D&D OSR Dual Class

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Att dual och multiclass följer helt olika regler tycker jag är ett dåligt beslut som skapar fler problem än det löser.
Det är lite vad jag kommit fram till.
Men med tanke på att det finn över 200 OSR-spel tänkte jag att det kanske finns någon som löst problemen.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Eftersom t ex magic-users börjar spelet vid relativt hög ålder, typ 30-35, jämfört med ca 17-18 för en krigare, eftersom vederbörande måste lägga i princip hela sin ungdom på att vara magikerlärling, ska vi då tänka att en tredje rangens tjuv kan skifta till första rangens magic-user på någon vecka? Någon månad? Några år?
Jupp, det är ett annat problem.
Spelar man t.ex. GURPS, som är ett point buy-system, måste en person som vill lära sig magi först lära sig "magery" som kan beskrivas som den egenskap som krävs för att kunna använda magi.
Eftersom en GURPS-magiker måste lära sig massor med bakgrundsförmågor innan de kan börja använda magi har de inte "råd" att lära sig stridstekniker och blir därför sämre på att slåss än en GURPS-fighter.
En GURPS-fighter som vill lära sig magi måste först lära sig de bakgrundsförmågor som krävs för att kunna använda magi, vilket tar tid (och känns realistiskt).

En DnD/OSR-fighter som vill lära sig magi borde rimligtvis gå i lära hos en magiker i ett magikertorn i... säg 5 år.
Vad ska övriga rollpersoner göra under tiden?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
En DnD/OSR-fighter som vill lära sig magi borde rimligtvis gå i lära hos en magiker i ett magikertorn i... säg 5 år.
Vad ska övriga rollpersoner göra under tiden?
Timewarp. När fighter är klar med sin lärlingsperiod hos en magiker skickar magikern tillbaka dem fem år i tiden för att möta upp sina kumpaner som inte upplevt att det förflutit någon tid.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Inte helt relaterat till ämnet men denna diskussion fick mig att tänka tanken att man skulle ha ett system med race as class och tvinga alla att starta som multiclassade med en "vanlig" klass och en rasklass. Finns det något spel som är uppbyggt så?
På det svarar jag "nja"
I DnD3 hade "mäktigare raser" något som hette level adjustment.

Ex: säg att man vill spela en bugbear. Den har 3 HD, men den har även +1 level adjustment. Det betyder att man började som en bugbear från monster manual med 3 HD, men +1 level adjustment betyer att man började på level 4 (man började med 6000 xp) och inte förrän vid character level 5 (10000 xp) kunde man ta sin första class level.

Det kom t.o.m. en bok, Savage Species, som lät monster börja på level 1. Så man kunde börja som en bugbear på level 1 och bara ha 1 HD, vid level 4 var man på samma nivå som Bugbear i Monster Manual.

Detta fungerar för alla raser/monster som har MER än 1 HD.
För raser med bara 1 racial HD, som människa, alv, dvärg - så började man direkt som den klass man valt.
Det är inte så svårt att husregla att människor, alver och dvärgar börjar som sin ras vid level 1 och inte blir sin klass förrän vid level 2.

Det hela förutsätter givetvis att man spelar DnD3, eller ett OSR-spel med xp-tabell liknande DnD3. :)
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag kom på ett problem med dual class RAW som jag missat.

Säg att jag spelar DnD3. Xp-tabellen ser ut så här: 0/1000/3000/6000/10000/15000.
Säg att jag är en level 3 fighter med 3000 xp och bestämmer mig för att nästa level ska jag bli wizard.
Inga problem, när jag har 6000 xp blir jag character level 4 och är en fighter 3 / wizard 1.

Låt oss göra samma sak i ADnD:
Fighter xp: 0/2000/4000/8000/16000
Magic-User xp: 0/2500/5000/10000/20000
Säg att jag är en level 3 fighter med 4000 xp och vill bli magic-user....
Då blir jag bara en level 3 fighter med 4000 xp och en level 1 magic-user med 0 xp.
Det kostar mig alltså inga xp att få den första magic-user leveln.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,476
Location
En mälarö
På det svarar jag "nja"
I DnD3 hade "mäktigare raser" något som hette level adjustment.

Ex: säg att man vill spela en bugbear. Den har 3 HD, men den har även +1 level adjustment. Det betyder att man började som en bugbear från monster manual med 3 HD, men +1 level adjustment betyer att man började på level 4 (man började med 6000 xp) och inte förrän vid character level 5 (10000 xp) kunde man ta sin första class level.

Det kom t.o.m. en bok, Savage Species, som lät monster börja på level 1. Så man kunde börja som en bugbear på level 1 och bara ha 1 HD, vid level 4 var man på samma nivå som Bugbear i Monster Manual.

Detta fungerar för alla raser/monster som har MER än 1 HD.
För raser med bara 1 racial HD, som människa, alv, dvärg - så började man direkt som den klass man valt.
Det är inte så svårt att husregla att människor, alver och dvärgar börjar som sin ras vid level 1 och inte blir sin klass förrän vid level 2.

Det hela förutsätter givetvis att man spelar DnD3, eller ett OSR-spel med xp-tabell liknande DnD3. :)
Fast det där är inte riktigt vad jag menade. Jag kanske var otydlig. Jag menar alltså ett spel där man t ex kan ha en figur som är Halfling-Fighter lvl 3/3.

Vet dock inte vilken xp-modell för multiclassande jag skulle föredra. Den från AD&D där man skulle splitta xpn lika mellan yrkesklassen och rasklassen eller D&D3 där man utgår från character level och väljer vilken klass man vill höja när man levlar.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Fast det där är inte riktigt vad jag menade. Jag kanske var otydlig. Jag menar alltså ett spel där man t ex kan ha en figur som är Halfling-Fighter lvl 3/3.

Vet dock inte vilken xp-modell för multiclassande jag skulle föredra. Den från AD&D där man skulle splitta xpn lika mellan yrkesklassen och rasklassen eller D&D3 där man utgår från character level och väljer vilken klass man vill höja när man levlar.
OK
Att multiklassa halfling/Fighter finns som optional rule i OSE som @Dante skrev.
Men om jag förstod dig rätt så menar du att man MÅSTE multiklassa race/class OCH att det skulle finnas ytterligare en racial class som heter "Human".
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,833
Location
Stockholm
[…] Jag menar alltså ett spel där man t ex kan ha en figur som är Halfling-Fighter lvl 3/3.
I de flesta OSR-spel med race as class är Halfling redan en sorts fighter, så just den kombon känns inte helt optimal.

Man (dvs. min-maxare) vill ju välja classes som är bra på olika grejer, eftersom man i allmänhet får välja det bästa från varje class (undantaget smyg och göm-förmågor från classes med armor-restriktioner).
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,476
Location
En mälarö
OK
Att multiklassa halfling/Fighter finns som optional rule i OSE som @Dante skrev.
Men om jag förstod dig rätt så menar du att man MÅSTE multiklassa race/class OCH att det skulle finnas ytterligare en racial class som heter "Human".
Precis. Det var tanken. Sin rasklass får man automatiskt när man väljer ras och till det väljer man sedan en yrkesklass. Att bara ha en rasklass skulle vara för commoner-NPCer.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Kan du utveckla?

Det låter som multiclass i ADnD, där man är två klasser samtidigt, xp delas mellan de två klasserna och när man får tillräckligt mycket xp för att levla i en klass så gör man det.
Jag tittade på det igen, och nu tyckte jag inte det verkade så imponerande. Det är ett väldigt enkelt system som kombinerar vissa specifika klasser, bara, med några specialregler för de kombinationerna. Och som gör det långsammare att stiga i graderna.

M&M är en B/X-klon och jag hade inte sett denna typen av regler för den typen av OSR-spel innan.
Idag skulle jag nog snarare titta på OSE.
 
Top