Nekromanti Original Dungeons & Dragons Premium-reprinten

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Så till slut fick faktiskt SF Bokhandeln in några boxar, och tillräckligt många för att jag skulle få köpa en. Den kostade oändligt mycket (1199:), och det kan jag väl knappast säga är "värt det", men för mig fanns det egentligen inget alternativ annat än att köpa den här lådan, så jag gjorde det.

Lådan är minst sagt rejäl och känns väldigt "premium". Den är i faktiskt trä och har &:et från DnD-logotypen präntat på locket på ett sätt som är både lite dumt men ändå lite snyggt. Den har ett litet snöre som gör att man kan lyfta ur häftena ur lådan enkelt, och platser för de medföljande tärningarna längs sidorna. Med det sagt är lådan helt oduglig till att faktiskt frakta spelmaterial i. Den är trång men stor, otymplig och tung. Hade den inte varit "premium" och så dyr hade jag troligtvis bara slängt själva lådan för praktisk är den då inte. På det viset är det ganska synd, för det känns som att en stor del av det man betalat för spelet är just själva lådan.

Det medföljer också ett tärningsset, med tre sexsidiga och en vardera av de övriga vanliga tärningarna. Att det var tre sexsidiga var en lite trevlig detalj tyckte jag, det borde vara standard. De är i nån sorts spräcklig röd med guldsiffror som faktiskt ser ganska tjusigt och påkostat ut, men är inte särskilt läsbart. I vilket fall är de inte game science och är därmed oanvändbara i vilket fall.

Så, till det jag faktiskt ville ha från den här boxen, de sex häftena! De har nya omslag, men de är trevligt nog inte något nyfantasyvräkigt helvete utan trevligt spartanska vita omslag med logotypen i rött och sparsmakade svartvita illustrationer som inte är dumma alls. Inlagan är som i de andra Premium-produkterna omsorgsfullt omsatt, så att den är närapå identisk med orginalböckerna, fast med skärpa och (tror jag) rättade stavfel och dylikt. Häftena känns inte särskilt premium i kvaliteten, de är varken fint bundna eller använder särskilt exklusivt eller stadigt papper. Jag tror till och med Robs slitna orginalhäften känns stadigare än de här återtrycken.

För det höga priset finns det mycket att vara missnöjd med tyvärr, men layoutarbetet med inlagorna är allt man kunde önska och mer, och det går inte att komma ifrån att jag faktiskt kunde köpa OD&D i en svensk rollspelsbutik år 2013, och bara det räcker för att jag ska vara överlycklig ändå :gremsmile:

Jag kommer att prata mer om innehållet i häftena lite senare.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Allt du säger är fel.

Eller så är jag bara avundsjuk och drömmer om ett mail från amazon där det står att jag faktiskt får min box.
 

Rob_UBBT

Warrior
Joined
25 Jun 2012
Messages
219
Location
Stockholm
Heh ingen super sales pitch direkt.

Jag vill främst ha den för att det skulle kännas skönt att ha ett exemplar att läsa i/använda till att spela med som inte är en antikvitet. På så sätt är det synd att de gjorde dem så väldigt dyra för egentligen vill man ju hellst inte att de här skall skadas heller.

Jag vill väldigt gärna ha boxen också men nu har jag lagt budget på den där "Dying Earth" boken så jag kan nog vänta ett tag.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Nej, det känns tyvärr lite som att jag har häften för 320:-, ett tärningsset för 80:- och en trälåda för 800:-. Jag hade gärna köpt bara häftena så at säga, och hade de släppts i det formatet hade också kulturgärningen känts större. Nu har jag svårt att tänka mig att någon annan än de extremaste samlarna köper den här boxen, och då har lite av poängen med en reprint gått förlorat imho. Halva priset hade varit en utmärkt deal, dock.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Eksem said:
Nej, det känns tyvärr lite som att jag har häften för 320:-, ett tärningsset för 80:- och en trälåda för 800:-.
Jag hade kunnat tänka mig att köpa trälådan, dock. För lådor är coola.

Resten är jag dock inte intresserad av. :gremgrin:
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,690
Hej Krille och Eksem!

Jag heter Basenanji och arbetar på Basenanjis Financial Innovative Ideas Enterprise Entrepreneurs comp.

Genom att utnyttja min finansiella expertkompetens kan jag hjälpa er att köpa en trälåda resp. en bunt regler. Allt ni behöver göra är att skicka mig spelet och pengar. Jag tar 1200:- för Ett Spel Utan trädlåda™ samt 800:- för en Trädlåda Utan Spel™.

Frakten står jag för. Vi vill vara generösa så här i jultider!

:gremgrin:

(förlåt, kunde inte stå emot)
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,690
OT: ja, jag vill ha det där. Jag vill ha allt i jul, Ensamma Vargen, Rotsystem, Järn, Leviathan, re-prntsen av DnD 1st ed., allt nytt gottigt som har släppts til Pathfinder.

Det skulle inte vara fel med 80% av allt utgivet till Lotfp heller. Jag kan ta en hårdkopia av OSRIC och en atill LL också, när jag ändå är igång.

Och tid. Och en grupp nördar.

Men till dess är jag glad för din skull Eksem!

:gremsmile:
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Basenanji said:
Det skulle inte vara fel med 80% av allt utgivet till Lotfp heller. Jag kan ta en hårdkopia av OSRIC och en atill LL också, när jag ändå är igång.
Psst, alla LotFP PDFer kostar $2.50 styck just nu på drivethrough RPG (ja, även Carcosa!).

Och med rabattkoderna LULUEMP2013 och FREESHIP (båda funkar samtidigt) får du 40% rabatt och gratis frakt på LL och OSRIC från lulu. (och allt annat du vill ha därifrån...)
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,690
Tack för tipset! OSRIC kommer hem till mig om ett tag! :gremsmile:

Och nu ska jag sluta skräpa ned tråden!
 

Brokk

Veteran
Joined
16 Mar 2013
Messages
93
chrull said:
Psst, alla LotFP PDFer kostar $2.50 styck just nu på drivethrough RPG (ja, även Carcosa!).
Vad är Carcosa, som jag har hört så mycket om :gremsmile:
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
En hexcrawlsetting med cthulhu-mythoset, besvärjelser som kräver många och vidriga människooffer, alien greys, laservapen, människor i olika färger och svampgrottor. Och sånt.
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Finns det ingenstans man kan köpa bara häftena? Det skulle jag vara intresserad av. Eller kanske någon gammal Basic D&D.
 

Brokk

Veteran
Joined
16 Mar 2013
Messages
93
Eksem said:
En hexcrawlsetting med cthulhu-mythoset, besvärjelser som kräver många och vidriga människooffer, alien greys, laservapen, människor i olika färger och svampgrottor. Och sånt.
Coolt!
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Nej tyvärr inte. Det är faktiskt direkt svårt att köpa den här boxen som det är, dessutom. Man får hoppas att de gör en release med bara häftena, eller åtminstone släpper dem som PDF vid dndclassics.com till slut (jag trodde faktiskt de fanns som PDF där, men så verkar det inte vara?).

Basic D&D kan du hitta som PDF via dndclassics.com, och det finns "kloner" som emulerar Basic D&D, och Basic är oftast inte särskilt dyr eller svår att hitta begagnad heller. Vad som passar en bäst beror lite på vari ens intresse ligger, är det arkeologiskt/historiskt/etc så är det förstås inget som ersätter OD&D, men vill man testa att spela rekommenderar jag att välja någon av klonerna om inte annat för att de inte sällan är gratis som PDF.
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Jag skulle vilja få tag i odd74 dels av historiska skäl, men så vill jag ju spela det också. Alltså egentligen är det första häftet jag är mest sugen på.
Vilken gratisklon ligger närmast någon gammal utgåva? Kanske lite OT...
 

Rob_UBBT

Warrior
Joined
25 Jun 2012
Messages
219
Location
Stockholm
chrull said:
Allt du säger är fel.

Eller så är jag bara avundsjuk och drömmer om ett mail från amazon där det står att jag faktiskt får min box.
Nu är iaf min preparing for shipping *cheer*
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Rob said:
chrull said:
Allt du säger är fel.

Eller så är jag bara avundsjuk och drömmer om ett mail från amazon där det står att jag faktiskt får min box.
Nu är iaf min preparing for shipping *cheer*
inte min :gremfrown:
 
Top