Nekromanti Organs systemklur

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Re: Strid och skador

men jag tycker läkning av skador är tråkigare än att lyssna på direktsänd riksdagsdebatt. Kan du inte bara göra så att om rollpersonerna gör något för att läka skadan är den läkt, annars förblir rollpersonen skadad?
Du har helt rätt och i princip håller jag med dig. Dock så är det så att i den setting som systemet är avsett för så är skador uppkomna i tjänsten och därpå påföljande konvalescensresor, gärna till orter med frisk luft och stärkande vatten, ett mycket passande inslag.

/Anders
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Perception (OT?)

Varför inte alla BRP-derivat har Perception som grundegenskap övergår mitt förstånd.
Håller med. Framförallt som det representerar något som till största delen är medfött och inte inlärt. Varför man istället valt vägen med färdigheter (Listen, Spot, Search, Finna dolda ting eller vad man nu väljer att kalla dem) tycker jag är skitkonstigt.

/Anders
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Återhämta sig

Det är ju också så att så vitt jag förstår så är det inte "skador" som i D&D, där förlorade hit points är något oerhört abstrakt, utan skador; folk har brutit benet eller fått en allvarlig hjärnskakning eller har ett blödande hål i bukhinnan när man är Allvarligt Skadad. Då känns plott-läkning oerhört fel.

Däremot kan man ju tänka sig att Allvarliga Skador automatiskt läks mellan scenarior eller något dylikt (vilket är hur det hanteras i Usagi Yojimbo, ett spel som faktiskt är tämligen gritty - det är omöjligt att läka faktiska skador annat än mellan äventyr). That said:

Vad sägs om att man istället för 30 dagar för en Allvarlig skada säger 40 minus Fysik antal dagar?
Den variant jag skulle föredragit är att man slår Fysik för att läka en skada. Ligger man på sjukhus är det ett Lätt slag; vilar man är det ett normalt slag; "äventyrar" man är det ett svårt slag. Lämpligt färdighetsslag kan göras av den som vårdar en; lyckas endera återhämtar man en skadenivå (Allvarligt till Lätt, Lätt till nada).

Med det skulle jag låta folk slå varje vecka för Lätta skador och varje månad för Allvarliga skador; en genomsnittlig människa som tar igen sig på sjukhus och har en genomsnittlig kvalificerad doktor till hands har då typ 87% chans att återhämta sig precis med den ratio du givit, medan en urtuff typ har typ 40% att göra detsamma medan han vandrar över den vitryska taigan och bär på sin egen kompis' lik; en vekling i samma situation har kanske 13% chans att göra detsamma. Misslyckanden innebär att komplikationer av olika slag tillstött; inga regler för infektioner behövs, annat än en trött läkare som säger "As I feared, this wound has gone septic!".

Man kan om man vill välja att slå ett slag för ens allmänna hälsotillstånd, eller man kan slå ett slag per skada; jag vet inte om det ena är bättre än det andra.

Med den metoden slipper man räkna dagar per skada, och man får en viss ovisshet med i det hela.

Erik
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Perception (OT?)

Mest av historiska skäl (läs: BRP baseras på RuneQuest som ursprungligen var Steve Perrins husreglet till D&D), men notera att perception dels faktiskt är något man kan bli bättre på (många BRP-derivat gör det svårt att bli bättre på grundegenskaper), så det kan ses som realistiskt att ha det som färdigheter. Dels är förmågan att inte bli upptäckt oftast något som uttrycks som färdigheter. Det blir högst märkligt spelbalansmässigt och är alls icke "realistiskt" att det är relativt lätt att öka sin chans att smyag sig förbi en vaktpost eller stjäla nåns plånbok, medan det är omöjligt eller skitsvårt att öka sin chans att upptäcka en som smyger sig på en eller försöker norpa ens plånbok.

Om man kan öka sin Perception försvinner givetvis problemet - åtminstone delvis.

Erik
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Re: Perception (OT?)

Mest av historiska skäl, men notera att perception dels faktiskt är något man kan bli bättre på (många BRP-derivat gör det svårt att bli bättre på grundegenskaper), så det kan ses som realistiskt att ha det som färdigheter.
Det finns grundegenskaper som det är lättare att bli bättre på än Perception, Styrka t.ex. För att bli starkare räcker det med att skaffa gymkort och lyfta skrot en timme om dan. För att bli mer uppmärksam? Tja, jag vet inte... ta ett jobb som brottsplatstekniker?

BRP baseras på RuneQuest som ursprungligen var Steve Perrins husreglet till D&D
Det hade jag ingen aning om. Tack för det. :gremcool:

/Anders
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Ge mig en kvart om dagen...

För att bli mer uppmärksam? Tja, jag vet inte... ta ett jobb som brottsplatstekniker?
Eller börja jaga, bli securitasvakt, vargspårare, stå i insläppet på krogen, vakta barn, bli personlig shopper, få en stalker-fetish för Robinson-Robban, lägga pussel eller kolla att ens svärdotter verkligen städar. Vad som helst där man använder sin uppmärksamhet regelbundet.

Visserligen kan en hel del av dessa grejer uttryckas som färdigheter som på något sätt är baserade på Perception, men då är vi tillbaka vid Detect Traps och Hear Noise igen; det är yrkesfärdigheter för fantasyinbrottstjuvar, inte allmän perceptionsförmåga.

Att använda just styrka är lite fusk, eftersom just styrketräning ju existerar. Det finns få andra stereotypa egenskaper som faktiskt kan tränas - om man konditionstränar kanske man kan sägas öka sin FYS, men just konditionsträning minskar faktiskt motståndskraft i vissa sammanhang - som också uttrycks genom FYS i BRP.

När jag gör systemklur nuförtiden brukar jag ärligt talat tänka mig ren råstyrka som en färdighet, inte en grundegenskap, eftersom det är något man tränar upp som en färdighet... :gremtongue:

Erik
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Traumatröskel

Hur beräknar du Traumatröskel, förresten, är det helt sonika lika med Fysik, eller?
Att låta den vara lika med Fysikvärdet skulle innebära att den med hög Fysik skulle vara skitsvår att döda. Någon med Fysik 15 skulle faktiskt vara omöjlig att döda med en normaltung pistol (2T6+2) såtillvida man inte crittar. Så jag hade tänkt mig mindre avikelser för Traumatröskeln än för grundegenskaperna. Startvärdet hade jag tänkt skulle vara 10, med ett par poängs modifiering beroende på grundvärdena. Fysik t.ex. tänkte jag skulle öka värdet såhär; 12 eller högre ger +1 och 14 eller högre ger +2. Vidare har jag även funderat på att eventuellt låta Styrka och Viljestyrka bidra med 1 poäng vardera om de når 13 eller högre. Naturligtvis ska Traumavärdet på motsvarande sätt kunna sänkas om man har låga grundegenskaper.

/Anders
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Tillägg

Just det ja, jag hade även tänkt införa ett par småsaker för att försöka göra närstrid lite roligare. I många spelsystem, kanske framförallt i BRP, reduceras närstrid ofta till att bli en tennismatch där attack möts av en parering om och om igen till den ena sidan missar sitt slag och blir träffad. Det är sällan någon får göra några taktiska val överhuvudtaget. Då jag inte velat bygga om systemet alltför mycket och ej heller inte, pga min önskan att hålla det enkelt, velat införa massa extraregler, så har mycket av den BRPiska tennismatchen behållits. Det enda som egentligen införts är att man i början av varje spelrunda, i initiativordning, väljer ett stridsätt för denna runda. De tre stridsätt som finns är; Offensiv, Defensiv och Neutral. Den som är Offensiv får +4 på sin träffchans, gör 1T6 extra skadepoäng men får inte använda färdigheten Undvika. Den som är Defensiv få +4 på sitt Undvika-slag men får inte attackera. Dessutom, om den som är Defensiv får Effekt 10+ på sitt Undvika-slag, så får denne även göra en extraattack som målet inte får försöka Undvika. Den som är Neutral får både attackera och använda Undvika.

När jag började tänka i de här banorna var jag i början rädd att det egentligen inte skulle tillföra något, att den som vann initiativet alltid skulle välja att vara Offensiv, och motståndaren alltid skulle välja att vara Defensiv, i hopp om att kunna vinna initiativet nästa gång och då vara den som var Offensiv, varpå samma gamla tennismatch med ”självklara” handlingar varje runda skulle fortgå. Dock så tror jag att den lilla regeln med den Defensives möjlighet till en extraattack kan göra att en del drar sig för att öppna sig med ett Offensivt stridsätt. Dessutom kan man, om man vågar chansa på att man är mycket bättre än sin motståndare, när denne väljer att vara Offensiv, nöja sig med att istället för att vara Defensiv välja Neutral och hoppas att det försvaret ska vara tillräckligt för att skydda sig, och då, med säkerhet, få attackera när motståndaren inte kan använda Undvika.

Räcker det för att göra det lite roligare? De ovan är mer eller mindre spikade men jag har ytterligare funderingar som kanske kommer med till slut. Bl.a. så funderar jag på att låta de stridande välja stridsätt INNAN de slår initiativ. De som är Defensiva förlorar då automatiskt initiativet och de som väljer att vara Offensiva får ett plus på sitt initiativslag. Dessutom funderar jag på att, oavsett hur jag gör med initiativregeln ovan, låta alla få en chans att ändra sitt stridsätt efter att de hört vilket stridsätt motståndaren väljer. Man kanske ska införa någon kohandelsregel där man endast får byta stridsätt mot en minusmodifikation? Eller så kanske bara de som lyckas med ett Perceptionslag får byta? Eller bara den som vann initiativet? Eller bara den med högst Färdighetsnivå i färdigheten Närstrid? Eller bara den som ”vann” förra stridrundan?

Vad tycks?

Nämnas bör kanske också att närstrid när den sker antagligen kommer att ske mellan personer som antingen är obeväpnade eller beväpnade med knivar, sablar, gevärskolvar och bajonetter.


/Anders
 
Top