BeansMoster
Veteran
Eftersom @Frippe frågade efter det så postar jag nu Ormruinen, en liten äventyrsplats jag skrev ihop med tillhörande karta.
Jag brukar inte skriva dungar. Jag har försökt skriva kortfattat med ett format som lyfter fram det viktiga för spelledare och spelare. Skulle uppskatta kommentarer om huruvida det känns spelbart!
Vill också gärna ha input på innehållet i allmänhet. Jag har fastnat lite på eken i huvudbyggnaden, vill ha den som något att interagera med, nån ledtråd eller nått men vet inte riktigt vad. Källaren med jätteormen känns lite bare-bone också. Okej, encounter med ormen, men finns det nåt mer i rummet?
Huvudentrén och en köksingång leder in, inga dörrar på dem. Ett enda stort rum, nu i alla fall. En ek i mitten, något är ristat på stammen. Några trappsteg leder upp till en rucklig dörr till tornet på kortsidan. Gräset och slyn i rummet är nedpressat, särskilt kring en öppning ner i marken.
En jätteorm, mörkbrun, håller sig kring väggarna. Hon smälter en rejäl måltid men vill inte ha inkräktare i sin ruin.
Jag brukar inte skriva dungar. Jag har försökt skriva kortfattat med ett format som lyfter fram det viktiga för spelledare och spelare. Skulle uppskatta kommentarer om huruvida det känns spelbart!
Vill också gärna ha input på innehållet i allmänhet. Jag har fastnat lite på eken i huvudbyggnaden, vill ha den som något att interagera med, nån ledtråd eller nått men vet inte riktigt vad. Källaren med jätteormen känns lite bare-bone också. Okej, encounter med ormen, men finns det nåt mer i rummet?
På avstånd
På en liten höjd, gles skog, tall och ek och lönn. Ruin av en stor byggnad, en herrgård. Inget tak kvar, inne i byggnaden växer en ek. På ena kortsidan, ett runt torn, relativt intakt.
Huvudbyggnaden
Huvudentrén och en köksingång leder in, inga dörrar på dem. Ett enda stort rum, nu i alla fall. En ek i mitten, något är ristat på stammen. Några trappsteg leder upp till en rucklig dörr till tornet på kortsidan. Gräset och slyn i rummet är nedpressat, särskilt kring en öppning ner i marken.- Dörren till tornet har fastnat, går att öppna med kraft (ljud!).
- Det nedpressade gräset ser inte riktigt ut som att det är trampat. Det är en jätteorm som slingrat sig.
- Öppningen är en lerig trappa ner till en källare under ruinen.
- På ekens stam finns en ristning. Den som känner vättar väl kan uttyda en varning.
Tornet
Ett litet, runt rum. Mycket mörkt. Högt i tak. En trasig stege på väggen. Två nischer på var sin sida om dörren, vardera med en bastant kista.- Högra kistan är olåst. Den är helt tom, bara damm nere på träbotten. Att knacka på botten, eller att stänga kistan hårt, ger en oväntad resonans. Det finns en spärr dold i kistan som öppnar botten som en lucka. Det går att klättra ner i ett utrymme under rummet.
- Vänstra kistan är låst. Den går att dyrka eller bryta upp. Den innehåller textilier och en bok, men helt förstörda. Faller sönder till damm vid beröring.
- Stegen uppåt håller inte att klättra på. Kanske går det att klättra på stenväggen? Med ljus går det att se att stegen leder upp genom en lucka, öppen, till en övervåning.
Övervåningen
Ett dödskalle, ett helt skelett, precis vid luckan upp. Små skyttegluggar, stängda fönsterluckor över dem. Lite dagsljus sipprar in genom sprickor i luckorna. Något föremål på golvet glimmar till.- Skelettet, av en människa, är gammalt. Antydningar till hår, senor och kläder kvar, annars bara ben.
- In mot väggen glimmar silvret i utsmyckningen av en rejäl nyckel. Dekorationen föreställer en borg på en kulle. I närheten ligger också en stridsyxa, huvudet är i gott skick men skaftet är torkat och sprucket. Slutligen finns ett sigill föreställande ett träd. Vad sigillet varit fäst vid finns inte kvar.
Källaren
Det luktar unket, surt. Rummet är ganska stort, sex stycken pelare bär upp ett lågt tak. Väggarna är kallmurade, enkla, grova. Golvet är jord och smuts. I ena änden en bastant dörr, i andra en lerig trappa upp till dagsljus.En jätteorm, mörkbrun, håller sig kring väggarna. Hon smälter en rejäl måltid men vill inte ha inkräktare i sin ruin.
- Dörren sitter i en alkov eller kort korridor med tre trappsteg upp. Den är rejäl, av ek och järn och i bra skick. Den är låst men går att dyrka.
Kryptan
Ett litet, runt rum. Kallt, fuktigt, helt mörkt. Luften står helt stilla, ändå en vibrerande känsla. Golv och väggar av huggen sten, ett kupolformat tak i sten. En bastant dörr är enda uppenbara vägen in. På väggarna finns några reliefer och små nischer eller hyllfack. Det finns och grepp och fotfästen på en del av väggen.- En av relieferna på väggarna föreställer flera krigare som kommer med gåvor och bugar för en figur med en krona på huvudet och ett svärd och en trollstav i handen.
- Trollstaven är inte i sten utan i metall. Den går att vrida, som en spak, och öppnar då reliefen som en lucka. I facket bakom finns ett förtrollat föremål.
- I en av nischerna står en tung ljusstake. Den är av silver, har svartnat av ålder och smuts men går nog polera.
- Greppen och fotfästena leder upp till en lucka i trä. Den är haspad inifrån men går enkelt att öppna.
Om jätteormen
Jätteormen är en hona. Hon är territoriell och ruinen är hennes näste. Drivs hon bort kommer hon försöka återta ruinen. I hennes territorium finns hanar, de söker ibland upp henne för chansen att para sig. Ruinen är inte säker även om jätteormen dödas.Anpassa Ormruinen till din kampanj
Ormruinen är skriven som en slumphändelse, inget behöver peka till ruinen utan rollpersonerna kan gott snubbla över den. Däremot finns ledtrådar från ruinen, dessa är de viktigaste att anpassa.- Fundera på ruinens historia
- Välj ett lämpligt förtrollat föremål som är gömt i kryptan
- Fundera på vem personen som ligger död på övervåningen kan ha varit
- Bestäm vart nyckeln som finns på övervåningen leder och vems sigillet är
- Byt vid behov ut jätteormen till något som passar din spelvärld