Nekromanti Orginell värld, eller?

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
När jag köpte Gemini tänkte jag.
Wow.. "Vilken orginell och intressant värld"..
Eller nått sådant.. jag minns inte exakt min tankegång vid det tillfället.
Jag stör mig dock på att den orginella världen är tvungen att ha med Alver och Dvärgar.
Är det förbjudet som spelkonstruktör att hitta på nya raser? eller är det bara så att man får extra bidrag ifrån Tolkien föreningen om man har med sådana varelser. (orcher finns dock turligen ej med.. än så länge)

Okej okej.. jag vet.. Alverna och Dvärgarna är orginella.. Bla bla bla bla blaaa.
Men hur orginella är de egenteligen, Hm tja Dvärgarna har ju sin förbannelse och bor bland människorna samt en fetish för piercingar(fast de har bott i underjordiska städer)..
Alverna är de mest udda, de tycks födas i kokonger och leva i ett slags insekts-samhälle.
Jag tyckt det var en ganska intressant idé, men varför just alver.. Varför inte en helt ny ras,,
Tja..
Annars så tycker jag det är en väldigt intressant värld och ett mycket bra och enkelt regelsystem.


Profeten från Norr
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
"Är det förbjudet som spelkonstruktör att hitta på nya raser?"

Nix...ta en titt på världen till Gondica...där är vad jag vet iaf dvärgar bannlysta. Alver förekommer inte heller, men där har ingen uttryckligen bannlysning jag åtminstone sett.

Riddaren


http://www.backtotellus.com/
 

Vaun Vuriche

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
327
Location
Göteborg
Re: *Suck*

Jo men så är ju Gondica inte mycket att hurra för enligt min mening. Jag har aldrig förut tyckt att det varit trist att läsa igenom ett nytt rollspel men Gondicas värld lämnar en fadd smak av pappkartong i min mun.
 

Hobert

Warrior
Joined
22 May 2000
Messages
280
Kokonger..

Appropå det där med att alverna föds i kokonger av Ketura (hette hon så?). Hur går det till egentligen? Är det så som vi människor är vana vid, fast med kokong istället för unge, eller är det något magiskt hokus pokus så har de trollat fram en kokong där på marken? Jag föredrar nog det andra alternativet med tanke på hur många alver det finns. Å andra sidan kanske det är så att alverna föds som kokonger därför att drottningen inte har tid att bär på var och en i magen medan de utvecklas eftersom hon ständigt måste producera nya alver. Sen så skulle hon nog vara rätt skabbig efter att ha fött tusentals barn :S

[Hobert]
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Re: Kokonger..

Det nämns på iallafall något ställe i grundboken att Ketura "gjuter liv" i alverna. En teori jag har är att alverna på något sätt tillverkar kokongerna med vilande alvkroppar i (hur detta går till har jag ingen aning om), och sedan är det drottningens uppgift att ge dessa kroppar sin saeculum, dvs ge dem en själ. Efteråt kanske kropparna måste ligga och mogna ett tag innan alven är redo att ge sig ut ur födslokamrarna, och högsaeculumsalver måste mogna en längre tid. (Om munken som startade första jänalvskriget satte eld på kokonger med "mognande" alver är det gansa förklarligt att Ketura blev smått förbannad.) De specialkokonger som omnämns i grundboken kan vara någonting som måste mogna extra länge, eller kanske helt enket innehåller något så farligt att man inte vågar väcka upp det innan behov uppstår trots att det fått sin saeculum.

Ridijeck
alvteoretiker
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Gondica & Alver

Jag har inte spelat Gondica, men det jag har läst om det har fått mig att bli änmer ointresserad för spelet.
Känns trist och torrt helt enkelt.

Det jag menade med mitt inlägg var att Världen som Gemini utspelar sig i skulle klara sig mycket väl utan alver och dvärgar.
Varför inte fundera ut en helt egendesignad ras??

Tja,,
Självklart finns det rollspel utan alver och dvärgar.. ehhh. tja Inom Fantasyområdet finns det kanske inte så många unika rollspel.. Vilket är synd..


Profeten från Norr
 

Totenklage

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
118
Location
Göteborg
Re: Kokonger..

Japp, en bra teori som jag kört med hitills iom att inget annat har angivits i boken...

"Was mich nicht umbringt, macht mich stärker!"

MVH
<Totenklage>
 

Hobert

Warrior
Joined
22 May 2000
Messages
280
Re: Kokonger & dåliga alver.

Bra teori!

Appropå det. Vad tror ni finns i "special" kokongerna? Är det alver med jättehög livskraft, eller någon typ av monster? Det är tydligt att vad det än är släpps det inte loss förren riktig fara hotar alverna, då de inte använts i varken första eller andra järnalvskriget. Kanske är det någon hybridras mellan alver och något annat farligt.

En annan sak också. i ålderstabellen kan man se att en 300 år gammal alv har samma färdigheter och värden som en 60-årig människa. Vad beror detta på? Är alverna efterblivna och har svårt att lära sig saker (skulle iofs vara troligt med tanke på att de inte mognar förren vid 50-års ålder), eller degar de bara i grottorna? Ja, jag vet att spelbalansen skulle kunna rubbas om man gav en alvisk spelare dubbelt så mycket grejer(färdigheter) som de andra, men själv föredrar jag lite trovärdighet framför jämnställdhet. Personligen kommer jag nog inte låta någon spela alv heller, och ifall jag gör det får det bli en ung alv. Alverna i min Geminivärld är ett farligt släkte som man inte ska bråka med. En av anledningarna är att de är skickliga på sånt de gör, just därför att de har haft gott om tid att träna in det. Sen kan man ju anta att alver är skickliga strateger och har god moral med tanke på vad de gjorde under första järnalvskriget. Därför avskräcker Salemalverna folk från att anfalla.

[Hobert]
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Kokonger & dåliga alver.

Jag håller med dig om att alverna helt klart är för dåliga.
Men så är det väl också i alla rollspel.
Alver är helt enkelt efterblivna.. Typ D&D Expert eller Chronopia, Merp eller AD&D, t.o.m. i Eon så är de sämre även om de är av en hög ålder.
Det är dock bara att modifiera som spelladre så att de får de extra färdighetspoängen.. Och om det kommer en powerplayer så.. tja.. då får han nöja sig med att spela människa..


Profeten från Norr
 

Korp

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
159
Re: *Suck* (Om Gondica)

Jag tycker att Gondica är väldigt bra skrivet. Anders Blixt är bra på att vränga ord. Däremot är världen inte så intresant. Men magiskolorna är nyskapande dock inte så spelvänliga.

/Korp
 

Korp

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
159
Att raser återanvänds är ett mycket vanligt fenomen i både fantsyböcker och fantsyrollspel. Inom Science Fiction finns inte denna trend. Jag tror att det beror på att fantasyn har en gemensam grund i folktro och mytologi som Science Fiction saknar. Geminis alver och dvärgar tycker jag är skönt originella jämfört med t.ex. Drakar och Demoners (91) rena Tolkien kopior.

/Korp
 

Korp

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
159
dåliga alver...

Spelkonstruktörer tycks tro att vi vill ha spelsystem där alla rollpersoner är lika bra oavsett hur bra de logiskt borde vara. Att spelkonstruktörer gör på detta sätt kan bero på att spelledaren måste göra så mäktiga fiender för att få dramatik. En annan anledning kan vara att spelarna kan bli avundsjuka på varandra. Men om man verkligen ROLLspelar så borde det inte vara något problem.

/Korp
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Jag håller med dig fullständigt.. men om man nu gör ett sådant orginellt spel som Gemini så varför måste man ha med Alver och Dvärgar??
Döp om alverna till Pisoider och dvärgarna till Obelisker och ändra deras utseende och försök att få dem att passa in i världen...

Profeten från Norr
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: dåliga alver...

Håller med dig igen Korp..
Men jag tror även att det är till för att hindra Powerplayers.. (vilket det finns för många av),,..
Om nu alver skulle ha varit så mycket bättre.. så skulle ju nästan alla powerplayers valt att vara sådana istället..
Men som sagt,, allt går att lösa med lite klipp och klistra... eller rättare sagt engagemang från spelledarens sida.

Profeten från Norr
 

Vaun Vuriche

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
327
Location
Göteborg
Re: *Suck* (Om Gondica)

Jo jo inget ont sagt om Anders Blixt men personligen tycker jag inte att själva idén till rollspelet är bra. De olika raserna i spelet är för olika, det blir inte bra.

Sen så var ju boken SÅ otroligt tråkig att läsa...
 

Korp

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
159
Re: *Suck* (Om Gondica)

Gondica skulle varit bättre med bara människor tycker jag. Idén med heroisk renässansfantasy är bra men magiskolorna är långsamma och den grekiska mytologins varelser passar inte alls in. Det håller jag verkligen med om. Jag tyckte dock det var roligt att läsa rollspelet.

/Korp
 

NecTech

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
647
Location
Norpan
Re: *Suck* (Om Gondica)

Tjenare..

Personligen tycker jag att Gondica inte alls är så otroligt dåligt....Bara klart annorlunda....Både när det gäller val av raser och magi.....Det är väl en vanesak.

Världen är ju också klart annorlunda precis som Gemini. Det är väl därför iaf jag fastnade för dom båda rollspelen....Till skillnad mot andra nya populära svenska fantasy rollspel som bara är en kopia av en massa annat.

"Yttligare en tråkig fantasy värld med vanliga alver, vanliga dvärgar osv, osv....."

Men det är bara min personliga åsikt..

Ha en trevlig helg.

Mvh
NecTech
<A HREF="http://www.endarker.net" target="_new">http://www.endarker.net</A>
 

SoulKind

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
19
Location
Eksjö, Sverige
Skitsnack

Gondica är mycket välskrivet rakt igenom och även om det, enligt mig, är omöjligt att spela sa är det mycket intressant läsning. Fragan är dock om det är värt att köpa ett rollspel för att det är bra läsning....

-Martin
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Skitsnack

>Gondica är mycket välskrivet rakt igenom och även om det, enligt mig, är omöjligt att spela
>sa är det mycket intressant läsning.

Omöjligt på vilket sätt? Jag spelledde en Gondica-turnering på SnöKon i vintras, och det gick alldeles utmärkt.

Inte för att det här har så där överdrivet mycket med Gemini att göra.....
--
Åke
 
Top