Nekromanti Ormberget - ett äventyr.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,892
chrull said:
"Jag har en idé"

Doris plockar på sig hinken och börjar bege sig tillbaka till brunnen, med Hink och rep. Sen börjar hon försöka dragga brunnen för att se om hon kan hitta något i den.
Doris beger sig tillbaka till brunnen och börjar dragga i den.

Plötsligt är det någonting som tar tag i repet och börjar dra. Någonting starkt!

Doris är inte stark nog att hålla emot och både hink och rep dras ned i djupet med ett plask.

Det börjar bubbla i det mörka vattnet.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
"Hjälp!"

Doris försöker hinna klättra upp i hålet och slita fram armborstet.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Helt ovetandes om Doris förlägenhet börjar Rolf undersöka stenpelaren för att hitta ett sätt att eventuellt få den att röra på sig. Han känner på pelaren efter dolda knappar, han känner på kedjorna och drar i dem, han prövar att välta pelaren.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,892
chrull said:
"Hjälp!"

Doris försöker hinna klättra upp i hålet och slita fram armborstet.
Doris hinner upp för repet, och plirar ned i korridoren med brunnen. Efter ett tags bubblande svämmar brunnen över och en trögflytande svart gelé väller upp i rummet.

Gelén når inte upp till Doris, utan börjar istället välla fram norrut, mot fönstret i den norra änden av korridoren där den pressar sig ut i den öst-västliga korridoren och försvinner sedan utom synhåll.

Rolf undersöker pelaren med klängväxterna, men hittar ingenting mer av intresse.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,892
Re: Karta

Har uppdaterat kartan lite.

Tänk på att vem som helst får slänga sig in och ta över en karaktär om den inte spelats på typ tio minuter. Så kör hårt, ni som vill.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,892
  • Nyckel
  • Någon sorts magisk dryck som man känner sig stursk av
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,547
Location
Umeå
Paul klättrar ned genom luckan så tyst han kan och smyger bort till dörren till förmaket. Han tittar försiktigt ut i förmaket; om geléklumpen verkar ha rört sig en liten bit in stänger han dörren och backar tillbaka mot luckan (han aktar sig för den lösa golvplattan). Om geléklumpen är väldigt nära så smyger han tillbaka till luckan och klättrar upp igen.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,892
Björn Wärmedal said:
Paul klättrar ned genom luckan så tyst han kan och smyger bort till dörren till förmaket. Han tittar försiktigt ut i förmaket; om geléklumpen verkar ha rört sig en liten bit in stänger han dörren och backar tillbaka mot luckan (han aktar sig för den lösa golvplattan). Om geléklumpen är väldigt nära så smyger han tillbaka till luckan och klättrar upp igen.
Paul ser geleklumpen i förmakets södra del, stänger försiktigt dörren och låser den från insidan. Sedan tassar han tillbaka till luckan och kallar på sina kamrater: "kusten är klar".
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Nyckel? När hittade jag den? :gremlaugh:

Doris klättrar ner till den låsta dörren i första korridoren och prövar nyckeln i den dörren.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,892
chrull said:
Nyckel? När hittade jag den? :gremlaugh:

Doris klättrar ner till den låsta dörren i första korridoren och prövar nyckeln i den dörren.
Nyckeln låg i tygpåsen bredvid brunnen.

Dörren glider upp på tysta gångjärn och de tre äventyrarna tittar in i ytterligare ett mörkt stenrum. I rummets mitt står en stenpelare vars utsmyckning föreställer en stor orm som slingrar sig runt pelaren. Ormens huvud är vänt västerut, mot äventyrarna. Ormens ögon består av gula, utsökt huggna ädelstenar och glöder svagt i mörkret och ur den gapande munnen droppar en oljig vätska ned på golvet och rinner ned i springorna mellan stenplattorna.

Två korridorer leder ut från rummet, en i nordlig och en i sydlig riktning.

*karta uppdaterad*

 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Rolf går fram mot ormhuvudet, spanandes efter fällor på vägen, för att undersöka oljan. Hur känns den mot fingertoppen? Hur luktar den?
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,547
Location
Umeå
"De där stenarna i ögonen är mina! Ni har tagit allt annat, ju."

Efter att ha paxat dem tar Paul fram bågen och känner på golvplattorna med den (försiktigt så att han inte får den oljiga vätskan på bågen). Han kollar noga taket efter fällor eller luckor också.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Björn Wärmedal said:
Arvidos MC said:
"Vi delar på dem naturligtvis, tjockis!"
"Skärp dig! Du fick ju de där fancy stövlarna. Mästerkatten Rolf. Höhöhö"
"Jag håller med, stövlarna är helt klart värda minst en sån här ädelsten. Så en sten till mig och en till Paul."

Doris kliver försiktigt in i rummet och tar ett varv runt pelaren på behörigt avstånd från den. Hur ser det ut in i korridorerna?
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,892
Arvidos MC said:
Rolf går fram mot ormhuvudet, spanandes efter fällor på vägen, för att undersöka oljan. Hur känns den mot fingertoppen? Hur luktar den?
Rolf känner försiktigt på oljan med sin hand, och den känns kall, men i övrigt inte annorlunda än vanlig lampolja. Oljan luktar fränt och lite myskliknande.

Efter några ögonblick börjar det sticka lite i Rolfs fingrar, men det går snabbt över.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,892
Björn Wärmedal said:
"De där stenarna i ögonen är mina! Ni har tagit allt annat, ju."

Efter att ha paxat dem tar Paul fram bågen och känner på golvplattorna med den (försiktigt så att han inte får den oljiga vätskan på bågen). Han kollar noga taket efter fällor eller luckor också.
*tärningsslag perception* lyckat.

Paul hittar inga luckor eller fällor, men ser att "ormstatyns" mun verkar sträcka sig in i stenpelaren. Den är stor nog för att en vuxen man skulle kunna sträcka in armen och plocka ut en massa skatter som förmodligen ligger där inne.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,892
chrull said:
Björn Wärmedal said:
Arvidos MC said:
"Vi delar på dem naturligtvis, tjockis!"
"Skärp dig! Du fick ju de där fancy stövlarna. Mästerkatten Rolf. Höhöhö"
"Jag håller med, stövlarna är helt klart värda minst en sån här ädelsten. Så en sten till mig och en till Paul."

Doris kliver försiktigt in i rummet och tar ett varv runt pelaren på behörigt avstånd från den. Hur ser det ut in i korridorerna?
Den norra korridoren sträcker sig trettio fot innan den avslutas med en stängd trädörr.

Den södra korridoren är ungefär lika lång, men har även två mindre alkover i östra respektive västra väggen. I slutet av korridoren ser Doris en brunn med ett bastant stenlock över brunnshålet. Stenlocket är fast säkrat i golvet med kedjor och hänglås.

*karta uppdaterad*
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,547
Location
Umeå
Paul, som har läderhandskar på sig, använder sin långa dolk för att plocka loss stenarna på ormens ögon. Han lägger båda i sin egen ficka. Sen använder han dolken för att känna efter hur långt hålet i ormens mun sträcker sig. Han är på helspänn och redo att dra tillbaka handen ifall något skulle röra sig där inne.
 
Top