Nekromanti Organisera sin rollspelskampanj

Den dära...

Veteran
Joined
7 Jun 2004
Messages
100
Location
Sevilla, España
Nu var det år o dar sedan jag spelledde en rollspelskampanj men har i dagarna fått ett farligt sug att teoretisera kring kampanjskapandet. I alla fall vill jag skapa en diskussion och helst ett utbyte om hur man organiserar en rollspelskampanj som berör samma karaktärer i många äventyr.

Ett återkommande problem jag såg i kampanjspel var att det var svårt att tillgodose kampanjens story, alla småploter som föddes och karaktärernas egna mål och drivkrafter.

I nuläget pluggar jag manusskrivning. Vi har jobbat en del med tv-serier och det var nog här mitt plötsligta återfall för kampanjspelledande pånyttföddes.
Likheten mellan en tv-serie och en rollspelskampanj är slående. Bägge bygger på karaktärer med egna agendor som interagerar i en bestämd värld(säsong). Världen (säsongen) har också en eller flera övergripande storys.

Saken är den att jag tappade hakan när jag upptäckte hur mycket i tv-seriedramaturgin man med lätthet kan lägga över på rollspelskampanjer.

TV-SERIEDRAMATURGI
En Tv-serie är uppbyggd i linjer.
En tv-serie är också uppbyggd j säsonger och avsnitt.
Säsongskonflkterna har egna linjer.
Varje karaktär har en linje.

I ett avsnitt så bestämmer man som dramatiker vilken linje som ska ligga i centrum. Denna linje kallas för A. Förutom A-linjen så finns det B-linjer. B-linjerna är historier som spelar stor roll i avsnittet. Sist och främst finns C-linjer. Detta är småkonflikter sm inte får mycket rum alls, men kanske r där för att förklara vad en viss karaktär gör så inte publiken ska undra.

Exempel:

Avsnitt 1
A: Hans försöker stjäla en radio för att imponera på Bernt. Men blir inlåst i en container.
B1: Catrin letar efter sin försvunna pappa,
B2: Bernt försöker få tag i en radio på olika sätt för att lyssna på en viktig fotbollsmatch.
C1: Eva lär sig tango.
C2: David hatar Tango och stör sig på Eva.

Avsnitt 2:
A: Catrin träffar sin försvunna pappa.
B1: David försöker bli vän med Eva igen.
B2: Bernt måste laga bilen.
C1: Hans är inlåst i en container.
C2: Eva är bortrest på tangokurs.

Osv.

Ja det här sättet att jobba gör att man dels skapar en hierarki, vilken konflikt är viktigast i det här avsnittet.
Det är också bra för att man får en förbannat bra översikt.

Hur ska det här överföras på rollspelskampanjer?
Jo, först får man översätta säsong till kampanj och avsnitt till spelmöte.
Sedan lär man sig att älska alla rollpersoner (det är ju ändå sin förbannade pöikt att vara intresserad av huvudkaraktärerna)
Sen tar man reda på deras drivkrafter, väljer konflikter från spelarnas bakgrunder eller hittar på egna.
Sist så planerar man inför ett spelmöte om karaktärens konflikt är en A, B, eller C linje. Graderingen bör ändras för varje gång.
Kom också ihåg att kampanjens huvudkonflikt ska ha en egennlinje.

Resultatet kan se ut så här:

setting: Tore, Lova, Sabina och Ali är sjörövare i en kampanj som handlar om att de ska besegra en elak piratjägare.

Spelmöte 1:
A: Piratjägaren ha ihjäl karaktärernas kapten.
B1: Lova sm är efterlyst måste muta en tjänsteman för att bli fri.
B2: Ali vill bli kapten
C1: Tores lär sig en historia om hans försvunna mormor
C2: Sabina har en mardröm om den där bläckfisken hon är rädd för.

Spelmöte 2:
A: Tore har fått reda på var hennes försvunna mormor är och leder nu skeppet för att hitta henne.
B1: Sabina måste slåss mot den elaka bläckfisken.
B2: Lova träffar en gammal kumpan som lurade henne.
C1: piratjägaren har tagit ett annat skepp i närheten.
C2: Ali får en bk om hur man blir en brakapten


Så, de var tankar från min sida. Fyll på bara.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,713
Location
Värnhem, Malmö
Jag tycker definitivt att TV-seriedramaturgin är användbar i rollspelande -- avsevärt (i alla fall för mig) mer användbar än filmdramaturgi. Har du kollat in rollspelet Primetime Adventures? Det är mer eller mindre gjort för att spela enligt denna dramaturgi. Spelet är uppdelat i avsnitt och säsonger, där varje avsnitt är ett spelmöte. I början av säsongen sätter alla spelare ut sin "screen presence" i de olika avsnitten, vilket visar hur mycket fokus och inflytande deras rollperson kommer att ha.

Exempelvis: Alice, Bob och Claire ska alla spela i en sexavsnitts Primetime Adventures-säsong. De ska därmed sätta ut ett avsnitt där de har en screen presence på 3 (deras "fokusavsnitt"), två där de har en screen presence på 2 (avsnitt där de spelar en viktig roll) och tre där de har en screen presence på 1 (säsongens huvudintrig och de andra karaktärerna är viktigare). De sätter ut sin screen presence som följer:
Alice: 2, 1, 3, 2, 1, 1
Bob: 1, 2, 1, 3, 1, 2
Claire: 2, 1, 1, 3, 1, 2
Vi får då avsnitt som har följande screen presence:
Avsnitt 1: A2, B1, C2
Avsnitt 2: A1, B2, C1
Avsnitt 3: A3, B1, C1
Avsnitt 4: A2, B3, C3
Avsnitt 5: A1, B1, C1
Avsnitt 6: A1, B2, C2

Vi får därmed en grundläggande planering inför säsongen, där vi till exempel vet att avsnitt 3 kommer att fokusera näst intill enbart på Alice, att Bobs och Claires relation är viktig nog att de har sin spotlight samtidigt och att avsnitt 5 näst intill enbart kommer att fokusera på huvudintrigen och inte så mycket på rollpersonerna. Extra roligt blir det om varje spelare sätter ut sin screen presence utan att visa för de andra.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
964
Location
Uppsala
Mycket intressant och jag ser till och med att man skulle kunna bygga in detta i själva spelmekaniken.

Kanske så kan t.ex. färdigheter/förmågor/nya besvärjelser osv bara skaffas genom att spendera poäng på detta sätt.

Exempel:
(SP = screen presence)

A: vill höja sin färdiheter i vapen med en nivå:
Detta kräver bara ett spelmöte med SP1 och spelledaren lägger in någon situation som representerar detta.

B: vill skaffa en helikopter eller kanske lära sig den där Über spellen.
Detta kan antingen göras genom under ett SP3 spelmöte eller delas upp på tre stycken SP1.

C: Har sedan tidigare slagit fram att denna har en ärkefiende som han/hon vill bli av med.
Detta kanske enbast kan genomföras på ett SP3 spelmöte.

Kanske till och med ha det så att om ingen väljer att använda strid/höja stridsfärdigheter så är det knappt några strider med i det spelmötet som tar fokus från det spelarna vill göra just då.
 

Den dära...

Veteran
Joined
7 Jun 2004
Messages
100
Location
Sevilla, España
Nej jag har inte spelat primetime adventures men det låter definitivt som något att kolla upp. Fasen vad intressant det här blev föresten:)

Jag kan absolut tänka mig (som redan skrivet) ett inbyggt erfarenhetspoängsystem som bygger på detta system. I det fallet kan spelarna själva interagera och bli intresserade av systemets uppbyggnad, samt chevelariskt nog låta andra spelare glänsa i vissa spelmöten i förmån för sitt 3-möte!

Framförallt känner jag att ta hänsyn till varje rollperson med ett system som detta gör att man ser varje spelare, och slipper ha dåligt samvete för att man favoriterar vissa spelare och nedpriotiterar/glömmer bort andra. Något som såklart inte är meningen...

Filmdramaturgi håller jag med om att jag inte tror på för kampanjspel. Däremot för enskilda äventyr. Något som rollspelet NOIR bevisar med bravur i sitt hur-man-skapar-äventyr-kapitel.

Ja, nu påstår jag lite fräckt att NOIR inte lämpar sig för kampanjer, något som jag såklart gärna kan bli motbevisad på.

För att inte bara slänga med en massa begrepp hit o dit kan jag förklara att filmdramaturgi fokuserar på upplevelsen (jåmförbart med rollspelsäventyr i till exempel konvent.) medan en tv-seriedramaturgi bygger på linjer (se mitt första inlägg).
 
Top