Jag spelledde Adventurers League till D&D 5e under ett par år när jag bodde utomlands. Det funkar som så att WotC tillhandahåller ett regelverk för en "säsong", som innehåller ramar för hur man får skapa karaktärer, vad som händer med loot och vilken sorts äventyr man får spela osv. Ofta gick säsongerna hand i hand med ett nytt boksläpp, t ex. Curse of Strahd eller Descent into Avernus, och så släppte de ett gäng äventyr med en någorlunda sammanhållande storyline. Sin karaktär behöll man mellan speltillfällen, oavsett spelledare (i hela världen).
Vi var en handfull spelledare som roterade varje vecka och det var oftast 1-2 bord varje spelkväll. Vissa stammisar, vissa som kom ibland, vissa som kom en enda gång och aldrig igen. Tycker det var hur kul som helst. Även om själva spelet saknade en hel del frihet pga. AL-reglerna så kan jag inte komma på en mer social spelform. Mötte mängder av vänner som jag spelar med än idag. Så många fina minnen! Och jag gillar inte ens 5e särskilt mycket egentligen.
Med det sagt var nog AL som bäst när de hade folk från communityt som administrerade det hela (fram till runt 2021~2022). Det föll pladask när WotC tog över själva.