Nekromanti Oscarsgala inatt

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,443
Bästa film: "Sagan om konungens återkomst"
Bästa regi: Peter Jackson ("Sagan om konungens återkomst")
Bästa kvinnliga skådespelare: Charlize Theron ("Monster")
Bästa kvinnliga biroll: Renee Zellweger ("Åter till Cold mountain)
Bästa manliga skådespelare: Sean Penn ("Mystic river")
Bästa manliga biroll: Tim Robbins ("Mystic river")
Bästa manus: "Lost in translation" (Sofia Coppola)
Bästa manus efter förlaga: "Sagan om konungens återkomst"
Bästa foto: Russell Boyd ("Master and commander")
Bästa klippning: "Sagan om konungens återkomst"
Bästa orginalmusik: Howard Shore ("Sagan om konungens återkomst")
Bästa orginalsång: ?Into the west? ("Sagan om konungens återkomst")
Bästa animerade film: "Hitta Nemo"
Bästa utländska film: "De barbariska invasionerna"
Bästa dokumentära långfilm: "The fog of war" av Errol Morris
Bästa dokumentära kortfilm: "Chernobyl heart"
Bästa kostym: "Sagan om konungens återkomst"
Bästa makeup: "Sagan om konungens återkomst"
Bästa animerade kortfilm: "Harvie Krumpet"
Bästa kortfilm: "Two soldiers"
Bästa ljud: "Sagan om konungens återkomst"
Bästa ljudklippning: "Master and commander"
Bästa specialeffekter: "Sagan om konungens återkomst"
Bästa scenografi: "Sagan om konungens återkomst"
Elva Oscars till Return of the King. Det talas om att det skulle vara för mycket. Jag vet inte. Jag gillar filmen och det var ju "inga stora priser" de vann. Bästa Film, javisst. Bästa regi, likaså. När det kommer till skådespelarinsatser, då har inte return of the king en chans. Lite lustigt faktiskt. :gremsmile:

Finding Nemo vann helt rätt kategorin bästa animerade film. Passa er så jag inte skriver resten av inlägget på Whale. :gremtongue:

Mystic River har jag tyvärr inte sett, men den verkar bra. Samma sak med Åter till Cold Mountain. Någon som vet ifall de är värda sina priser?

Vad tycker ni annars då? Vann rätt filmer? :gremsmile:
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,197
Location
Borås, Sverige
Tja eftersom jag inte sett merparten av de nominerade filmerna så lite svårt att uttala mig om det. Men visst klart RotK förtjänar massa priser. Får bara hoppas att det nu leder till att filmbolagen gör fler högkvalitativa fantasy och science fiction-filmer... Vissa av utmärkelserna var väl ganska självklara...

Nyfiken på en sak: Fick en viss svensk terroriststämplad författare biljett till galan och blev han i sådana fall insläppt i USA?

/Ulfgeir
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Tja, de från Mystic River var rätt i alla fall. Inte för att jag sett den där Lost in Translation, men Mystic River... mums...


Storuggla, Clintan liksom!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Nyfiken på en sak: Fick en viss svensk terroriststämplad författare biljett till galan och blev han i sådana fall insläppt i USA?"

Ja, han fick en biljett till slut, men han åkte inte över eftersom risken var stor att han inte skulle släppas in i USA.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,953
Location
Knivsta
Apropå IB-affären så har den terroriststämplade svenska journalistens tidigare medarbetare, Herr Bratt, sett till att flera Brattar fått avslag från sitt inresetillstånd till USA pga sitt efternamn. Detta innan 11 september så jag antar att den amerikanska gränskontrollen alltid varit paranoid... inte så lite heller, Bratt är ju ett vanligt svenskt efternamn.
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Mystic Rivers skådespelarpriser är helt okej, även om jag personligen hade sett Johnny Depp som bästa manliga skådis och samurajen i "Den siste samurajen" som bästa manliga biroll.

Mystic River är en bra film där så gott som samtliga skådespelare gör ett utmärkt jobb. Den andra filmen du nämner har jag inte sett ännu, har för mig att den hade premiär förra veckan. Verkar inte särskilt intressant om du frågar mig, men min flickvän tycker annorlunda så jag ser den säkert när som helst...
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,443
"även om jag personligen hade sett Johnny Depp som bästa manliga skådis"

Just ja, hur kunde jag glömma att min favoritfilm inte fick ett enda pris...? Jag måste nog hålla med om att Johnny Depp borde fått pris för Jack Sparrow i Pirates of the Caribbean (eller var det inte det du menade? :gremsmile: ).

Åter till Cold Mountain verkar okej, mest med tanke på en viss vacker australiensiska med huvudroll i den filmen. :gremwink:
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Tja eftersom jag inte sett merparten av de nominerade filmerna så lite svårt att uttala mig om det. Men visst klart RotK förtjänar massa priser. Får bara hoppas att det nu leder till att filmbolagen gör fler högkvalitativa fantasy och science fiction-filmer...
Håller med in i minsta punkt.
Jag vill också säga att det här var en principiellt mycket viktig prisutdelning. Den innebär att från och med nu kan fantasy tas på allvar i mainstreamfåran.

:gremlaugh: :gremelak: :gremcool: :gremtongue: :gremgrin: :zeppelinare:
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,957
Location
The Culture
Elva Oscars till Return of the King. Det talas om att det skulle vara för mycket.
Ja, det är för mycket, men det är antagligen kompensation för att de tidigare filmerna fått för lite utmärkelser. Oscarsjuryn gillar att dela ut priser lite för sent, för att det är politiskt korrekt eller för att trösta någon stackare som ännu inte har fått det trots lång och trogen tjänst. Sammanlagt har alla tre filmerna fått så många oscars de förtjänar.

/tobias
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Om du frågar mig så tycker jag inte att Cold Mountain verkar vara något att ha. Appropå den vackra australiensiskan så ser jag hellre någon annan film hon medverkat i.

/Balderk, har naturligtvis inte brytt sig om att se filmen
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Jag tycker att Sagan om Konungens Återkomst förtjänade priserna. Jag har inte sett alla andra filmer som var nominerade (typ ingen alls faktiskt) men jag tycker att Peter Jackson och alla andra som jobbat med dem förtjänade det här, filmerna förtjänade den här avslutningen.

/Balderk, som tycker det ska bli spännande att se Peter Jacksons King Kong-film, när nu den kommer upp på vita duken
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Jag vill också säga att det här var en principiellt mycket viktig prisutdelning. Den innebär att från och med nu kan fantasy tas på allvar i mainstreamfåran."

Nä. Möjligen innebär det att Peter Jackson, J R R Tolkien och Sagan om Ringen kan tas på allvar i mainstream-fåran. Fantasy i största allmänhet kommer att fortsätta vara en nördgrej.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,957
Location
The Culture
för att hålla det On Topic... vilken av de oscarsvinnande filmerna skulle göra sig bäst som rollspel? (undantaget LOTR som redan finns)...
Det måste väl vara "Master & Commander". Hårda män som åker båt låter ju som ett rollspelsäventyr. Det finns ju ett par (antagligen utdöda) rollspel som utspelar sig i den historiska epoken.
Annars tycker jag att det finns för lite rollspel i genrerna thriller och romantisk komedi.

/tobias
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
"Jag vill också säga att det här var en principiellt mycket viktig prisutdelning. Den innebär att från och med nu kan fantasy tas på allvar i mainstreamfåran."

Nä. Möjligen innebär det att Peter Jackson, J R R Tolkien och Sagan om Ringen kan tas på allvar i mainstream-fåran. Fantasy i största allmänhet kommer att fortsätta vara en nördgrej.
Tills nästa påkostade och välgjorda fantasyfilm kommer. Jag vidhåller att filmfantasy har gått från "kan inte tas på allvar" till "kan tas på allvar". Varför? Eftersom det nu har skett.
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
[color:\\"#FF00FF\\"]


Om du frågar mig så tycker jag inte att Cold Mountain verkar vara något att ha.


[/color]

Jag såg filmen häromdan, och måste säga att jag tyckte den var mycket bra, betydligt bättre än vad jag trodde innan.

Jonny Depp borde naturligtvis fått en oskar.


[color:\\"#FF9999\\"] Den där sean penn är väl inget att ha?
[/color]
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Kkänns ju trevligt att Sagan om ringen-trilogin tog hem så många. Så det känns juu helt rätt...
De andra filmerna & deras priser är nog åxå rätt... Har inte tyvärr inte sett dem... :gremblush:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Tills nästa påkostade och välgjorda fantasyfilm kommer. Jag vidhåller att filmfantasy har gått från "kan inte tas på allvar" till "kan tas på allvar". Varför? Eftersom det nu har skett."

Det där låter ungefär som År 2001. Den skulle också göra så att sin respektive nördgenre skulle tas på allvar. Fan heller att det hände - hur långt som helst senare så är och förblir SF en nördgenre, eller i bästa fall en avstickare från action-genren. Inte ens välgjord seriös SF tas på allvar, ety det är ju SF.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Jag känner mig lite okulturell som inte sett fler filmer än "Master and Commander" och "Sagan om konungens återkomst". Det hade i alla fall känts rättvisare om inte alla elva oscars hade getts till den sista filmen utan att de hade varit lite mer jämt utspridda över hela trilogin.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Tills nästa påkostade och välgjorda fantasyfilm kommer. Jag vidhåller att filmfantasy har gått från "kan inte tas på allvar" till "kan tas på allvar". Varför? Eftersom det nu har skett."

Det där låter ungefär som År 2001. Den skulle också göra så att sin respektive nördgenre skulle tas på allvar. Fan heller att det hände - hur långt som helst senare så är och förblir SF en nördgenre, eller i bästa fall en avstickare från action-genren. Inte ens välgjord seriös SF tas på allvar, ety det är ju SF.
Det finns ingen jämförbar framgång inom SF. Den genren väntar fortfarande på sitt genombrott bland filmtyckare. 2001 var det sannerligen inte. Den fick sin specialeffektsoscar som välgjord SF brukar få, och efter ursprunglig ljum kritik fick den över åren allt bättre rykte. Inte ens den uppburna ET fick någon Bästa Film-gubbe, och floppade rejält på sin återlansering häromåret.

För all del, jag kan lika lite som du bokstavligen se in i framtiden. Men förutsättningarna för fantasyacceptans inom den hegemoniska amerikanska filmen är unikt goda nu.
 
Top