Förslag och råd (halvlångt)
Något förslag på hur man kan få Raunerna att gå emot Thalamur. Jag har inte läst så många artiklar eller alla modulerna till EON, då min SL inte vill att vi skall veta för mycket som vi egentligen inte vet.
Tja du har ju faktiskt redan kommit en bit på vägen mot ditt ena mål, få raunerna i krig mot Thalamur, genom att bli ledare för en Thanat*, om du lyckas få makt över dem. Bara ett råd till om hur du ska undvika att bli avsatt. Få över pajonen (manlig schaman) eller ihanan (kvinnlig schaman) på din sida, om det nu finns någon sådan hos ditt folk (beror på hur mycket folk du har). Har du schamanen på din sida så kan bara det förhindra revolter att bli större än bara surt muttrande och ondad blickar.
Steg ett är ju att få din egen Thanat över på din sida men det räcker inte ifall alla andra rauner är på Thalamurs sida eller ingen av dem alls. Att få över andra på Consabers sida i kriget kan (som jag redan nämnt) bli svårt men det borde inte vara omöjligt. Att börja med vargens hord kan vara en idé då det är dessa som har bäst relationer till Thalamur. Kontakta och stöd de antagonister i horden som är emot hordens nya välvilliga inställning till Thalamur. Fast det räcker inte att de bara tar över makten i horden och sedan är emot både Thalamur och Consaber (dock bättre än att horden är på Thalamurs sida), dessutom måste du komma med ett tillräckligt frikostigt (dyrt!) erbjudande för att de ska hjälpa Consaber.
[lite längre ned tar lite andra alternativ att få över dem på Consabers sida, dock av den mer ohederliga varianten. Dessa passsar kanske (troligtvis) inte din riddaralv
] Nu då du fått över vargens hord på din sida är det tid att vända sig till andra horder. Vänd dig först och främst till mindre horder. De är inte lika dyra och så kan din nya växande vapenmakt hjälpa till att övertyga dem till att anta billigare erbjudanden. Större horder blir nog svårare att få med sig, om du kör med frikostiga erbjudanden kommer nog Consaber skattkista att drastiskt börja sina (inget de styrande hemma i Consaber blir alltför muntra över). Försöker du övertyga dem med vapenskrammel kanske de tar för allvarligt på hoten, inte bra för då finns det möjligheter att de andra större horderna gör gemensam sak för att eliminera det nya hotet (den Consabervänliga ohyran) och då har du inte så många rauner kvar till en offensiv mot Thalamur. Att ena hela raunfolket för en offensiv är ett oerhört extremt jävelusiskt svårt företag och om det mot all förmodan skulle lyckas så är det ändå inte bra. Då Thalamur ligger i småspillror så vart riktar denne überhord sina ögon då (Caserion eller Consaber)? Sak samma de kommer att härja loss rejält i bland länderna i syd (sett från raunernas ögon då) och ingen kommer att kunna stoppa dem innan väldigt stor skada är skedd.
Okej andra sätt att få raunera på Consabers sida eller åtminstone i krig mot Thalamur. Som
Duddmannen förslog, falska thalaskiska soldater som begår grymheter mot raunerna. Döda alla barn och kvinnor i en/flera by/byar eller något liknande. Ett annat genomförbart (dock kan det vara väldigt riskabelt) sätt är att sprida en ny
vädligt liten epedemi av raunländska döden (mjältbrand, sidan 88 i Spelledarens guide) för att sedan ge dem medicin mot (ja sådan finns i Eon) till dem som en vänlig gest från Consabers sida, i utbyte mot militär hjälp naturligtvis (medicin kostar).
*Vad är en Thanat egentligen. Lite hum om det har jag ju, citat från dig själv.
Det är ett område, man kan väl kanske lite flyktigt kalla det ett hertigdöme.
Fast då du nämnde det så var det första gången jag hörde om det (någon kan väl yttra en knyst om det står någonting om 'Thanat' i B&M, har inte själv hittat något men jag blir grinig av att vara ovetande). Hur mycket folk lyder under dig? Enbart en ätt, en klan eller en mindre hord?