Nekromanti Osäkerhet kring critical hits …

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
När man crittar i D&D4 säger reglerna att grundskadan maximeras men att extra skadetärningar slås som vanligt.

Player’s Handbook said:
Maximum Damage: Rather than roll damage, determine the maximum damage you can roll with your attack. This is your critical damage. (Attacks that don’t deal damage still don’t deal damage on a critical hit.)

Extra Damage: Magic weapons and implements, as well as high crit weapons, can increase the damage you deal when you score a critical hit. If this extra damage is a die roll, it’s not automatically maximum damage; you add the result of the roll.
I Wizards Player’s Handbook-FAQ står dessutom detta:

Only the dice you would normally roll to calculate damage are maximized. If another bonus (like from a weapon or feat) causes you to roll extra damage dice when scoring a critical hit, those dice are rolled as normal.
Detta torde innebära att extraskada som ingår i själva attacken (ex. +1d6 med barbarens howling strike) maximeras vid en crit, men att extraskada som kommer någon annanstans ifrån (ex. roguens sneak attack eller rangerns hunter’s quarry) inte gör det.

Tolkar ni det på samma sätt, eller kör ni med att extraskada även från powers slås som vanligt vid en crit?
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,550
Location
Fallen Umber
Jag är helt säker på att jag har sett att quarry- och sneak attack-skada maximeras vid en crit, men jag har ingen direkt länk att backa upp det med. Grunden är att allt utom det som ger extratärningar vid just en crit maxas (inte det från magiska vapen eller war ring eller den där featen som gör att man gör mer critskada, men typ allt annat).
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Reglerna är väl helt klara och tydliga, såväl i grundboken som I FAQ-citatet (som ju bara är en omformulering av Extra Damage-snutten)? Alla skada utom den som explicit tillkommer för att det är en crit maximeras.

Utan att alls vilja dissa din engelska läsförståelse tänker jag ändå föreslå att min är bättre: trust me on this. Det är som med Commander's Strike: tydligt egentligen, men lätt att se varför folk får problem med det.



/Feliath — fråga Insignia bara
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Ja, du har såklart rätt.

Jag tror jag var för fast i 3.5-tänket när jag läste reglerna.

Nu när jag läste om dem är det, som du säger, klart och tydligt.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
De har i alla fall sagt i en podcast att det är tärningar som kommer från att man slagit en crit som inte maximeras, alltså i praktiken de bonusar man får från magiska vapen, eventuellt om det är nån feat jag inte har i huvudet som också ger extra tärningar.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Feliath said:
Alla skada utom den som explicit tillkommer för att det är en crit maximeras.
Justamente.

Faktiskt en rätt så enkel regel (när väl formuleringen sitter där).
 
Top