Nekromanti Organisera, skriva och hantera spelmaterial

Innergnome

Bygger FictionBoard
Joined
13 Jun 2011
Messages
21
Location
Stockholm
Hei, jeg er nyfiken på hur folk organiserar spelmaterial, handouts, bilder och texter samt hur det används i själva spelandet. Jag tänker både fysiskt och spel över nätet.

Jag håller själv på och har kommit rätt långt i att bygga ett onlineverktyg för speltexter och spelmaterial. Jag kan presentera gärna tankarna kring det lite senare och i en annan tråd.

En av dom svåra utmaningarna är tex att hålla reda på i hvilken bok, på vilket papper etc.

Sjäv har jag ett virrvarr av mapper lokalt och på dropbox samlat per spel och äventyr samt kompletterande högar med utskrivna texter, bilder ol i plastfolders. Jag använder inte digitalt stöd under spelandet men skulle kunne tänka mig att göra det.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
privatemonkey said:
Hei, jeg er nyfiken på hur folk organiserar spelmaterial, handouts, bilder och texter samt hur det används i själva spelandet. Jag tänker både fysiskt och spel över nätet.

Jag håller själv på och har kommit rätt långt i att bygga ett onlineverktyg för speltexter och spelmaterial. Jag kan presentera gärna tankarna kring det lite senare och i en annan tråd.

En av dom svåra utmaningarna är tex att hålla reda på i hvilken bok, på vilket papper etc.

Sjäv har jag ett virrvarr av mapper lokalt och på dropbox samlat per spel och äventyr samt kompletterande högar med utskrivna texter, bilder ol i plastfolders. Jag använder inte digitalt stöd under spelandet men skulle kunne tänka mig att göra det.

Jag försöker att enbart används google docs. Där har jag mina anteckningar för äventyren, och även mina flödesscheman (via app-integrering med draw-io). Tidigare gjorde jag flödesscheman i programmet Dia, och då fick jag ju använda typ dropbox eller så för att kunna komma åt det hela. Numera kör jag all cloud all the way, iaf så långt det alls är möjligt.

Sedan använder jag sällan eller aldrig böcker under spelmötena, och har sällan några jättemegahögar med fysiskt material (handouts etc).


Sen använder jag Obsidian Portal som publik lagringsyta för en del minnesanteckningar och sådant, men jag vet inte... Skulle kunna göra det också i gdocs egentligen. Med lite smart namngivning och vettiga mallar för att underlätta sökning...


Under spel har jag mobilen, ibland surfplatta, ibland en laptop modell inte jättestor.
 

pappapiraten

Warrior
Joined
25 Oct 2013
Messages
234
Location
Helsingborg
Då jag enbart spelar för tillfället (spelleder ingenting, än) samlar jag alla de anteckningar jag har i en mindre svart anteckningsbok. Jag gör det så att det är karaktären själv som för anteckningarna i boken. På nått sätt blir det roligare så. Nästan som någon typ av journal över äventyr han har varit med om.

Jag har (som jag skrev i en annan tråd) börjat på ett karaktärsgalleri där jag har illustrationer för inspiration för de olika karaktärerna och även lite text, beskrivning om dem. Jag använder mig av programmet iBooks author. Det funkar ganska bra för det lilla jag behöver.

 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
När jag började skriva på ett Pathfinder-äventyr gjorde jag det i en wiki på egen webbserver. När jag spelleder det har jag datorn framför mig och allting finns där, utom lösa anteckningar jag gör under spelmötet och mina egna kartor, mest för att jag är för lat för att scanna dem.

Det visade sig att det funkar alldeles utmärkt, men det kan bli lite klickande och rotandes bland alla flikar jag tenderar att behöva öppna.


Nu har jag skrivit på ett OSR/oD&D-äventyr och upptäckte snabbt att en wiki knappast behövs eftersom det bara kommer röra sig om några få sidor. Det har jag skrivit i google docs och planerar att helt enkelt printa när jag ska spelleda det.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag har en plastpåse per kampanj.
När det är dags att spela gäller det bara att ta med sig rätt påse. :gremsmile:
 

Innergnome

Bygger FictionBoard
Joined
13 Jun 2011
Messages
21
Location
Stockholm
Snyggt rollformulär! Jag tycker själva om att som spelare köra helt analogt. Bruker ofta göra egna rollformulär i illustrator.

Här - Kult och rollpersonen Jan Vag. Ciggen är gjord av ihoprullad papper och har klarat 20 spelsessioner.

 

Kindtand

Veteran
Joined
12 Aug 2013
Messages
21
Location
Karlskrona
Jag älskar att göra saker till rollspel jag arrangerar. Jag gjorde egna rollformulär till Fantasy (se Pappapiratens inlägg) och jag älskar att göra kartor och andra handouts för spelarna. Jag har ett eller två block eller anteckningsböcker för varje spel. Ett för kladd och idéskisser och ett mer eller mindre renskrivet som jag använder under spelkvällarna. Det handlar också rätt så mycket om känsla. Inget till Fantasy görs på dator (förutom lite research och forumssnokande) och till mer nutida spel som Vampire använder jag laptop som slskärm och har specialskriven bakgrundsmusik som rullar på som en ljudmatta i timmar.

Mycket är att få till en bra känsla och jag gillar att gräva ner mig i att skapa det lilla extra.

Jag har lite svårt för spelare som tar med sig rollformulär, kartor och andra handouts hem. Jag har haft väldigt glömska spelare förr och tycker det är så trist när viktiga saker glöms hemma gång efter annan. Så är det dock inte nu.
 

pappapiraten

Warrior
Joined
25 Oct 2013
Messages
234
Location
Helsingborg
Kindtand said:
Jag har lite svårt för spelare som tar med sig rollformulär, kartor och andra handouts hem. Jag har haft väldigt glömska spelare förr och tycker det är så trist när viktiga saker glöms hemma gång efter annan. Så är det dock inte nu.
That would be me! Jag tar hem mitt för att jag älskar att pula med mina karaktärer, hitta illustrationer som funkar, skriva bakgrundshistorier med mera.
 

Innergnome

Bygger FictionBoard
Joined
13 Jun 2011
Messages
21
Location
Stockholm
Handouts från MouseGuard. Nederste kartan är Gwendolyns karta - ledaren för The MouseGuard. Andra är spelarenes kopia, den som har varit med om lite.



Och dom håndmålade pjäserna

 
Top