Nekromanti OSG/OSR-relaterade filmtips?

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Ja ... Precis det som rubriken säger, jag vill ha filmtips a la OSG/OSR.

MEN NEJ, filmen måste absolut inte vara bra i sin helhet eller något sådant. Först och främst tänker jag sikta på att kötta igenom trailers, klipp och sådant för att hämta så mycket cool inspiration jag kan till mitt spelledande av Fantasy! och liknande rollspel.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,567
Season the witch är en perfekt OSR film. En äventyrar grupp ledda av ex-korsriddarna Ron Pearlman och Nicolas Cage måste eskortera en ung kvinna till ett kloster där de kan avgöra om hon är en häxa genom pestsmittade Europa. På vägen råkar de ut för flera random encounters medan saker blir mer och mer konstiga. Väldigt Lamentations of the flame princess.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,567
Ironclad från 2011 är också en rätt bra. En liten äventyrargrupp slår sig samman för att försvara ett fort ifrån en ond prins och han onda viking minions. Ganska säker på att jag spelat i det här scenariot...
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,209
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Dark Kingdom: The Dragon King (Ring of the Nibelungs) (lätt en av de bättre (=mindre dåliga) filmerna på den här listan, i synnerhet har den det bästa soundtracket av kanske alla fantasyfilmer någonsin, featuring en virtuell kavalkad av gräddan inom neo-medieval, såsom Faun, Therion, Estampie, Blackmore's Night, Corvus Corax och till och med Qntal)

Lodoss Wars (alla versioner, fortfarande de helt överlägset bästa D&D-filmatiseringarna)
Pathfinder (töntversionen med Cthulhu-vikingar)
alla Uwe Boll-fantasyfilmer...
Vikingdom (malaysisk vikingafilm, inte så illa som det låter)
Krull
Bilbo (alla versioner)
Dragonslayer
The Black Cauldron
300 + Rise of an Empire
Clash of the Titans (alla versioner)
och alla kalkoner typ Eragon, Minotaur, Sinbad the Fifth Voyage, Dungeons & Dragons-filmerna, Kull the Conqueror, och allt annat med fantasy-tema som har antingen Kevin Sorbo eller The Rock i sig.
Arfert said:
JA, Krull! Toppenrulle. Men pestflagg på Vikingdom... brrrr... ofattbart usel. Men det beror troligen att jag hatar dålig cgi. Bättre med dåliga modeller och analoga effekter.
Ymir said:
jag tyckte basically Vikingdom hade dassiga skådespelare och medioker produktion etc, men bitvis väldigt balla idéer rent konceptuellt, och jag älskade hur filmen bara direkt etablerade att hjälten var den typ av mytologiskt episk snubbe som liksom har personliga relationer med gudarna.
 

pjuppe

Veteran
Joined
11 Jun 2008
Messages
188
Jag vet inte om det är rätt eller inte men jag är ganska förtjust i "Solomon Kane"-filmen. Ignorerar man backstoryn som filmen vill ha så blir den bara bättre.

"13:e krigaren" måste väl också fungera?
Ymir said:
13:e krigaren är för...bra...för OSR. Eller ja, den här 'Sju samurajerna'-premissen känns som den passar bättre i mer 'realistiska' regelparadigm, typ, jag vet inte, Eon? Där man liksom räknar utmattning och grejer. Men med det sagt, rent inspirationsmässigt kan förstås allting funka.
 

Cyberhest

Konträr kverulant
Joined
24 Jan 2006
Messages
465
Location
Stockholm
Jag skulle säga att Ray Harryhausens filmer tillhör fantasyrollspelandets absoluta kanon, inte minst om man ser till vad som inspirerade Gary Gygax när han gjorde Dungeons & Dragons osv. Framförallt älskar jag hans Sinbad-filmer (som, lite kontraintuitivt, börjar med "The 7th Voyage of Sinbad från 1958 samt klassikern Jason and the Argonauts. Farliga monster, hisnande äventyr, luriga trollkarlar och magiska skatter utlovas!
Voldstagg13 said:
Jason and the Argonauts och Clash of the Titans! Harryhausen animates my dreams...
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,567
pjuppe;n44374 said:
Jag vet inte om det är rätt eller inte men jag är ganska förtjust i "Solomon Kane"-filmen. Ignorerar man backstoryn som filmen vill ha så blir den bara bättre.

"13:e krigaren" måste väl också fungera?
Solomon Kane filmen är ganska perfekt OSR. Dock inte lika mycket som originalen, eller fan filmerna baserade på originalen. Det här är vad OSR D&D ska vara:


 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,567
Häxan här är väldigt mycket: ""20! Critical hit! Fuck your boss monster!"

 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,180
Ladyhawke
Flesh+Blood
Labyrinth (egentligen lite för gullig för att platsa, men en del idéer kan nog en dungeonkonstruktör stjäla)
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
OSG? OSR?
Tomatalven said:
En genre av rollspel som antingen är eller imiterar 70-80-tals D&D och liknande.
Rhodryn said:
Ok, tackar.

Men vad står förkortningarna för? Rent spontant med vad du sagt tänker jag typ... "oldschool" och Game eller Roleplay eller något... men eftersom det är bara spekulationer så känner jag att jag behöver få det konfirmerat.

Har googlat litegran och där är massor av grejer som har samma förkortning. XD
kloptok said:
OSG står för Old School Gaming, och är nog inte en speciellt vanlig förkortning (finns den explicit någon annanstans än i Fantasy! ?). OSR står oftast för Old School Renaissance. Kan också stå för Old School Roleplaying, eller Oh Shit Run.
JohanKarlsson said:
Rhodryn said:
Cool. Tackar.

Tycker att jag nästan alltid är efter på en massa förkortningar i de olika scenerna jag håller till i, så när jag kan/kommer ihåg försöker jag upplysa mig själv. XD
 

Cieylor

Veteran
Joined
18 Jan 2014
Messages
150
Om det inte måste vara bra filmer så... De här känns spontant rätt old-school-äventyriga:

Black Death
Beowulf i olika tappningar
Dragonlance-filmen (tecknat)
Dragonslayer
Fire and Ice (den tecknade från 80-talet)
Knights of Bloodsteel
Korgoth-piloten (tecknat)
Legend
Mutant Chronicles (om Krull kan få vara med så...)
Outlander
Ronal the Barbarian
SAGA - Curse of the Shadow (diverse annat från Arrowstorm platsar nog med)
The Gamers-filmerna
Your Highness

Sen finns det en massa klassisk Sword & Sorcery som ännu inte har nämnts, typ:

Barbarian (den med Michael O'hearn)
The Barbarians (den med The Barbarian Brothers)
Ator-filmerna
Beastmaster-filmerna
Deathstalker-filmerna
Gor-filmerna
Conquest
The Warrior and the Sorceress
The Archer and the Sorceress
Wizards of the Demon Sword
Yor the Hunter from the Future
Hawk the Slayer
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Yor the Hunter from the Future och Atorfilmerna är fantastiska. Mer perfekt old scholstämning är svår att hitta.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,732
Jag har hört att Aguirre, the Wrath of God lär vara en riktigt bra filmversion på ett mindre lyckat hexcrawl i jakt på El Dorado. Ser fram emot att se den nån gång framöver.
Ymir said:
Den är det bästastaste i världen. Men den är inte särskilt OSR, den är alldeles för psykologisk för det. Aguirre hade bara funkat i spel med regler för rollisars mentala tillstånd; Eon IV vore ganska perfekt.
DeBracy said:
Minst lika OSR som Eragon... :)
Arfert said:
Aguirre i Lamentations skulle funka finfint. Och Lamentations är OSR, men kan vara psykologiskt också.
 
Top