Nekromanti Organisera Rauner (Spoiler SF Demagogerna)

malmkvist

Warrior
Min karaktär, en alv, son till Hertigen av Negaidh i Consaber, har fått ärva en Thanat i Raunländerna.
Hans mål är att ena så många raunstammar och grupper som möjligt under Consabers fana, och använda dem som en styrka i det förestående kriget mot Thalamur, och även kanske i förlängningen, göra Raunländerna till ett hertigdöme i Consaber.
Har någon lite matnyttiga tips på hur detta kan vara möjligt??

Duddmannen

Hero
Låter svårt

Det hela låter som om det skulle kunna bli väldigt svårt. På något sätt måste ju båda parter ha något att vinna på sammarbetet. Flera Raun-stammar kan kanske tänka sig att kämpa mot Thalamur, men att därifrån sedan gå och bli ett lydrike under en fjärran kung, det tror jag de flesta Rauner ser på med stor tvekan.

Man måste ställa sig några svåra frågor:
• Vad kan Raunerna vinna på att bli underställda Consaber? Eller tvärt om - vad kan Raunerna förlora på att INTE underställa sig Consaber?
• Har Consaber (eller den nye Hertigen av Negaidh) något att erbjuda Raunerna som de verkligen behöver? Raunerna har ju redan land, frihet och inga skatter. De skulle kanske få bättre mark att odla på genom kontakt med Consaber, men då skulle de också tvingas överge flera av sina gamla områden.
• Kanske vill kungen ha in skatt också från dessa nya områden - är Raunerna beredda att börja betala detta?

Kanske ska man börja med att bara få ett enkelt sammarbete vid ETT tillfälle, se till att detta gynnar Raunerna ordentligt och därmed börja bygga upp sin cred hos Raunerna (framförallt hos deras ledare). Kanske se till att visa hur Thalamur är ett allvarligt hot mot Raunernas livsstil. Om inte Thalamur redan sysslar med det, får man väl se till att arrangera en situation där Thalamur slår till mot Rauner på ett särdeles grymt sätt. Några inhyrda äventyrare i Thalaskiska uniformer får helt enkelt rasera en Raunsk by och döda så många kvinnor och barn som möjligt.

Se bara till att ingen upptäcker vem som EGENTLIGEN låg bakom det i så fall.

Thalamur har Massförstörelsemagi! Vi måste stoppa dessa Ondskans Centralmakter! Ett slag mot Thalamur för att införa rättvisa och demokrati! Vi är inte mot det Thalaskiska folket - bara den Thalaskiska förtryckar-regimen!

Pendragon

Swashbuckler
Min karaktär, en alv, son till Hertigen av Negaidh i Consaber, har fått ärva en Thanat i Raunländerna.
Hans mål är att ena så många raunstammar och grupper som möjligt under Consabers fana, och använda dem som en styrka i det förestående kriget mot Thalamur, och även kanske i förlängningen, göra Raunländerna till ett hertigdöme i Consaber.
Har någon lite matnyttiga tips på hur detta kan vara möjligt??
För det första kan det bli knepigt nog att få sina "egna" rauner att acceptera en som ledare då man inte är en av dem (att vara alv är illa nog, men att man inte är uppvuxen ibland dem och kan deras seder torde vara dödsstöten).
Det lär bli ett litet projekt bara att sno åt sig sin rättmätiga plats från alla andra som kan tänkas vilja ha den.

Lästips: The King Beyond the Gate av David Gemmell

/Joel

Marukusu

Hero
Thalamur = terrorister? [en gnutta OT]

"Thalamur har Massförstörelsemagi! Vi måste stoppa dessa Ondskans Centralmakter! Ett slag mot Thalamur för att införa rättvisa och demokrati! Vi är inte mot det Thalaskiska folket - bara den Thalaskiska förtryckar-regimen!"

Citat från den inflytelserike sabriske greven Jeorg av Buche, förmodar jag? Siktar på att bli kung har jag hört...

-Danne gilla härma jorden jättemycke!

malmkvist

Warrior
Jag kan nog få Raunerna i mitt område att följa mig, då de verkar beundra eller respektera vapenskrammel. Jag får visa dem att ingen av dem rår på mig i strid, och sedan så har den förre bossen över "min" thanat testamenterat den till mig.

Ymir

Liten kantbaron
Som författare till rauntexten skulle jag säga att det förmodligen är på gränsen till omöjligt. Några svagare horder skulle måhända kunna tänka sig att underkasta sig ett sydligt rike, men det löje de skulle få utstå inför de mäktigare horderna vore svårt nog att bära. De mäktigaste horderna är tillräckligt stora krigsmakter för att sätta sig emot vilket centraliserat rike som helst, och har fullt upp med drömmar om återvinnandet av sin egen svunna storhet - blotta tanken på att bli sykofanter åt några veka sydlänningar finns knappt i deras föreställningsvärld. En allians med Thalamur eller dylikt, mot någon gemensam fiende som Consaber eller Caserion vore däremot möjligt - artikeln om Ikankor i senaste Fenix ger en hel del uppslag på det.

- Ymir, tipsar

Jaggernaut

Hero

Var finns information om dem? Hittar inget om det i B&M. Som Pendragon redan nämnt så kan det bli problem att befästa din ställning som ledare över den ärvda Thanaten. Vapenskrammel är ju alltid imponerande men du (din alv) måste ändå gå varsamt fram, troligtvis så kommer det nog ändå finnas antagonister trots dina vapenuppvisningar. Om du för öppet försöker applicera icke rauniska synsätt på dem (typ: Consaber är bra, det är inget man ska plundra och bränna) så kan din nyvunna ställning plötsligt upplösas. Det kan räcka med att du inte delar raunernas synsätt för att de ska bli mindre välvilligt inställda till dig, än fast du inte försöker få dem att tycka som dig. Och det är bara din egen Thanat, att övertyga andra om att hjälpa Consaber kan nog bli svårt. Stora (väldigt stora) gåvor (mutor) kan vara på sin plats. Fast denna lösning blir fort alldeles för dyr.

Hans mål är att ena så många raunstammar och grupper som möjligt under Consabers fana, och använda dem som en styrka i det förestående kriget mot Thalamur

Åtminstone på senare tid så har Thalamur bättre kontakt med raunerna än vad Consaber har, de har nog samma sak i tankarna som din alv och de har kommit längre påväg mot målet än vad han har. Thalamur handlar med Vargens hord och generellt sett så har de ganska bra relationer med varandra (se artikeln om Lashorakh i Fenix #1 2005, samma artikel som Ymir hänvisar till). Dock så handlar bara det här om Vargens hord och det finns antagonister inom horden mot den plötsligt välvilliga inställningen till Thalamur.

från artikeln om Lashorakh i Fenix #1 2005 said:
Generellt sett så litar dock inte horder på folket från söder och kommer kräva stor tribut och övertalning för att överväga något så riskfyllt som att gå emot både Thalamur och Vargens hord.
Så för att ens få andra horder att överväga att kriga mot Thalamur så kan det vara på sin plats att på något sätt förstöra relationerna mellan Vargens hord och Thalamur.

Sedan en annan sak som jag tänkte på, nämligen tokon. Hur kommer de att reagera ifall Consaber lierar sig med raunerna, de gillar ju inte precis dessa. Och de är ju inte heller så välvilligt intställda till Consaber hur som helst för tillfället. Kan detta vara droppen som får bägaren att rinna över? Kan bli intressanta slitningar mellan raunerna och tokon.

och även kanske i förlängningen, göra Raunländerna till ett hertigdöme i Consaber.

Det är inget som raunerna frivilligt skulle gå med på. Lösningar som jag ser är att kuva raunerna totalt med militär makt.Näst intill omöjligt, om det nu inte är det, bara det och sedan då Consaber är upptagen med raunerna så är det ett givet tillfälle för andra parter att gå in och härja loss i Consaber, typ Thalamur om de fortfarande lever. Så det är nog inget bra idé.

[oseriösa förslag]Förslava raunerna med psykotropisk magi, hitta världens övermäktigaste manipulator som får övertyga raunerna att det är för deras eget bästa, kidnappa alla raunernas hästar och kräv att de ska underställa sig Consaber för att få tillbaka dem.[/oseriösa förslag]

Madon

Warrior
Din signarut påminner om.. [ANT][OT]

Praeterea censeo Carthaginem esse delendam...
Har jag rätt om jag ser den referensen?

Pendragon

Swashbuckler
Jag kan nog få Raunerna i mitt område att följa mig, då de verkar beundra eller respektera vapenskrammel. Jag får visa dem att ingen av dem rår på mig i strid, och sedan så har den förre bossen över "min" thanat testamenterat den till mig.
Räkna inte allt för hårt med fair play. En av rivalerna kan mycket väl sätta fem-sex av sina bästa krigare på att mosa dig. Särskilt om du är typen som mot all förmodan skulle kunna vinna respekt.

/Joel

malmkvist

Warrior
Jag måste vara väldigt försiktig initialt. Man skall inte börja för hårt med att förändra, utan låta dem leva som de gör, fast de slåss för mig. Jag kan nog glömma att få dem under Consabers styre, men en alians skall jag försöka med. Om jag kan få dem att se Thalamur som en stor fiende, så kommer de inte att ha något emot att jag släpper lös dem i landet och får plundra bäst de vill. Däri tror jag kärnan ligger.

Något förslag på hur man kan få Raunerna att gå emot Thalamur. Jag har inte läst så många artiklar eller alla modulerna till EON, då min SL inte vill att vi skall veta för mycket som vi egentligen inte vet.

Jaggernaut

Hero
Förslag och råd (halvlångt)

Något förslag på hur man kan få Raunerna att gå emot Thalamur. Jag har inte läst så många artiklar eller alla modulerna till EON, då min SL inte vill att vi skall veta för mycket som vi egentligen inte vet.

Tja du har ju faktiskt redan kommit en bit på vägen mot ditt ena mål, få raunerna i krig mot Thalamur, genom att bli ledare för en Thanat*, om du lyckas få makt över dem. Bara ett råd till om hur du ska undvika att bli avsatt. Få över pajonen (manlig schaman) eller ihanan (kvinnlig schaman) på din sida, om det nu finns någon sådan hos ditt folk (beror på hur mycket folk du har). Har du schamanen på din sida så kan bara det förhindra revolter att bli större än bara surt muttrande och ondad blickar.

Steg ett är ju att få din egen Thanat över på din sida men det räcker inte ifall alla andra rauner är på Thalamurs sida eller ingen av dem alls. Att få över andra på Consabers sida i kriget kan (som jag redan nämnt) bli svårt men det borde inte vara omöjligt. Att börja med vargens hord kan vara en idé då det är dessa som har bäst relationer till Thalamur. Kontakta och stöd de antagonister i horden som är emot hordens nya välvilliga inställning till Thalamur. Fast det räcker inte att de bara tar över makten i horden och sedan är emot både Thalamur och Consaber (dock bättre än att horden är på Thalamurs sida), dessutom måste du komma med ett tillräckligt frikostigt (dyrt!) erbjudande för att de ska hjälpa Consaber. [lite längre ned tar lite andra alternativ att få över dem på Consabers sida, dock av den mer ohederliga varianten. Dessa passsar kanske (troligtvis) inte din riddaralv] Nu då du fått över vargens hord på din sida är det tid att vända sig till andra horder. Vänd dig först och främst till mindre horder. De är inte lika dyra och så kan din nya växande vapenmakt hjälpa till att övertyga dem till att anta billigare erbjudanden. Större horder blir nog svårare att få med sig, om du kör med frikostiga erbjudanden kommer nog Consaber skattkista att drastiskt börja sina (inget de styrande hemma i Consaber blir alltför muntra över). Försöker du övertyga dem med vapenskrammel kanske de tar för allvarligt på hoten, inte bra för då finns det möjligheter att de andra större horderna gör gemensam sak för att eliminera det nya hotet (den Consabervänliga ohyran) och då har du inte så många rauner kvar till en offensiv mot Thalamur. Att ena hela raunfolket för en offensiv är ett oerhört extremt jävelusiskt svårt företag och om det mot all förmodan skulle lyckas så är det ändå inte bra. Då Thalamur ligger i småspillror så vart riktar denne überhord sina ögon då (Caserion eller Consaber)? Sak samma de kommer att härja loss rejält i bland länderna i syd (sett från raunernas ögon då) och ingen kommer att kunna stoppa dem innan väldigt stor skada är skedd.

Okej andra sätt att få raunera på Consabers sida eller åtminstone i krig mot Thalamur. Som Duddmannen förslog, falska thalaskiska soldater som begår grymheter mot raunerna. Döda alla barn och kvinnor i en/flera by/byar eller något liknande. Ett annat genomförbart (dock kan det vara väldigt riskabelt) sätt är att sprida en ny vädligt liten epedemi av raunländska döden (mjältbrand, sidan 88 i Spelledarens guide) för att sedan ge dem medicin mot (ja sådan finns i Eon) till dem som en vänlig gest från Consabers sida, i utbyte mot militär hjälp naturligtvis (medicin kostar).

*Vad är en Thanat egentligen. Lite hum om det har jag ju, citat från dig själv.
Det är ett område, man kan väl kanske lite flyktigt kalla det ett hertigdöme.
Fast då du nämnde det så var det första gången jag hörde om det (någon kan väl yttra en knyst om det står någonting om 'Thanat' i B&M, har inte själv hittat något men jag blir grinig av att vara ovetande). Hur mycket folk lyder under dig? Enbart en ätt, en klan eller en mindre hord?