Nekromanti Orimlig prisskillnad för Traveller?!

Torbjörn

Swordsman
Joined
6 Nov 2003
Messages
402
Location
Göteborg
Satt och okynnessurfade och dök på detta. Är det rimligt med sån här prisskillnad? Sfboks pris på 358 kronor för 192 sidor är grymt mycket!

Sfbok : 358 kr
Adlibris : 240 kr

Märkligt dock att Sfbok anger 192 sidor och Adlibris 188 sidor. Ligger månne prisskillnaden i de sista 4?

Torbjörn
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Tja... det är ju mycket. 358 spänn liksom. Huga. Men samtidigt - SFBok ska betala för tre butikers hyra, de ska ha sakerna i lager där de ligger och kostar pengar samt du kan fråga personalen om sakerna du köper och saker du vill köpa.
Adlibris har ett lager i Morgongåva (eller som man också kallar det - «Mitt ute i ingenstans»), ett lager som generar vinst och en hyra som är obetydlig i jämförelse med tre butiker i centrala Malmö, Göteborg och Stockholm. Dessutom betalar de lön enligt lagerarbetaravtal och deras personal vet noll om det de säljer.
Visst, det är billigare online. Men det är som att jämföra äpplen och päron, en riktigt butik kan aldrig tävla med en internetbutik i pris.


Storuggla, var ville du komma
 

Torbjörn

Swordsman
Joined
6 Nov 2003
Messages
402
Location
Göteborg
Men det är som att jämföra äpplen och päron, en riktigt butik kan aldrig tävla med en internetbutik i pris.
Håller helt med. Men här var det stor skillnad!

var ville du komma
Egentligen ingenstans.


Torbjörn - mest bara besviken över den stora prisskillnaden
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,007
Storuggla said:
Visst, det är billigare online. Men det är som att jämföra äpplen och päron, en riktigt butik kan aldrig tävla med en internetbutik i pris.
Fast här jämför vi äpplen och äpplen.

Dvs att trots sidangivelserna är det troligen samma produkt i bägge affärerna vi talar om.

Även om jag gillar gå in om SF-bokhandeln och kolla lite då och då förstår jag dem som vill lägga 118 kronor på annat.

Internet för alla + billiga transporter = framtiden. Vad mer finns att säga?
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,731
1000T said:
Internet för alla + billiga transporter = framtiden. Vad mer finns att säga?
Att det blir trist när internetcaféer är det enda som finns och det inte betyder att de har datorer och kaffe utan att man beställer sin frappuccinoccio via ett webformulär och betalar med PayPal...?

Det är två helt olika affärsfilosofier som bedrivs av de båda bokhandlarna och visst går trenden mot den ena... det betyder inte att den andra har fel.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
"Internet för alla + billiga transporter = framtiden. Vad mer finns att säga?"

Egentligen ingenting, oavsett hur man protesterar så är det ju där vi hamnar. Jag fortsätter ägna mig åt min tysta protest genom att handla på SFBok minst en gång i veckan, men jag inser ju att en fysisk butik är en lyx jag i framtiden får leva utan.

:gremfrown:
 

Torbjörn

Swordsman
Joined
6 Nov 2003
Messages
402
Location
Göteborg
oavsett hur man protesterar så är det ju där vi hamnar
Ja tyvärr finns väl risk att det blir så. Har nu i alla fall för första gången beställt ett spel via internet. Har tidigare alltid köpt i fysisk butik. Först på Tradition och sedan SfBok, men här var prisskillnaden för stor, tyvärr.

Har dock märkt att prisskillnaden mellan olika produkter varierar kraftigt;
Traveller RPG (192 sid)på SfBoK: 358 kr
Traveller RPG på Adlibris: 240 kr
Diff 118 kr

Spinward Marches (128 sid) på SfBok: 218 kr
Spinward Marches på Adlibris: 203 kr
Diff 15 kr

Märkligt att prisskillnaden är så stor på grundreglerna men mycket mindre på tillbehören.

Torbjörn
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Generellt sett är marginalerna mindre på tillbehör. Det är regelböckerna som är förlagens kassakor i den här industrin. Resten är i princip marknadsföring för regelböckerna.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,916
Location
The Culture
Trådutbrytning

Här fanns det nyss en deltråd som handlade om prissättning och försäljning av grundregler och splattböcker. Eftersom den inte längre handlade om enbart traveller återfinns den numera här.

/tobias
 
Top