Nekromanti Osprey?

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Är det någon mer än jag som har fastnat lite för Osprey-böckerna? Finns det någon svensk återförsäljare? Vilka av böckerna tycker ni är bäst? Finns det några att se upp?
Personligen är jag mest intresserad av de som behandlar de Amerikanska inbördeskriget.
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,154
Location
Uppsala
Dom är riktiga pärlor. Ett snabbt sätt att få en bra överblick över ett truppslag/en kampanj/ett slag utan att gå in på för jobbiga detaljer. Enligt recensioner jag läst så har de en del fel i sig, både vad gäller bilder och text, men felen är färre och mindre än i populärvetenskapliga tidskrifter.

Min favorit hittills har varit Conquistadorerna, det var ett område som jag var rätt okunnig om så det var lärorikt. Dessutom kunde jag genast se en lång rad äventyr framför mig.
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Ospreytitlarna kan vara en blandad påse. Det finns de som är ypperliga sammanfattningar av specifika militära ämnen, och andra som man inte bör peta på ens med en tremeterspinne. Generellt sett så håller de god klass, men det kan vara idé att kolla recensioner på t.ex. Amazon.

- Björn (har 50 Ospreyböcker i hyllan)
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Kan du tipsa om några specifika favoriter? Vet du vilka som är mindre bra?
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"Vilka kulturområden och perioder är du intresserad av?"

Allt. :gremsmile:
Men just nu framförallt det amerikanska inbördeskriget och annan amerikansk historia fram till 1900-talet.
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Tyvärr har jag inga tips på ACW-titlar. Om det är någon specifik titel inom perioden 800-1500 du undrar över, så kan jag svara.
 
Top