rules-light version av Svärd och Svartkonst, där de får göra gubbar på Rang 6 eller något och köra ett nybörjaräventyr, så att de iallafall slipper att dö i striderna men ändå för prövat att fightas ordentligt. Apgudens Tempel från S&S var bra!
 

talgboll

Rollspelskollektivet
Joined
24 Apr 2014
Messages
242
Varför ska du spelleda OSR när det inte ser ut som att du gillar osr och det inte verkar vara vad dina spelare vill ha?
Du missförstår. Jag skrev att det är nog det de gillar, då de ibland gillat hack'n'slay-datorspel. Jag gillar det inte nej men viktigast är ju vad spelarna vill, särskilt om de nu ska testa första gången :)

Jag tänker inte köpa något som eventuellt bara kommer spelas en gång och som jag inte själv tycker om men tack för erbjudandet att låna <3
 

talgboll

Rollspelskollektivet
Joined
24 Apr 2014
Messages
242
Läst typ allt i Dungeonslayer nu (utom magi, massa traits, utrustning etc) och det verkar vettigt. Finns superenkel liten kampanj med i grundreglerna, som i sin tur är hyfsat enkla, tycker jag.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
talgboll;n134627 said:
Du missförstår. Jag skrev att det är nog det de gillar, då de ibland gillat hack'n'slay-datorspel. Jag gillar det inte nej men viktigast är ju vad spelarna vill, särskilt om de nu ska testa första gången :)
Men, som Chrull påpekade så är ju OSR inte alls likt hack n' slash? OSR är mer likt Thief än Diablo, för mig som inte spelat dataspel på ett decennium. Vill du ha hack n' slash så borde du ju köra ett spel anpassat för den genren, som DnD5, kan jag tycka.
 

talgboll

Rollspelskollektivet
Joined
24 Apr 2014
Messages
242
Genesis;n134630 said:
Men, som Chrull påpekade så är ju OSR inte alls likt hack n' slash? OSR är mer likt Thief än Diablo, för mig som inte spelat dataspel på ett decennium. Vill du ha hack n' slash så borde du ju köra ett spel anpassat för den genren, som DnD5, kan jag tycka.
Alltså, tack för all omtanke men jag har läst regler och äventyr till Dungeonslayer och det är precis det jag letat efter. De ska oseriöst och med glimten i ögat testa på rollspel lite snabbt. DnD5 har också gratisregler (dock mycket svårare att hitta gratisäventyr) men bara basicreglerna är massiva i jämförelse.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Ja, det går säkert också bra, förutsatt att man börjar med lite högre level, antar jag. Grejen med OSR är ju att rollpersoner dör som flugor, efter vad jag fattat, men när man kommer upp i levlarna är det nog inte så längre.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Dungeonslayers verkar inte ha särskilt mycket att göra med det vi vanligen kallar OSR-spel eller rörelsens grundfilosfier och verkar mycket riktigt vara byggt för hack n slash. Så det passar säkert utmärkt! Lycka till!
 

vandraren

Swordsman
Joined
17 May 2002
Messages
453
Location
stockholm
Jag skulle föreslå Fantasy! om du vill ha OSG på svenska. Ett enkelt regelsystem med en hel del färdiga äventyr/dungeons.
Spelet har också en kortfattad kampanjvärld om man skulle känna att man behöver det.
Dessutom finns det en ny version av spelet ute nu (som jag inte hunnit köpa ännu).
 

Godzillikles

Veteran
Joined
22 Oct 2013
Messages
157
Location
Skaraborg
Jocke;n134474 said:
Men för att gå över till ursprungsfrågan. Jag spelledde LotfP och äventyret Tower of the Stargazer när jag spelade rollspel med icke-rollspelare senast. Det gick jättebra. Det är vad jag själv skulle välja att göra igen.
Då undrar jag: Dog någon redan vid dörren? Är nyfiken på isåfall hur en icke-rollspelare reagerar.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
Godzillikles;n134865 said:
Då undrar jag: Dog någon redan vid dörren? Är nyfiken på isåfall hur en icke-rollspelare reagerar.
Såklart någon dog redan vid dörren. Men han var med i min gamla spelgrupp från mellan/högstadiet och håller än idag på med warhammer och andra brädspel - så han gick ut i köket och slog lite nya tärningar för att återvända som sin rollpersons yngre bror.
i övrigt gick det så här: http://www.boningen.org/archives/rollspel/stjarnspejaren-en-osr-spelrapport
 
Top