Nekromanti Origenes recension

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,502
(Mitt namn står med i början av den här boken under “Korrektur med hjälp av”. Jag tycker ändå att jag kan recensera den här boken neutralt men nu vet du och kan bedöma själv.)

Origenes (som äventyret är döpt efter) var en av de tidiga kyrkofäderna och kristna teologerna, killen var också en massiv sexist och vred verkligen kniven på den där “kvinnor ska inte ha något att säga till om” grejen i kristendomen. Han är snubben som sade att män inte ska lyssna på kvinnor även om de säger sanna eller helgonlika saker. Så, nu kanske du vill kidnappa Origenes till ett extradimensionelt fängelse byggt för honom bortom illusionen som är verklighet och där tortera honom fysiskt och psykologiskt för evigt? Men det kan du inte! För Mattias Lundmark och Wilhelm Person hann före dig.

Origenes är ett platsbaserade äventyr till Kuf. Det här äventyret handlar alltså om att man spelar en grupp kufar som reser till Origenes fängelse för att där ta reda på mer saker om verkligheten och därigenom försöka söka upplysningen. Det finns inga styrda vägar att gå eller saker som måste hända utan man packar en matsäck och ger sig in i den fruktansvärda tortyr citadellen bortom verkligheten som i sig är äventyret.

Fängelset är en fantastisk äventyrsplats i bästa skräck tradition. Men genom detta lyser Kufs estetik av att du har en påse kanelsnäckor med dig ifall du blir hungrig. Du är inte ett action badass bara för att du är en mystiker som åker till andra dimensioner.

Jag tycker att Origenes infriar löftet som Kuf grundboken gav oss om fruktansvärda och magiska platser att utforska på vår väg till upplysningen eller en väldigt kladdig död.

5 av 5

https://www.drivethrurpg.com/product/283638/Origenes
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,625
Location
Uppsala
Kommer nog bli ett köp! Har hållit mig undan Kuf för att jag har så väldigt svårt för namnet... (Precis som det tog mig lång tid att köpa Kutulu på grund av hur lovecraftskt typ gör illa min språksjäl att säga...)
 

Flanellkatt

Veteran
Joined
8 Mar 2009
Messages
101
entomophobiac;n330636 said:
Kommer nog bli ett köp! Har hållit mig undan Kuf för att jag har så väldigt svårt för namnet... (Precis som det tog mig lång tid att köpa Kutulu på grund av hur lovecraftskt typ gör illa min språksjäl att säga...)
Vänta? Du använder ju själv ordet kuf i Best (sidan där man rullar fram värderingar)? Är det alltså enbart som titel det ger fel vibbar?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,625
Location
Uppsala
Flanellkatt;n330642 said:
Vänta? Du använder ju själv ordet kuf i Best (sidan där man rullar fram värderingar)? Är det alltså enbart som titel det ger fel vibbar?
Jag tror det bara krockar för mig i fallet gnostisk skräck, helt enkelt. Det känns mer som en uteliggare som sitter med en skylt där det står "Jag vet vem som mördade Olof Palme".
 

Flanellkatt

Veteran
Joined
8 Mar 2009
Messages
101
För mig blir det ju något lockande... att det antyder att spelarna mer skall vara lokala original med överdrivet intresse för kyrkofäderna än några matrix-lirare.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,906
Location
Nordnordost
entomophobiac;n330643 said:
en uteliggare som sitter med en skylt där det står "Jag vet vem som mördade Olof Palme".
Det är en helt amazing klockren SLP till Kuf, och en ganska tänkbar rollperson också.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,906
Location
Nordnordost
entomophobiac;n330690 said:
wilper Inget Origenes på Lulu? Har jag för bråttom helt enkelt?
Jo, du är lite snabb.

Jag har börjat med vanan att först låta saker ligga ute som bara PDF några dagar så att jag kan få in ytterligare någon korr om det skulle vara något. Lulu kommer.
 
Top