D&D [OSR] Att fylla på (mega)dungar

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Jag utkämpar just nu en hård kamp mellan min inre blorbare och min inre regissör ...

Jättebra tråd, tack för alla svar.
Jag fattar vad du menar, men ska man megadungeonspela i 100 spelmöten tror jag att många specifika tabeller kan vara lösningen som ger dig lite regisseras blorb snarare än 100 restocks som bara ledde till ytterligare en strid (eller aldrig märktes av för att det skedde 10 rum bort).

Så några (nestlade) tabeller med lösa beskrivningar kanske? Med resultat som:

* En försvagad maktspelare/faktion har plötsligt försvagats ytterligare när de/n förråtts av tidigare allierad som utnyttjar tillfället. Territoriet har nu bytt händer.
* En annan grupp äventyrare har tagit sig in i ett rum i närheten av där spelgruppen avslutade senast (slump fram exakt rum). Äventyrarna öppnade en för spelgruppen okänd/otillgånglig passage, antingen genom att hitta hemliga vägar eller att gräva eller slå sig fram. Oavsett är vägen fortfarande öppen och eventuellt är rummet nu plundrat.

du behöver då tolka vad som händer så att det funkar med vad som hänt och vad som gjorts tidigare.
Stryk också alla resultat och ersätt dem med nya när du använt dem.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Ni har kanske glömt den här tråden, men inte jag.

Så att The Alexandrian - ständigt denna vessla - skrev en bra post om fraktioner och återbefolkning, typ det som @chrull hade som punkt 2 en av posterna på första sidan, så jag snodde ihop följande system:

OBS! Innehåller spoilers för Caverns of Thracia!

 

Attachments

Last edited:

.Per.

Rollspelsverket
Joined
3 Feb 2018
Messages
410
Läste megadungar på fyllan, lät mycket roligare! Men ok, men nej säger jag. Fyll inte på.Visst folk kan vandra runt, lämna saker efter sig. Ni öppnar en port och längre bort är det är nu en fight om en bro mellan två fraktioner, för ni slog ut den som vakta den sist ni var här osv. Men annars gör bara som i Maze of the Blue Medusa. Det finns totalt 18 The Chameleon Women och de går runt i grupper om 1D6+1 och när de är döda STRYK DEM FRÅN TABELLEN, ERSÄTT DEM INTE! OSR, blorb - just go! Döda regissören inom dig.
 
Last edited:

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Det finns totalt 18 The Chameleon Women och de går runt i grupper om 1D6+1 och när de är döda STRYK DEM FRÅN TABELLEN, ERSÄTT DEM INTE! OSR, blorb - just go! Döda regissören inom dig.
Fast i en del sammanhang är det väl blorbigt att fylla på? Världen är inte statisk, det dyker upp andra äventyrare eller vandrande monster som flyttar in om man drar sig tillbaka till byn en vecka för att fylla på förråden och plåstra om skadorna.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Fast i en del sammanhang är det väl blorbigt att fylla på? Världen är inte statisk, det dyker upp andra äventyrare eller vandrande monster som flyttar in om man drar sig tillbaka till byn en vecka för att fylla på förråden och plåstra om skadorna.
Jag håller med. Blorb kan innehålla fylla på, men man måste så klart har tydliga procedurer. Tror dock att det är svårt att skriva ett sådant system som inte innehåller ett rätt stort inslag av domar-godtycke, då det finns så många variabler. Systemet jag har gjort lämnar t ex ett stort utrymme för min inre regissör, framförallt i termer av vad som händer på kartan (vilka rum som påverkas).
 
Last edited:

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
En idé som tydligen fanns i gamla DnD är att det går lika mycket tid i spelvärlden som i riktiga mellan spelmötena. Så har man en veckas uppehåll går det en vecka i spelvärlden. Fördelen är att det borde gå att simulera påfyllningen i steg om en dag, utan att det blir så administrativt jobbigt. Har man ett längre uppehåll i spelandet så händer mer, men man har ju också längre tid på sig att slå på tabeller etc för att skapa dynamiken.

Man kan ju lösa det med allt från att simulera en dag, varje dag, till att samla ihop alla dagar till dagen innan spelmötet och köra all simulering då.

Apropå regissering mellan spelmötena och blorb så vill jag minnas att idealet ändå är att preppa innan man vet vilka rollpersonerna är, så att man inte medvetet eller omedvetet preppar specifikt för dem. Och då tänker jag att det är bättre att göra det statiskt enligt en tabell som är preppad i förväg. Beroende på hur hårt man blorbar vill säga.
 

.Per.

Rollspelsverket
Joined
3 Feb 2018
Messages
410
Denna tabell skriven av David Bowman kör megadungen Stonehell med:
Roll on the table in-between adventures to determine if a room the PCs have previously explored has become home to new monsters
and treasure. If the table indicates that a monster has taken up residence in the room, the Labyrinth Lord may either select a monster type chosen from those who live nearby, roll randomly on the Wandering Monster table for that level, or choose a new monster type from the Labyrinth Lord
Revised rulebook. If the result is for a monster and treasure, he may use the method above to determine the monster type and then either use that creature‘s Hoard Class to generate the treasure present or roll on the Unprotected Treasure Table (Labyrinth Lord Revised p.124). The Unprotected Treasure Table is also used if the room is empty, but a hidden treasure is indicated.

Sen går Michael in på att göra samma sak över en större yta så man slipper dice:a varje rum alternativt att delar av grottan rämnat, väggar slagits sönder in till andra delar osv. Här blandas tabeller och regisserande - allt är tillåtet.
David Bowman.png
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Denna tabell skriven av David Bowman kör megadungen Stonehell med:
Roll on the table in-between adventures to determine if a room the PCs have previously explored has become home to new monsters
and treasure. If the table indicates that a monster has taken up residence in the room, the Labyrinth Lord may either select a monster type chosen from those who live nearby, roll randomly on the Wandering Monster table for that level, or choose a new monster type from the Labyrinth Lord
Revised rulebook. If the result is for a monster and treasure, he may use the method above to determine the monster type and then either use that creature‘s Hoard Class to generate the treasure present or roll on the Unprotected Treasure Table (Labyrinth Lord Revised p.124). The Unprotected Treasure Table is also used if the room is empty, but a hidden treasure is indicated.

Sen går Michael in på att göra samma sak över en större yta så man slipper dice:a varje rum alternativt att delar av grottan rämnat, väggar slagits sönder in till andra delar osv. Här blandas tabeller och regisserande - allt är tillåtet.
View attachment 10887
Exakt samma tabell finns för övrigt i Barrowmaze. Tror den kommer från B/X-reglerna?
 

.Per.

Rollspelsverket
Joined
3 Feb 2018
Messages
410
David Bowman har inte skrivit i B/X men denna finns i expert:
 

Attachments

Top