Nekromanti Orginell värld, eller?

SoulKind

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
19
Location
Eksjö, Sverige
Originellt ? Näe...

Gemini är inte sa mycket originellt som det är en blandning av olika koncept. Mörkret i spelet gar lätt att härleda till andra spel som exempelvis Mutant Chronicles eller Elric och den strikta medeltiden aterfinns i diverse traditionella Fantasy spel saväl som andra produkter. Exempelvis Vampire: The Dark Ages. Sedan sa "stjäl" Gemini ganska mycket fran riktig europeisk historia. Eller vad sägs om boken "kättarhammaren" som skrevs av en spanjor, om jag minns rätt, pa 16- eller 1700 talet och tron pa Den Ende Guden vilket var ett rent faktum under stora delar av medeltiden.

Självklart finns det dock originella aspekter som atminstone inte jag hittat nagon annan stans, exempelvis alvernas uppbyggnad i nagot som liknar ett insektssamhälle.

Men det jag inte tycker om med Gemini är att hela grundboken är en stor upprepning. Provinserna skiljer sig inte sa mycket at som man kanske kunde önska och bakgrundshistorien upprepas om och om igen i skiftande detaljgrad i hela boken. Atminstone känns det sa när man läser igenom den och i ärlighetens namn är Gemini det första rollspel jag led igenom. Lite som när man läste sina första böcker och hela tiden tittade efter hur manga sidor man läst sa att man kunde tala om det för svenska läraren....

Trots detta faktum, och min sedvanliga negativism till alla rollspelsprodukter asidosatt, har jag mycket goda erfarenheter av spelet och bara det inte är nagon som pastar att det är originellt sa är jag nöjd....

Jag har egentligen bara en fraga till Gemini spelare i största allmänhet: Hade inte Gemini blivit bättre om det varit ett strikt medeltida rollspel ??

-Martin
 

SoulKind

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
19
Location
Eksjö, Sverige
Re: Skitsnack

Ok. Antar att en förklaring behövs :)

Gondica tillhör samma grupp av spel, i var förening, som exempelvis Shadowrun eller Khaotic!. Det är ett högst läsvärt spel men det gar inte att spela för att antingen majoriteten av spelarna har fel typ av förväntingar eller för att SL inte riktigt vet var han har spelet. Jag vill egentligen inte säga att det inte gar att ha kul med ett rollspel sa länge man har rätt Spelledare för det. Men fenomenet som jag ser det är att, eftersom det är svart att veta vad Gondica egentligen försöker säga sa är det ocksa svart att spela och da kommer det heller inte spelas. Normalt pa grund av att det finns bättre spel i samma genre eller att spelet är för annorlunda eller för intetsägande.

För annorlunda gäller nog egentligen bara Khaotic! medan för intetsägande, enligt mig, gäller ALLA NeoGames produkter.

Gondica däremot är det ingen som vet var man har det. Atminstone har jag inte uppfattat den generella stämningen (även om det garanterat kommer bli mitt nästa spelköp... lustigt nog).

Helt enkelt: Det är i mina ögon ospelbart för att var förening aldrig kommer ta upp en kampanj i det. Ingen djupare anledning, egentligen...

-Martin
 

Vaun Vuriche

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
327
Location
Göteborg
Re: Originellt ? Näe...

Som svar på din fråga kan jag säga att jag inte hade njutit särskilt mycket av ett strikt medeltida rollspel. Jag kräver en av två saker i alla rollspel jag spelar, antingen magi eller stora skjutvapen. Så är det...
 

Vaun Vuriche

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
327
Location
Göteborg
Re: Skitsnack

Att det är välskrivet innebär dock ej att det är roligt att läsa. Det är fortfarande det absolut tråkigaste om än ej sämsta spel jag haft oturen att läsa igenom.
 

Korp

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
159
Re: Originellt ? Näe...

Om man vill ha ett medeltida rollspel är det väl bara att slå upp historiaboken och välja lämpligt regelsystem. Vad skulle Gemini vad bra till då. Det skulle ju inte bli orginellt i alla fall.

/Korp
 

Horus

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
205
Location
Sthlm
Re: Kokonger..

De där kokongerna tror jag inte går att reproducera. Jag fick den känslan när jag läste boken. Då är det ju inte så konstigt heller att drottningen blev saligt förbannad när snubben brände upp en massa kokonger.

-Horus
 

Horus

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
205
Location
Sthlm
Varför? Det skulle ju vara precis samma raser ändå!

Och det skulle inte få samma effekt. När rollspelare hör ordet alver eller dvärgar förväntar de sig en viss sak. Genom att de inte alls är det man förväntar sig blir de intressanta och spännande. Ett sätt att göra ngt gammalt nytt.

Skulle de heta psioder och obelisker, vara gröna och ha tentakler i ansiktet (e. dyl.) skulle det bara vara ytterligare en ny ras, av typen AD&D, helt ointressant då det inte finns några föreställningar att bryta mot.

-Horus
 

Odd

Veteran
Joined
9 Aug 2000
Messages
73
Re: Kokonger & dåliga alver.

Anledningen till att alverna är sämre kan ju trots allt vara att de inte ägnar sig så mycket åt att öva sig i olika färdigheter eftersom de känner att de har all tid i världen, mer eller mindre. Bland alverna är det kanske inte ovanligt att tex. ägna 20 år åt något tämligen trivialt, som att studera ett enskilt träd tillexempel. Varelser med ett mycket långt liv borde ju lämpligen ha ett annat perspektiv på saker än vi människor, annars så skulle de, som Eons alver, flippa ut efter ett tag.

Vad gäller kokongerna och hur alverna blir till så antar jag att drottningen lägger en massa små ägg eller föder foster som är väldigt outvecklade, ungefär som kängurus som ju föder ungarna när de bara är några cm. Sedan läggs väl dessa i kokonger av arbetare och får utveclas färdigt där.

-Odd
 

Rach

Veteran
Joined
12 Sep 2000
Messages
131
Location
Stockholm
det kan jag faktiskt hålla med om.... jag tycker inte att alverna och dvärgarna är orginella..iallafall inte i mina ögon
 
Top