Ospelbara älsklingar

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Jag tror att GWB var mitt första möte med spel som inte ger rollpersoner anpassade för klassiskt gruppspel. Nobilis-rollpersoner känns väldigt mycket som enskilda ädlingar för vilka det inte riktigt faller sig naturligt att samlas till en traditionell "äventyrargrupp". I den mån en Nobilis ingår i ett party så är det nog den sorts party där man dricker änglasvett ur guldpokaler och snortar krossade drömmar genom ihoprullade flygande mattor.

Det är nog lite därför jag associerat till Apocalypse World, som för mig känns mer anpassat till såpass självständiga rollpersoner…
Fast varje ädling ingår ju i en explicit grupp på typ 2-6 ädlingar som tillhör samma imperator. Så äventyrargrupper är ju direkt inbyggt i spelet på ett annat sätt än i AW.

@Sodivra och @Pilzeman skrev ju för övrigt Ett PbtA-hack till Nobilis, men jag vet inte om det någonsin blev klart.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,610
Location
Rissne
Fast varje ädling ingår ju i en explicit grupp på typ 2-6 ädlingar som tillhör samma imperator. Så äventyrargrupper är ju direkt inbyggt i spelet på ett annat sätt än i AW.
Absolut, men det betyder ju inte att de rollpersoner man skapar, som individer, är välanpassade för att passa ihop i en äventyrargrupp. Åtminstone jag upplever att systemet och mytologin uppmuntrar mig att skapa betydligt mer självständiga rollpersoner än vad t.ex. D&D, CoC eller Coriolis gör.

@Sodivra och @Pilzeman skrev ju för övrigt Ett PbtA-hack till Nobilis, men jag vet inte om det någonsin blev klart.
Jag har tillgång till deras dokument och om jag ger Nobilis ett försök någon gång så blir det nog med basis i det, tror jag.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Little Fears. Ett spel som så väl fångar temat och gör det bra, men jag vet inte hur jag skulle få till en vettig spelsession.

Å andra sidan, för närvarande spelar jag bara brädspel, så korrekta svaret är väl "Hela min spelhylla"...
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,004
Location
Umeå
Nobilis får mig alltid att tänka på Nine Worlds och pepp att spela det, men det ligger extremt nära ett ospelbart spel för mig. Det är en rätt flummig spelvärld, rätt flummiga regler, det är ett väldigt fokus på settingen på ett väldigt koolt sätt förvisso, men jag har hela tiden känslan att vad Nine Worlds "är" ligger lite bortom hur väl jag förstått det. Men åh älskar det trots min bristande förståelse.
 
Last edited:

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Trots en del rannsakan så tror jag faktiskt inte att jag har några ospelbara älsklingar. Jag har spelat eller spellett i runda slängar 90% av min spelhylla (och då förstår ni också att jag inte är någon större samlare heller - äger knappt inget "bara för att"). Det närmaste jag kan komma på är Mouse Guard, vars serieböcker jag verkligen gillar, men där helt enkelt inte går igång på att spela mus. Men då är ju serien en älskling, inte rollspelet.

Det har nog dels att göra med att jag är petig med vad jag vill spelleda, alltså att jag skaffar mig få älsklingar till att börja med, samt att jag vid det här laget känner mig superbekväm med att dekonstruera ett spel eller setting och kasta ut eller ersätta det som inte passar mig. Settingfavoriter som Artesia och Noir har fått leva med ganska omild behandling från min sida. Det förstnämnda har regler som jag inte skulle sätta i kategorin spelbara, samt att jag har som vana att lyfta ut allt som har med karaktären Artesia ur settingen. Noir har habila regler som jag helt enkelt växt ifrån.

Det är något med rollspel som är en kombination av väldigt verklighetsfrämmande, utgår från obskyra inspirationskällor och/eller erbjuder väldigt fria ramar. De kan trigga dig något oerhört, men de kommer med sina utmaningar - som att hitta likasinnade att spela med, sedan förstå hur de ska spelas och till sist hitta någon slags kohesion mellan spelgruppens karaktärer. Insatsen att spela kan bli väldigt hög. Ta ett spel som Star Wars, vilket definitivt är verklighetsfrämmande men där inspirationskällorna är lättillgängligt allmängods. Jämför det med spel som Tékumel, Transhuman Space och Eclipse Phase, som tickar av åtminstone de första två ovan, och Nobilis som nog tickar alla tre.

Tékumel har jag spellett, men det spelets märkliga, gedigna och unika världsbygge gör också att jag inte kommer plocka upp det igen. Nobilis har jag spelat en öppen och wacko kampanj i. Den bjöd på massor av anekdotiska ögonblick men inte så mycket djup. Transhuman Space och Eclipse Phase har båda lockat mig, men jag har inte plockat upp dem just på grund av insatsen.
 
Top