Organized Play i Sverige

verlandes.

rollspelskollektivet
Organized play är en spelstil jag tycker verkar superintressant, lockas av tanken att ens rollperson är frikopplad från spelbordet hen skapades vid - men jag har typ aldrig hört om det i Sverige?

Vad beror detta på egentligen (alternativt: har jag fel, och detta pågår i allra högsta grad)?

Förklara gärna mer🙂 känner inte igen begreppet.
Så som jag förstår det: en långtgående jättekampanj som organiseras av ett stort antal spelledare. Spelarna skapar en rollperson som kan användas vid flera olika bord, varsomhelst i landet, bara spelet är kopplat till den kampanjen.

Så säg att det finns en stor organiserad Symbaroum-kampanj i Sverige - då kan jag ta min svartkonstnär Lugen av Soleij, dra till Örebro och introducera honom till ett spelbord (tillsammans med hans Erfarenhet och Utrustning).

Finns garanterat massa andra detaljer (samt saker som jag missförstått), men detta är hur jag uppfattar det.

edit: själva organiseringen består sen i att spelledarna pratar ihop sig om vad som hänt vid deras bord och vilka effekter det har för den gemensamma spelvärlden.

Så säg att det finns en stor organiserad Symbaroum-kampanj i Sverige - då kan jag ta min svartkonstnär Lugen av Soleij, dra till Örebro och introducera honom till ett spelbord (tillsammans med hans Erfarenhet och Utrustning).
Det hade jag ingen aning om! Väldigt coolt!

Min första tanke när jag såg rubriken var den variant av organiserat spel som till exempel Fria Ligan har och som snart kommer till Shadowdark, där man som spelledare kan rapportera när man kör deras spel i till exempel en spelbutik eller på ett konvent, mot att man får prylar eller krediter i deras webshop. Men så var det alltså inte.

Min första tanke när jag såg rubriken var den variant av organiserat spel som till exempel Fria Ligan har och som snart kommer till Shadowdark, där man som spelledare kan rapportera när man kör deras spel i till exempel en spelbutik eller på ett konvent, mot att man får prylar eller krediter i deras webshop. Men så var det alltså inte.
Det känns ju som att det blir en rätt skör spelvärld som får lappas ihop med myclet silvertejp, men i teorin känns det ju hur fett som helst.

Så som jag förstår det: en långtgående jättekampanj som organiseras av ett stort antal spelledare. Spelarna skapar en rollperson som kan användas vid flera olika bord, varsomhelst i landet, bara spelet är kopplat till den kampanjen.

Finns garanterat massa andra detaljer (samt saker som jag missförstått), men detta är hur jag uppfattar det.

edit: själva organiseringen består sen i att spelledarna pratar ihop sig om vad som hänt vid deras bord och vilka effekter det har för den gemensamma spelvärlden.
Åh det låter mäktigt! Det ger ringar på vattnet och skapar et ännu större djup för karaktärerna då det kommer talas om dem från andra spelgrupper och de karaktärerna samt spelledarna som är där. Det kan även innebära att ryktet om de olika karaktärerna kan gå dem förbi och eventuellt även sätta käppar i hjulet för dem eller öppna dörrar. Jag tänker på dåligt rykte kontra gott rykte osv.

Väldigt häftigt tycker jag.

I urtiden i mitten på 70-talet var det standard att varje spelledare hade en hemgjord dungeon som grupper besökte då och då, och varje spelare hade en rollperson som han tog med sig från en spelledare till en annan. Det här funkade bra inom varje region där man var hyfsat överens om kraftnivåer och regeltolkningar, men det blev problem när det kom någon från Kalifornien med sin gubbe till Wisconsin.

Whut? Vad skrev du nu? Gratis grejor? 😅

Vad beror detta på egentligen
För att det normala är att det sponsras av förlaget som ger ut spelet, det har mestadels bara varit WotC och Paizo som har råd med något sådant, och de kör bara programmen i USA.

Går man riktigt långt tillbaks i tiden, till när TSR drev RPGA, hade de en begränsad närvaro i Europa, men även då kände jag inte till någon som körde det i Sverige.

Jag tror lite som @mrund säger, att det hade behövt vara avgränsat. Ett organiserat spel i en stad, med en handfull spelledare, snarare än över hela Sverige.

Har i flera omgångar funderat på hur man skulle kunna bygga en online platform för att underlätta och organisera sådant utan att det krävs så mycket resurser, men det är för en annan tråd.

För att det normala är att det sponsras av förlaget som ger ut spelet, det har mestadels bara varit WotC och Paizo som har råd med något sådant, och de kör bara programmen i USA.

Går man riktigt långt tillbaks i tiden, till när TSR drev RPGA, hade de en begränsad närvaro i Europa, men även då kände jag inte till någon som körde det i Sverige.
Känns som att det borde gå att göra utan företagens inblandning. Det är ju en (för all del ambitiös) spelstil, snarare än ett "företagsjippo", tänker jag.

Last edited:
Jag spelledde Adventurers League till D&D 5e under ett par år när jag bodde utomlands. Det funkar som så att WotC tillhandahåller ett regelverk för en "säsong", som innehåller ramar för hur man får skapa karaktärer, vad som händer med loot och vilken sorts äventyr man får spela osv. Ofta gick säsongerna hand i hand med ett nytt boksläpp, t ex. Curse of Strahd eller Descent into Avernus, och så släppte de ett gäng äventyr med en någorlunda sammanhållande storyline. Sin karaktär behöll man mellan speltillfällen, oavsett spelledare (i hela världen).

Vi var en handfull spelledare som roterade varje vecka och det var oftast 1-2 bord varje spelkväll. Vissa stammisar, vissa som kom ibland, vissa som kom en enda gång och aldrig igen. Tycker det var hur kul som helst. Även om själva spelet saknade en hel del frihet pga. AL-reglerna så kan jag inte komma på en mer social spelform. Mötte mängder av vänner som jag spelar med än idag. Så många fina minnen! Och jag gillar inte ens 5e särskilt mycket egentligen.

Med det sagt var nog AL som bäst när de hade folk från communityt som administrerade det hela (fram till runt 2021~2022). Det föll pladask när WotC tog över själva.

Jag spelledde Adventurers League till D&D 5e under ett par år när jag bodde utomlands. Det funkar som så att WotC tillhandahåller ett regelverk för en "säsong", som innehåller ramar för hur man får skapa karaktärer, vad som händer med loot och vilken sorts äventyr man får spela osv. Ofta gick säsongerna hand i hand med ett nytt boksläpp, t ex. Curse of Strahd eller Descent into Avernus, och så släppte de ett gäng äventyr med en någorlunda sammanhållande storyline. Sin karaktär behöll man mellan speltillfällen, oavsett spelledare (i hela världen).

Vi var en handfull spelledare som roterade varje vecka och det var oftast 1-2 bord varje spelkväll. Vissa stammisar, vissa som kom ibland, vissa som kom en enda gång och aldrig igen. Tycker det var hur kul som helst. Även om själva spelet saknade en hel del frihet pga. AL-reglerna så kan jag inte komma på en mer social spelform. Mötte mängder av vänner som jag spelar med än idag. Så många fina minnen! Och jag gillar inte ens 5e särskilt mycket egentligen.

Med det sagt var nog AL som bäst när de hade folk från communityt som administrerade det hela (fram till runt 2021~2022). Det föll pladask när WotC tog över själva.
Det låter ju ändå som något relativt görligt, även (särskilt?) utan förlagens hjälp.

Tänker att spelledarna får diskutera fram teman, äventyrsplatser och faktioner (samt eventuellt övergripande narrativ). Ha något slags dokument för att kunna dela med sig vad som har hänt, så att man kan försöka undvika motsägande grejor.

Det svåra är att få buy-in både från ett gäng spelledare och ett ännu större gäng spelare. Det krävs nog någon form av kritisk massa. Tror det är lättare sagt än gjort. Särskilt med spel som inte är lika universellt populära som D&D

Back