Nekromanti Orpheus!

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,419
Troligtvis inte...

Men jag gör det inte, så du får gärna berätta lite vad det handlar om och så.
 

Havoc

Swordsman
Joined
21 Feb 2001
Messages
545
Location
Stockholm
Re: Troligtvis inte...

Företaget Orpheus har lyckats utveckla en teknik att få personer att tillfälligt dö (genom nedfrysning eller meditation) och på så sätt projicera sitt medvetande i en slags andevärld (inte Shadowlands från Wraith). De projicerande männsikorna kan där interagera med spöken som av någon anledning inte lyckats passera vidare.

Spelarna är agenter anställda av Orpheus. Beroende på personlighet (nature) så har de olika krafter i andevärlden, de krafter som deras spöke hade haft om de varit döda. Det finns även möjlighet att spela spöken som av någon anledning sammarbetar med Orpheus.

Det här är naturligtvis bara början. Något mycket större och mörkare än den något lättsamma Ghostbusterskänslan som kan infinna sig i början lurar alldeles bakom hörnet.

Det mest revolutionerande med spelet är nog upplägget. Hela serien är från början begränsad till sex böcker (plus en novellsamling). Grundboken kan användas helt fristående men de övriga presenterar en lång kampanj. Spelet är inte tänk att vara något "spela alla typer av äventyr och olika stilar". Istället så har man valt att berätta en histora och koncentrara sig på den, en histora där spelarna sätts i centrum för den så kallade metaploten. Det rör dig inte om ett färdigt äventyr i fem delar utan om en kampanj där spelledaren ges det material som behövs för att berätta historen på sitt eget sätt. Dessutom finns det massor av förslag på hur man kan använda material till helt andra kampanjtyper men man får absolut mest ut av spelet om man följer handlingen hyfsat väl.

Förutom vissa koppligar till Wraith är spelet helt fristående från övriga World of Darkness, något som i alla fall jag tycker är skönt.

Orpheus är helt enkelt bäst just nu.
 

-BoNe-

Warrior
Joined
9 Jun 2003
Messages
209
Location
Kalmar
Låter ju gutt.

Låter väldigt specielt och bra. Men det räcker med att försöka få ihop lite mage the ascension spelande för mig..
 

Exterus

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
126
Location
Sundsvall
Jag spelade det för första gången i helgen. Jag var en aning skeptisk till en början, men den skepticismen försvann snabbt. Helt klart det bästa White Wolf gjort på länge, måste jag säga.
 

Havoc

Swordsman
Joined
21 Feb 2001
Messages
545
Location
Stockholm
Vänta bara tills handlingen kommer igång på allvar!

Det största problemet för mig just nu är att min spelgrupp kommer splittras geografiskt innom ett år (slut på universitetsstudierna). Hela kampanjen kräver ett par år för att spelas igenom ordentligt, om man inte spelar abnormt mycket.
 

Exterus

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
126
Location
Sundsvall
Jag är lite osäker på om min spelledare ens nuddade direkt vid den där huvudhistorian då vi spelade. Hur började den?
 

Havoc

Swordsman
Joined
21 Feb 2001
Messages
545
Location
Stockholm
Det bör jag inte berätta... troligen kom ni inte in på den så mycket vid första mötet, det gäller att etablera stämningen först. Sen så vet jag ju inte ens om din spelledare har första supplementet Crusade of Ashes, där handlingen tar fart fart
 

Havoc

Swordsman
Joined
21 Feb 2001
Messages
545
Location
Stockholm
Om du råkar se Crusade of Ashes eller något av de andra supplementen ligga och skräpa så läs inte på baksidan! Det kan förstöra rätt mycket.
 
Top