Nekromanti OSG Husregler

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag håller på och ser över husreglerna till min nya OSG-kampanj - och tänkte fråga er om hjälp.
Jag har inte spikat systemet ännu, men jag tittar på LL, LL AEC, S&W, C&C, LotFP - ungefär i den ordningen.
Jag tänkte köra Barrowmaze som är ett klassiskt grottkräl av den gamla skolan.

För att jag ens ska tänka på att ta med en husregel måste den uppfylla vissa krav:
- Den ska vara lätt att förstå och komma ihåg.
- Den ska göra spelet roligare.
- Den ska behålla OSG-känslan.

Så, vilka är/var era bästa husregler/länkar till sidor med husregler till OSG?
Medan ni tänker ska ni få ett tips av mig, en underbar sida som jag fastnade på i flera timmar: Links To Wisdom
 
G

Guest

Guest
Jag gillar D&D next advantage/disadvantage regel. Som fan faktiskt. Kommer nyttja den i Lost Vikingskampanjen om ingen blir alltför deprimerad och skär sig i armarna
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,742
Lite om fajtingstajls

  • Alla vapen gör 1t6 i skada (by the book alltså)
  • För tvåhandsvapen/tungt armborst rullar man 2 tärningar, den högsta är skadan.
  • Den som slåss med två vapen (ett alternativ öppet för tjuvar och krigare med minst 13 i Dex) får +1 på attackslag.
 

Paxen

Veteran
Joined
11 Jan 2011
Messages
91
Just nu lirar vi Basic Fantasy Role-Playing Game. Våra egna husregler är följande:

1. Krigare, Tjuvar och Barbarer kan slåss med två vapen. Det fungerar på följande sätt: Om man missar med sin attack så får man göra en extraattack med sitt offhand-vapen.

2. Du börjar med din klass fulla HP+CONmod.

3. Krigare, Barbarer och Utbygdsjägare (Ranger) kan kritta. Slår man 20 på tärningen så gör man dubbelt i skada.

4. Fummel. Slår man en 1:a så fumlar man. Egengjord fummeltabell.

5. Hamnar man på 0 Hp så får man omedelbart slå ett räddningsslag mot Death Ray med CONmod som bonus. Lyckas man så överlever karaktären.

6. Träning. Efter ett äventyr så kan rollpersonerna träna. Varje gp är värt 1 XP. Man får maximalt träna upp till närmaste level.

7. I teststadie. Håller på att bygga på ett Kraftpoängssystem. Varje magiklass (Magic-user, Clerics etc) får Kraftpoäng. Varje spell kostar ett visst antal Kraftpoäng. När Kraftpoängen är slut så måste man sova/meditera i 8 timmar. Ska betatestas nästa gång vi lirar.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,742
Giladi said:
5. Hamnar man på 0 Hp så får man omedelbart slå ett räddningsslag mot Death Ray med CONmod som bonus. Lyckas man så överlever karaktären.
Det här påminner mig att jag tillåtit save vs. death för att lyckas göra en sista handling innan man tokdör vid 0 hp. Kanske skulle införa det som en Boromir-regel: så länge du klarar dina save vs. death kan du agera i rundan, sen är det tack och goodbye.
 

Paxen

Veteran
Joined
11 Jan 2011
Messages
91
Hmmm... Det där lät rätt awesome. Den ska vi testa. Personligen som SL så har jag varit lite av en motståndare till våran egna husregel om att överleva 0 hp.

Tack för tipset =D
 
G

Guest

Guest
Giladi said:
5. Hamnar man på 0 Hp så får man omedelbart slå ett räddningsslag mot Death Ray med CONmod som bonus. Lyckas man så överlever karaktären.
Jag hatar verkligen negativa HP och death saves a la D&D 4th. Det här låter således riktigt grymt och likaså DeBracys "Boromir-regel", lite beroende på vilken känsla man vill ha.

"Boromir-regeln" adopterar jag direkt till Lost Vikingskampanjen. (i alla fall läggs den i förslagslådan) :gremlaugh:
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Hittade en regel som tydligen används av Rob Kuntz.
Istället för d20 vid ability checks slår man 3d6 (givetvis ska man slå lika eller under sin ability).
Skulle det vara en svårare utmaning slår man med 4d6 eller t.o.m. med 5d6 - på så sätt är det enkelt att modifiera svårighetsgraden.
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
Jag tycker det känns ok.

Fast jag skulle nog vända på det: varje bonde som är vid liv vid stridens slut är värd 2xp istället för varje bonde som dör är värd -2 xp.

I Dark Sun spelade vi ett encounter som hade just det upplägget. På en metanivå blev det alltså ytterligare ett taktiskt moment - känner jag mig såpass säker på att vinna att jag slutar försvara mig och börjar försvara byborna istället, eller tar jag det säkra före det osäkra och får en fattigare belöning.
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
En pisionics-regel som jag gillar (snott från Zak S).

Psi-kraften härstammar från upplevda trauman - ju sårigare du är, desto bättre.

En gång per dag kan du återuppleva ett trauma, men låta dess fysiska konsekvenser gå ut över andra. Säg till exempel att du är med om en gast som nära nog suger livet ur dig m h a någon fet specialförmåga som den har. Genom din psi-kraft kan du lagra denna förmåga och släppa lös den på någon annan.

---

Jag är ingen DnD-expert, men jag skulle nog göra två moddar:
1) du vet aldrig exakt hur abilityn fungerar. I exemplet ovan skulle du skrivit upp "suga liv, från Gast sid 23 i dödslabyrinten" Anledningen är att förmågan kanske har oförutsedda bieffekter (typ att du blir prone mot alla attacker i två rundor) som du (förstås) inte har koll på.

Däremot försvinner alla värdelösa krav (typ om gasten bara kunde göra sitt suga liv-move vid fullmåne så gäller det inte för dig - att du blivit utsatt för grejjen räcker).

2) när du använder förmågan, slå 1t6. 1-3, du kan använda förmågan igen (nästa dag). 4-5, du förlorar den lagrade förmågan. 6, du förlorar den lagrade förmågan OCH kukar ur (typ save eller svimma)
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,742
anth said:
Är det något ni kan tänka er att använda?
Är det en bra metod för DM för att få spelarna att göra som denne vill?
Nej, det är helt oförenligt med mina tankar om hur jag spela (både rollspel i allmänhet och old school-D&D i synnerhet).
 
G

Guest

Guest
DeBracy said:
anth said:
Är det något ni kan tänka er att använda?
Är det en bra metod för DM för att få spelarna att göra som denne vill?
Nej, det är helt oförenligt med mina tankar om hur jag spela (både rollspel i allmänhet och old school-D&D i synnerhet).
Håller med.
 
G

Guest

Guest
Jag hittade en gång en tabell man kunde slå på för att se vad en karaktär hade för sig när dess spelare ej närvarade. Någon som har koll på den?
 
Top