Nekromanti Orimligt galet...

Darkside

Veteran
Joined
14 Nov 2002
Messages
116
Location
Hultsfred
VAd skulle vara det största felet som en SL skulle göra i Eon.
*funderar på att väcka Samar i liv*
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Beror väl på hur man tolkar "fel".

Om vi pratar "bryta mot Neogames version av Eon"-fel så blir det genast svårt, då Eon-konceptet blivit såpass breddat. Att låta alverna ha kvar av sin gamla teknologi eller människorna ha krutvapen är väl saker som är tänkbara, men inte riktigt går i linje med Eons stämning.

Om man däremot pratar spelbarhet tycker jag nog att vissa delar av L&H är ett enda stort fel.

Givetvis måste jag även haspla ur mig en plattitydartad moralkaka. Som spelledare finns det inget "fel"!
Grov överdrift, givetvis. Men jag hatar att bli mästrad av kampanjvärldsdogmatiker som inte kan förstå det snygga i att låta mänskligheten utrota vampyrklaner. (Borde dragit till med något mindre OT-igt exempel, men när jag funderade på det kunde jag inte komma på att jag fått på nöten på grund av Eon-heresi, wåddare verkar vara bättre på sådant).

- Lycan

PS
Något jag kom på i efterhand, som många Eon-spelare gör som inte bara är felaktigt, utan även direkt hälsovådligt, är att tro att Romans "Eon"-trilogi har något med Eon att göra överhuvudtaget.
DS
 

Fahnen

Swordsman
Joined
24 Apr 2003
Messages
459
Vad skulle vara det största felet som en SL skulle göra i Eon.

Att inte lyssana på sina spelare.

Om du menar att det skulle vara fel med att väcka samar till liv så är det inte det, du och din spelgrupp bestämmer själva hur ert mundana ska vara.
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Argh :gremmad:, nu gav du mig en bra idé som jag måste tänka gå och tänka på hela veckan!

Seriöst - det är väl en bra idé? Men jag rekommenderar inte att du återuppväcker hela :gremsmirk: klanen, utan bara någon liten enklav (på kanske max 100 individer) som har överlevt någonstans (för bara tanken att varje existerande samar-dvärg skulle ha befunnit sig i fästet när de dränktes är endast löjlig). Om jag någonsin blir av med denna spy-ledshet jag har på att spelleda så ska jag kanske bygga ett äventyr på det om en 10-20 år. Eller bara skriva äventyret för nöjets skull.

Extra intressant blir det om man har dvärgar eller alver (kanske inte henéa dock, kan tänka mig att sanari bryr sig mest) i spelgruppen.

:gremsmile: Men det känns ändå för betydande för att bara göras till en detalj som man "springer förbi", nästan lika hemskt som att Arnold skulle medverka i en film som helt saknar misshandel och våld - det går ju inte. Vilket slöseri :gremfrown:

Hur länge sedan var det de små kräken drunknade egentligen? Om det bara var för typ 100 år sedan så kan ju nån dvärg som upplevde det rentav ha överlevt, men om det var typ 1'000 år sedan så blir det ju värre... då måste den där lilla enklaven på 100 pers vara nådigt inavlad vid det här laget.

Tuff idé, hur som helst, om du gör något av den så är jag säker på att fler än jag blir tacksam om du postar den här på forumet.

*brainstormar vidare*
(och nu kan jag inte sova heller, thank you :gremwink:)
 

Farbror Funkus

Warrior
Joined
6 May 2003
Messages
320
Location
Hemma hos Faster Funkus?
Väckt samar till liv har jag och Midar redan gjort.
Dom fans långt långt ner i underjorden.
Det största felet som en SL kan göra är att låta spelarna se äventyret.
Det andra största felet är att komma med tips till spelarna.
Jag måste säga att det andra är en en dödlig sjukdom hoss mig.
Sen är Toraks exempel ganska bra!!
 

Fredlig_Missla

Veteran
Joined
28 Nov 2002
Messages
24
Location
Stockholm
Romans eon trilogi

Neä det är bara en bokserie som utspelar sig e enav de versionerna av Mundana som skapas när man startar en ny kampanj.
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Re: ONÖDIGT INLÄGG

Beskrivningen till Eon-forumet:

"Ett diskussionsforum om rollspelet Eon från Neogames. Här kan man diskutera reglerna i spelet och världen Mundana och allt annat som har med spelet att göra. Komma med äventyrsförslag (min markering) eller skriva roliga incidenter som har hänt under ett spelmöte t ex."

Så det är väl inte onödigt, snarare så är det mer sånt här jag antar att man vill lyfta fram på forumet.
 

Gorion

Veteran
Joined
22 May 2000
Messages
152
Location
Östersund
Re: ONÖDIGT INLÄGG

Att fråga vad som är det största fel en spelledare kan göra är inte något äventyrsuppslag och har ej något med spelet eon i säg att göra utan bör tas upp under rollspels forumet.
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Re: ONÖDIGT INLÄGG

Att fråga vad som är det största fel en spelledare kan göra är inte något äventyrsuppslag och har ej något med spelet eon i säg att göra utan bör tas upp under rollspels forumet.

Men han specificerade ju just EON.
Det kan ju finnas osedda fallgropar i ett system och/eller en värld.
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Re: ONÖDIGT INLÄGG

"Att fråga vad som är det största fel en spelledare kan göra är inte något äventyrsuppslag och har ej något med spelet eon i säg att göra utan bör tas upp under rollspels forumet."

Läs Darksides inlägg igen så hittar du "*funderar på att väcka Samar i liv*".
 

storken

Warrior
Joined
2 Mar 2003
Messages
298
Location
Fagersta
Hur länge sedan var det de små kräken drunknade egentligen? Om det bara var för typ 100 år sedan så kan ju nån dvärg som upplevde det rentav ha överlevt, men om det var typ 1'000 år sedan så blir det ju värre... då måste den där lilla enklaven på 100 pers vara nådigt inavlad vid det här laget.
eller så följer man hattens egna version .



bara tanken att varje existerande samar-dvärg skulle ha befunnit sig i fästet när de dränktes är endast löjlig
Men om så inte var fallet, varför utrotades då hela klanen?
Var de som drunknade de enda överlevande?
Var det så få kvar vid de andra dvärgafästena, att de helt enkelt lade ner klanen?
 

storken

Warrior
Joined
2 Mar 2003
Messages
298
Location
Fagersta
Re: ONÖDIGT INLÄGG

då tycker jag nog att ditt inlägg var onödigare.

även det här inlägget är mycket mer onödigt än Darkside´s.
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
"Men om så inte var fallet, varför utrotades då hela klanen?"

Jo, för att resterande dvärgar kom till Samarfästet och konstaterade att man numera kunde fiska där, utan att ens behöva simma ned till portarna. Dessutom flöt det runt en massa döda Samardvärgar där, så man konstaterade att det sista Samarfästet hade fallit. Okej, några kanske klarade sig, men vad gör en procent för skillnad? *dvärgarna klottrar ned i nån historiebok att alla Samardvärgar dog*

"Var de som drunknade de enda överlevande?"

Dvärgar är ju väldigt ovilliga att lämna sina fästen, men det finns alltid undantag. Jag minns inte hur stort ett standard-dvärgafäste brukar vara, men jag gissar på att åtminstone 200-1'000 måste undkommit/inte befunnit sig i närheten när det inträffade.

"Var det så få kvar vid de andra dvärgafästena, att de helt enkelt lade ner klanen?"

Ja, precis, fast inte som i "äsch, nu skiter vi i att vi är Samardvärgar och kallas oss Ghordvärgar istället!", utan snarare som att de flesta har assimilerats upp av återstående dvärgklaner och eftersom generationerna har gått så finns det praktiskt taget inget kvar av dem. Möjligen någon som hade en Samar som farfarsfarfarsfar, eller nåt sånt.

Men det är fortfarande en tuff idé, att någon liten enklav har undflytt och gömt sig på något ställe i och rentav förökat sig och byggt ett litet fäste eller nåt där - som har expanderat med tiden - i tron på att kriget inte var över.

Jag tycker att idén är stentuff iaf :gremsmile:.
 

Gorion

Veteran
Joined
22 May 2000
Messages
152
Location
Östersund
RE: ONÖDIGT INLÄGG

Jodå jag läste det första gången, men ansåg inte att det var hans fråga. Han frågade vad det värsta/sämsta en spelledare kan göra, sedan som en bisak tog han upp att han tänkte väcka samar till liv, vilket inte var hans fråga.
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Re: RE: ONÖDIGT INLÄGG

"Jodå jag läste det första gången, men ansåg inte att det var hans fråga. Han frågade vad det värsta/sämsta en spelledare kan göra, sedan som en bisak tog han upp att han tänkte väcka samar till liv, vilket inte var hans fråga."

Så bara för att första meningen inte var "Är det en bra idé att väcka klan Samar till liv?" så antog du helt enkelt att det inte var poängen med inlägget?

För att inte sabotera hela tråden med något underligt smutskastnings-OT så avslutar jag här, eftersom att jag inte anser att vi kommer någonstans.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Överlåt detta åt moderatorerna

Överlåt bedömningen av inlägg till moderatorerna, annars orsakas bara ännu fler onödiga inlägg (som de cirka 10 stycken som kommit som konsekvens av ditt svar till Darkside). Skriv dessutom inte tomma inlägg där du framför en åsikt utan några motiveringar (som det inledande inlägget).

/RipperDoc - moderator
 
Top